Determinanty twórczego podejścia nauczyciela w budowaniu pojęć geometrycznych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

  • Anna Malina Akademia Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe: pojęcia geometryczne, twórczość, geometria, poziomy myślenia geometrycznego, reprezentacja enaktywna, reprezentacja ikoniczna, reprezentacja symboliczna, twórcze podejście nauczyciela

Abstrakt

Odpowiednie wprowadzanie małego dziecka w świat pojęć geometrycznych nie jest łatwym zadaniem dla nauczyciela. Wymaga odpowiedniego przygotowania od strony matematycznej oraz psychologicznej. Niezbędnymi czynnikami w tym procesie są: ugruntowana wiedza nauczyciela w zakresie pojęć i umiejętności geometrycznych, a także znajomość kolejno następujących po sobie poziomów rozwoju myślenia geometrycznego dziecka. Wypełnienie tych kryteriów przez nauczyciela daje mu możliwość twórczego działania w procesie budowania w umyśle dziecka prawidłowych pojęć i umiejętności geometrycznych. Ponadto wiedza odnośnie do tych dwóch wymienionych czynników determinuje możliwe sposoby, drogi wybierane przez nauczyciela do kształtowania pojęć i umiejętności matematycznych. Pozwala na wykorzystanie kreatywności dzieci w poznawaniu otaczającego świata i tworzenie właściwych sytuacji edukacyjnych. Twórcze podejście nauczyciela nie może być jedynie intuicyjnym działaniem, ale powinno opierać się na wiedzy, umiejętnościach, posiadanym doświadczeniu, obserwacji dzieci oraz głębokiej refleksji. 

Bibliografia

Bilewicz-Kuźma B., Geometria w edukacji dzieci, [w:] Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, red. M. Karwowska--Struczyk, D. Sobierańska, M. Szpotowicz, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011, s. 274-293.

Daro P., Mosher F.A., Corcoran T., Learning Trajectories in Mathematics: A Foundation for Standards, Curriculum, Assessment, and Instruction, Consortium for Policy Research in Education, Philadelphia 2011.

A guide to effective instruction in mathematics. Kindergarten to Grade 3, Geometry and Spatial Sense, Ontario Education excellence for all, 2005.

Kamińska K., Edukacja matematyczna przedszkolaków, „Wychowanie w Przedszkolu” (2012)1, s. 5-15.

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, wydanie II rozszerzone, NOWIK sp.j., Opole 2011.

Swoboda E., Regularności geometryczne w uczeniu się dzieci, [w:] Dziecko i matematyka, red. J. Guneaga, E. Swoboda, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, s. 45-57.

Treliński G., Trelińska U., Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, Mat & Met, Kielce 1996.

Van Hiele P.M., Developing Geometric Thinking through Activities That Begin with Play, “Teaching Children Mathematics” 6(February 1999), s. 310-316.

Opublikowane
2016-07-06
Jak cytować
Malina, A. (2016). Determinanty twórczego podejścia nauczyciela w budowaniu pojęć geometrycznych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, (26/4), 37-44. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/314