Wyzwalanie twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

  • Jolanta Berg

Abstrakt

Znaczny wpływ na rozwój małego dziecka wywiera od najwcześniejszych lat dom rodzinny, następnie przedszkole, szkoła, środowisko, w którym ono przebywa. Otoczenie dziecka może stworzyć takie warunki, które będą sprzyjały jego rozwojowi, albo też doprowadzić do tego, że źródła aktywności dziecka będą występowały w wychowującym je otoczeniu. Zadaniem nauczyciela, który organizuje działania twórcze jest stworzenie odpowiedniego klimatu i sytuacji sprzyjających uruchamianiu i kształtowaniu postawy twórczej dzieci. Nauczyciel powinien dostrzec tę twórczą działalność dzieci, docenić ją i wyrazić aprobatę dla każdego pomysłu. Dużą rolę odgrywają formy aktywności dziecka. Podstawowe formy jego kontaktu ze światem to obcowanie z innymi ludźmi i działania na przedmiotach.

Bibliografia

Foltys A. i M., Sztuka plastyczna w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa 1984.

Górecka-Płaska A., Vademecum nauczyciela sześciolatków, Warszawa 1977.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985.

Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.

Opublikowane
2016-07-08
Jak cytować
Berg, J. (2016). Wyzwalanie twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(1), 26-28. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/394