Multimedialne programy edukacyjne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym

  • Grzegorz Łuszczak Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” w Krakowie
Słowa kluczowe: multimedialne programy edukacyjne, mass media, komputer, kształcenie, technologie informacyjne

Abstrakt

W artykule podjęto jeden z ważniejszych problemów dotyczących roli i znaczenia multimedialnych programów edukacyjnych w nauczaniu dzieci. Wszyscy żyjemy w czasach, gdzie technologie informacyjne stały się wielkim i tajemniczym „światem” jednostki. Zastosowanie komputerowych programów edukacyjnych posiada dużą wartość w kształceniu najmłodszych, stwarza znakomite warunki do rozwoju myślenia twórczego, przyspiesza i ułatwia nabywanie różnorodnych umiejętności: czytania, pisania, słuchania, rozumowania, liczenia. Odgrywa ważną rolę również w diagnozie i terapii pedagogicznej. Dzięki programom edukacyjnym zajęcia zintegrowane stają się bardziej atrakcyjne i urozmaicone.

Bibliografia

Gajda J., Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze i edukacji, [w:] Edukacja medialna, red. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Toruń 2002.

Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń 2002.

Karbowniczek J., Grabowski M., Kilka słów o oddziaływaniu Internetu na psychikę dzieci i młodzieży, [w:] Wychowanie i nauczanie w społeczeństwie otwartym – wybrane zagadnienia, red. W. Grelowska, E. Kielska, Radom 2010.

Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, Częstochowa 2008.

Kłosińska T., Kompetencje medialne nauczycieli wczesnej edukacji, [w:] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 2, red. B. Śliwerski, Kraków 2007.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy. Być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Warszawa 2005.

Kujawiński J., Postęp pedagogiczny w szkole, Poznań 2008.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.

Panasiuk B., Komputer w przedszkolu, [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Warszawa 2001.

Podolski A., Postawy a mass media, [w:] Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. R. Pęczkowski, Poznań – Warszawa 2005.

Sitarczyk M., Bohaterowie telewizyjni w percepcji dzieci sześcioletnich. Kontekst emocjonalny i społeczny, [w:] Rozwój i edukacja dziecka: szanse i zagrożenia, red. S. Guz, Lublin 2005.

Włoch S., Pedagogia widzialna i niewidzialna w edukacji przedszkolnej. Aspekty rozwojowe, [w:] Rozwój i edukacja dziecka: szanse zagrożenia, red. S. Guz, Lublin 2005.

Wolska-Długosz M., Wpływ reklamy na zachowanie się dzieci i młodzieży, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, Zeszyty naukowe, 2006, nr 2.

Opublikowane
2017-07-02
Jak cytować
Łuszczak, G. (2017). Multimedialne programy edukacyjne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, (19/1), 59-67. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/857