Wpływ nauczyciela na rozwój patriotyzmu i relacji wobec regionu u uczniów szkoły podstawowej

  • Gabriela Šarníková Department of Pre-school and primary pedagogy Catholic University in Levoca
Słowa kluczowe: relacje międzyludzkie, wzory do naśladowania, miłość, poszanowanie praw, zachowanie prosocjalne, działalność w środowisku szkoły

Abstrakt

Zagadnienie patriotyzmu i relacji wobec regionu łączy się z kwestią relacji międzyludzkich i miłości. Chodzi przede wszystkim o kwestię wychowania w rodzinie. Patriotyzm łączy się z ludźmi oraz miejscami, które człowiek lubi, z poczuciem bezpieczeństwa oraz pewności, z szacunkiem, wolnością, poszanowaniem
praw swoich oraz innych. W artykule omówiono wyzwania oraz możliwości wychowania patriotycznego oraz relacji wobec regionu w kontekście społeczeństwa wielokulturowego. 

Bibliografia

Dostálová R. A Kol., Civitas. Praha, ISV nakladatelství 2001.

Krupová I., Rozvíjanie prírodovedno-technickej gramotnosti na 1. stupni ZŠ. In Technické vzdelávanie a aplikovaný výskum. Vedecká monografia z príspevkov 24. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania. Banská Bystrica.

Krupová I., Rozvíjanie regionálneho povedomia žiakov 1. stupňa ZŠ so zameraním na využívanie tradičných ľudových remesiel. In Dimenzie a perspektívy rozvoja osobnosti jednotlivca v súčasnej škole II. Predškolská pedagogika. Elementárna pedagogika. Výchova a umenie. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie v Levoči. Ružomberok: PF KU, 2009.

Palenčárová J., Kesselová J., Kupcová J., Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava, SPN 2003.

Roche Olivar, R., Etická výchova. Bratislava, Orbis Pictus Istropolitana 1992.

Skrzydlewski P., Ekonomia czy ekonomika? In Cłowiek i państwo, Lublin, Fundacja Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej 2006.

Šarníková G., Život v spoločenstve – láska či prosociálnosť? In Wójczyk, W., Lalíková, E., Edukacja, działania społeczne, rodzina, t. III., Bielsko-Biała, WATH 2008.

Tavel P., Vybrané kapitoly ze sociální psychologie. Olomouc UP 2009.

Tavel P., Madarasová Gecková M., Človek medzi ľuďmi, Pusté Úľany Schola Philosophica 2008.

Vybíral Z., Psychologie komunikace. Praha, Portál 2009.

Zelinová M., Hry pro rozvoj emocí a komunikace, Praha, Portál 2007.

Opublikowane
2017-07-02
Jak cytować
Šarníková, G. (2017). Wpływ nauczyciela na rozwój patriotyzmu i relacji wobec regionu u uczniów szkoły podstawowej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, (19/1), 117-128. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/865