Rola nauczyciela w rozwijaniu twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym

  • Henryka Bartnik

Abstrakt

Każdemu dziecku towarzyszy potrzeba aktywności twórczej, która należy do sfery jego rozwoju i wzrastania. Służy poznawaniu i przekształcaniu otoczenia, w którym żyje. Twórczość dziecka obejmuje wytwory i zachowania nowe, cenne przede wszystkim dla niego samego. Uzależniona jest od warunków biologicznych oraz otoczenia. W każdym dziecku tkwią bowiem bogate pokłady możliwości: talenty, zdolności, umiejętności. Aby mogły się rozwinąć należy je przede wszystkim dostrzec, wydobyć, a następnie umiejętnie rozwijać. W wieku przedszkolnym dziecko jest najbardziej twórcze. Dlatego przede wszystkim na wychowawcach przedszkolnych spoczywa niezwykle trudne i odpowiedzialne zadanie – rozwijania twórczej aktywności.

Bibliografia

Dziecko w świecie sztuki: świat sztuki dziecka, (Red.) B. Dymara, Kraków 1996.

Edukacja w przedszkolu, RAABE.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985.

Jasica D., Rozwój twórczości plastycznej dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu” 1998, nr 4, s. 261–265.

Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, Toruń 1989.

Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki, (Red.) J. Kujawiński, Warszawa 1990.

Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986.

Opublikowane
2016-07-08
Jak cytować
Bartnik, H. (2016). Rola nauczyciela w rozwijaniu twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(1), 23-25. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/393