The Importance of Mathematical Difficulties and Failures

  • Anna Klim-Klimaszewska University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Department of Pedagogy
  • Ewa Jagiełło University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Department of Pedagogy
Keywords: maths, diuculties, didactic activity, innovative methods, innovative forms

Abstract

The vrst part of the article presents the meaning of diuculties as well as their classivcation. It gradually moves on to natural and specivc diuculties within mathematical education. It considers those diuculties that have been neglected within the analyses of the researchers concerning existing diuculties within mathematical education.

Author Biographies

Anna Klim-Klimaszewska, University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Department of Pedagogy

Anna Klim-Klimaszewska is a pedagogue whose specialization is preschool and elementary school education, the author of more than 180 publications published in Poland and abroad (Spain, France, Switzerland, Cyprus, the Slovak Republic, the Czech Republic, Bulgaria, Russia, Ukraine, Belarus, Finland, Canada), including 25 books – monographs and edited. A member of the following scientivc organizations: Siedlce Learned Society (Siedleckie Towarzystwo Naukowe), Polish Pedagogical Society (Polskie Towarzystwo Pedagogiczne), Academic Andragogical Society (Akademickie Towarzystwo Andragogiczne), The John Amos Comenius International Slavic Academy of Education in Moldova (Międzynarodowa Słowiańska Akademia Kształcenia im. Jana Amosa Komeńskiego w Mołdawii), The Drohiczyn Learned Society (Drohiczyńskie Towarzystwo Naukowe), the European Association of Security, Association of the Professors of Slavic Countries in Bulgaria (Asocjacja Profesorów Słowiańskich Państw w Bułgarii), Society for Developing Educational Initiatives TRIO (Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw Oświatowych TRIO), Unit for the Theory of Education at the Committee on Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences (Zespół Teorii Wychowania przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk), Polish Committee of the World Organization for Early Childhood Education OMEP (Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP), Baltic & Blac Sea Circle Consortium (BBCC) in Latvia. The chief editor of an international journal "Pedagogica. At Utilitatem Disciplinae" published by the Institute of Pedagogy at University of Natural Science and Humanities in Siedlce. An organizer and co- -organizer of 15 national and international conferences.

Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Instytut Pedagogiki ul. Popiełuszki 9, 08–110 Siedlce

mobile phone: +48 604 232 638

Ewa Jagiełło, University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Department of Pedagogy

Ewa Jagiełło is a pedagogue whose specialization is preschool and elementary school education in mathematics, the author of more than 65 publications published in Poland and abroad (Spain, France, Switzerland, Cyprus, the Slovak Republic, Bulgaria, Russia, Ukraine, Belarus, Finland, Canada), including 5 books – edited. A member of the following scientivc organizations: Society for Developing Educational Initiatives TRIO (Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw Oświatowych TRIO), Unit for the Theory of Education at the Committee on Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences (Zespół Teorii Wychowania przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk), Polish Committee of the World Organization for Early Childhood Education OMEP (Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP), Baltic & Blac Sea Circle Consortium (BBCC) in Latvia. An organizer and co-organizer of 5 national conferences.

Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Instytut Pedagogiki ul. Popiełuszki 9, 08–110 Siedlce

mobile phone: +48 609 673 116

References

Bandura L., Trudności w uczeniu się, Warszawa 1970.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyccznymi trudnościami w uczeniu się

matematyki, Warszawa 1992.

Jagiełło E., Klim-Klimaszewska A., Mathematical activity of a pre-school child, (in:)

Education from birth: Research, Practices and Educational Policy, Lussanne-

-Geneva 2011.

Konopnicki J., Powodzenia i niepowodzenia szkolne, Warszawa 1966.

Kuchta K., Trudności w uczeniu się matematyki, "Życie Szkoły", 6 (2001).

Łuczak B., Niepowodzenia w nauce. Przyczyny, skutki, zapobieganie, Poznań 2000.

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.

Pawlik G., Dyskalkulia. Materiały pomocnicze do diagnozy dyskalkulii u uczniów

starszych, Zamość 2011.

Pilch T. (ed.) at al., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. IV, Kraków 2005.

Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1980.

Rose C., Dryden G., Zabawy fundamentalne. Gry i zabawy rozwijające zdolności

matematyczne, Gdańsk 2009.

Rose C., Dryden G., Zabawy fundamentalne. Zabawa jest nauką, Gdańsk 2009.

Wojda E., Rodzaje i przyczyny niepowodzeń szkolnych, "Edukacja i dialog", november/december (2001).

Poradnik pt. Jak Nauczyć Małe Dziecko Liczyć, Wyd. Wczesna Edukacja, Gliwice

Published
2012-12-20
How to Cite
Klim-Klimaszewska, A., & Jagiełło, E. (2012). The Importance of Mathematical Difficulties and Failures. Multidisciplinary Journal of School Education, 1(2 (2). Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/jpe/article/view/1256