Przemoc i agresja w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich dziewcząt

  • Kazimierz Ptak Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Zamiejscowy Nauk Humanistycznych i Społecznych w Mysłowicach

Abstrakt

Prezentowane treści są rezultatem powiązania teoretycznych dociekań z doświadczeniami praktyka. Na początku przypomniano, co jest celem zakładu
poprawczego, jakie są jego zadania i w jaki sposób się je realizuje. Następnie
przywołano definicje najważniejszych pojęć: przemocy i agresji. W dalszej
części autor ukazuje środowiska rodzinne, z których pochodzą wychowanki
zakładu, zaniedbania tych środowisk i skutki widoczne w zachowaniu
dziewcząt (różne formy agresji). Uświadamia trudności życia zbiorowego
w zakładzie. Pokazuje wreszcie, na czym polega praca wychowawcza z dziewczętami w placówce.

Bibliografia

Frączek A., Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawisko społeczne, w: Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna, red. A. Frączek, I. Pufal-Struzik, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996.

Mizerska M., Woźniak W., Poczucie umiejscowienia kontroli i agresywność

u pierwszy raz karanych i recydywistów, w: Przestępca i skazany nie tracą godności osoby, red. W. Woźniak, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko 2005.

Ptak K., Nieletni warunkowo zwalniani z instytucji resocjalizacyjnych, w: Kryzys w resocjalizacji a wybrane aspekty pracy penitencjarnej, red. D. Lizoń-Szłapowska, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2012.

Ptak K., Ptak C., Resocjalizacja dziewcząt w zakładach poprawczych, w: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży, red. B. Urban, J. Stanik, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2004.

Pytka L., Różne ujęcie definicji resocjalizacji, w: Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001r.,

Dz. U. Nr 124, poz.1359.

Słownik języka polskiego PWN, t. 2, red. M. Szymczak, Warszawa 1999.

Stankowski A., Stankowska N., Agresja i przemoc. Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji, Wydawnictwo APRINT S.R.O., Żiar nad Hronom 2002.

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu – koncepcje teoretyczne, typologia i ewolucja, w: Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Opublikowane
2017-03-25
Jak cytować
Ptak, K. (2017). Przemoc i agresja w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich dziewcząt. Nauczyciel i Szkoła, 1(61). Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/nis/article/view/912
Dział
KOMUNIKATY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ