Kształtowanie kultury ekologicznej wśród uczniów klas początkowych

  • Piotr Kowolik Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Zamiejscowy Nauk Humanistycznych i Społecznych w Mysłowicach

Abstrakt

W artykule zdefiniowane zostały pojęcia występujące w tekście opracowania.
Zaprezentowano kategorie celów edukacji ekologicznej (poznawcze, kształcące); sfery tejże edukacji: opisowo-techniczną instrumentalną i aksjologiczno- normatywną. Scharakteryzowano podstawowe metody badawcze
w zakresie edukacji ekologicznej, a także formy pracy z dziećmi klas
początkowych rozwijające wiedzę i umiejętności oraz postawy w zakresie
ochrony środowiska naturalnego.

Bibliografia

Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Cichy D., Bezpieczeństwo ekologiczne w świadomości młodzieży, IBE, Warszawa 1993.

Frątczak E., Frątczak J., Edukacja sozologiczna uczniów w wieku wczesnoszkolnym, „Nauczanie Początkowe” 1991/92, nr 1.

Frątczakowie E. i J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Kujawsko- Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1996.

Goriszowski W., Kowolik P., Zdrowie i ekologia w integralnej edukacji uczniów klas I-III, w: Integracja systemowa wychowania ekologicznego i fizycznego, red. W. Goriszowski, P. Kowolik, Człuchów 1998.

Kowolik P., Kompetencje nauczyciela do kształcenia zintegrowanego w zakresie treści ekologicznej, w: Kompetencje zawodowe nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej (z teorii i praktyki), red. G. Paprotna, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2006.

Kowolik P., Krajoznawstwo i turystyka jako forma czynnej reakcji dzieci i młodzieży w wychowaniu przedszkolnym, „Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży” w Katowicach 1988, nr 2.

Kowolik P., Kształcenie nauczycieli klas I-III z zakresu wiedzy ekologicznej, w: Kształcenie nauczycieli w kontekście integracji europejskiej, red. M. Ochmański, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.

Kowolik P., Planowanie i organizacja wycieczek szkolnych jako forma kształtowania odpowiedzialności za stan polskiej przyrody, w: Ekologiczne konteksty warunków życia i ich uwarunkowania, red. U. Kontny, H. Jaskólecki, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2014.

Kowolik P., Przesłanki ekologiczne i pedagogiczne edukacji ekologicznej uczniów klas początkowych (o kształtowaniu zainteresowań ekologicznych), „JEcol Health” 2010, nr 5.

Kowolik P., Wychowanie przez edukację ekologiczną, regionalną i krajoznawczo- -turystyczną uczniów w szkole współczesnej, w: Paideia – drogą do uniwersalizmu w wychowaniu, red. L. Pawelski, B. Urbanek, PSNT, Szczecinek 2016.

Kowolik P., Wycieczki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: W kręgu edukacji nauk pedagogicznych i krajoznawstwa, red. E. Kameduła, I. Kuźnicki, E. Piotrowski, Poznań 2003.

Misiak E., Potrzeba krzewienia kultury ekologicznej, „Przyroda Polska” 1984, nr 8.

Pieczyńska E., Spodniewska I., Ekologia a ochrona środowiska człowieka, Warszawa 1976.

Podstawa prawna ścieżki edukacyjnej, w: Podstawa programowa kształcenia ogólnego (D.U. z dnia 19 czerwca 2001, nr 61, poz. 625).

Stasiuk S., Ekologia w przedszkolu, WOM, Biała Podlaska 1996.

Opublikowane
2017-06-29
Jak cytować
Kowolik, P. (2017). Kształtowanie kultury ekologicznej wśród uczniów klas początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 2(62). Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/nis/article/view/926
Dział
DOŚWIADCZENIA I PROPOZYCJE NAUKOWO-METODYCZNE