2024-03-28T08:11:31Z
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/oai
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/63
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Using prevention and resocialization to foster personal development towards the highest values in cases of social pathology
Rozwój osoby ku wyższym wartościom profilaktyką i resocjalizacją patologii społecznych
Cekiera, Czesław
social pathology prevention
person development
processes of integration and disintegration
levels of personal values
profilaktyka patologii społecznej
rozwój osoby
proces integracji i dezintegracji
poziomy wartości osobowej
This article examines the topic of approaches to personal development that aim at achieving the highest possible level. Such approaches are considered here in the context of Kazimierz Dąbrowski “Theory of Positive Disintegration” (TPD). The shaping of the personality is accomplished by the dynamic integration and disintegration of the individual, and also by considering his/her five levels of development. The first level is called the stage of primary integration, whilst harmonious secondary integration refers to the highest level of development itself. The discovery of the highest level of personal value in one’s progress is one of the most effective stages in protecting the individual from any unacceptable moral or ethical standards present in society. It is also effective in the resocialisation of cases involving social pathology. Each person has the task of promoting their personal values to the highest level of development. When the individual conclusively fulfils this task, he/she reaches an optimal stage of harmoniousness and peacefulness.
W artykule przeprowadzona została analiza rozwoju osoby ku wyższym wartościom. Rozwój ten, ujęty w koncepcji Teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, dokonuje się poprzez dynamizmy integracji i dezintegracji pozytywnej. Obejmuje on pięć poziomów — od integracji pierwotnej, niezłożonej, do integracji wtórnej, złożonej, zharmonizowanej. Poszukiwanie i odkrywanie wartości wyższych w procesie rozwoju stanowi równocześnie najbardziej efektywny środek zapobiegania patologiom indywidualnym i społecznym oraz może stanowić skuteczną pomoc w resocjalizacji tych patologii. Rozwój ku wyższym wartościom, w tym promocja godności osoby na najwyższym poziomie rozwoju, jest zadaniem i celem każdej osoby i ostatecznie prowadzi do wolności oraz szczęścia, w których nie ma miejsca na patologie społeczne.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/63
10.5281/zenodo.57555
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 25-50
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 25-50
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/63/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/63/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/63/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/63/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/64
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Emotional crisis and trauma as opportunities to develop and enhance health: questions and doubts
Kryzys emocjonalny i trauma szansą na rozwój i potęgowanie zdrowia. Wątpliwości i pytania
Kubacka-Jasiecka, Dorota
emotional crisis
bivalency of crisis
developmental crisis
adaptation process
identity
trauma
traumatic event
traumatic response
post-traumatic growth
stress coping
kryzys emocjonalny
dwuwartościowość kryzysu
kryzys rozwojowy
proces adaptacyjny
tożsamość
trauma
traumatyczne wydarzenie
traumatyczna reakcja
wzrost potraumatyczny
zmaganie się (radzenie sobie) ze stresem
This study discusses the issue of emotional crisis and trauma in terms of opportunities to develop and grow. The article seeks to show the complex psychological conditions pertaining to emotional crises, a constructive way of dealing with them, and the possibility of growing and developing thanks to having experienced such a crisis. These issues are usually omitted when describing crises; however, as the author postulates, they constitute a foundation for differentiating — as we surely must do — between emotional crisis and trauma, development and growth through crisis, and the positive adaptive changes observed in cases of post-traumatic disorder. Such changes cannot always be identified as instances of so called post-traumatic growth. The latter is described by the author, with reference to Maslow's theory, as development “resulting from the lack of something”, where this in turn reflects some trauma or other. Moreover, considerations pertaining both to current work in health psychology, and to the distinction between emotional crisis and trauma proposed here, could well prove relevant where practices of intervention are concerned.
Opracowanie podejmuje problematykę kryzysu emocjonalnego i traumy z perspektywy możliwości rozwoju i wzrostu. Artykuł ukazuje złożone psychologiczne uwarunkowania kryzysu emocjonalnego, jego konstruktywnego rozwiązania oraz rozwoju i wzrostu dzięki przebyciu kryzysu. Kwestie te są najczęściej pomijane w piśmiennictwie kryzysu, stanowią jednak podstawę postulowanej przez autorkę konieczności zasadniczego różnicowania między kryzysem emocjonalnym a traumą, między rozwojem i wzrostem poprzez kryzys a adaptacyjnymi pozytywnymi przemianami obserwowanymi w zaburzeniach potraumatycznych. Nie zawsze również przemiany te można utożsamiać z tzw. wzrostem potraumatycznym. Ten ostatni, odnosząc się do teorii Maslowa, autorka opracowania określa jako rozwój „wynikający z braku”, zależny od traumy. Uwzględnienie dorobku psychologii zdrowia oraz sugerowanych różnicowań między kryzysem emocjonalnym a traumą pozostaje istotne z punktu widzenia praktyki interwencyjnej.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/64
10.5281/zenodo.57556
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 51-89
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 51-89
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/64/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/64/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/64/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/64/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/65
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Variations in the development of ischemic heart disease in women, viewed in relation to selected personality features
Odmienność przebiegu choroby niedokrwiennej serca u kobiet w kontekście wybranych cech osobowości
Nasiłowska-Barud, Alicja
ischemic heart disease (IHD)
anxiety and fear
personality trait
pain coping strategies
choroba niedokrwienna serca (ChNS)
niepokój i lęk
cechy osobowości
strategie radzenia sobie z bólem
The aim of this paper is to characterize some personality traits of women with ischemic heart disease, in order to (a) determine their relationship to activity and inactivity, and (b) define the implications of that relationship for ways of coping with coronary pain. The study comprised N = 100 women aged 33 to 80 years (M = 60:36; SD = 9:55), hospitalized in the Department of Cardiology, who underwent angiography for the assessment of coronary arteries. Psychological studies have been conducted using clinical interviews, involving the IPAT Anxiety Scale Questionnaire (R.B. Cattell), the Pain Coping Strategies Questionnaire (A.K. Rosenstiel & F.J. Keefe) and the NEO Five-Factor Personality Inventory (NEO-FFI; P.T. Costa & R.R. McCrae).The results obtained indicate that where a group of one hundred women with ischemic heart disease was concerned, their level of anxiety and fear stood at an almost neurotic level. In the structure of anxiety and fear one may observe the predominance of a strong tendency towards self-blame, experiencing feelings of guilt, and exhibiting high levels of internal tension. Among the personality traits in question, the following clearly dominated: extroversion, agreeableness and conscientiousness. The principal strategies for dealing with pain on the part of women with IHD were “prayer and hope”, “declarations of coping” and “diverting attention”. In women with ischemic heart disease, it would thus be advisable to employ psychotherapeutic strategies aimed at lowering the tendency towards selfdestructive (auto-aggressive) behaviour and reducing any elevated levels of internal tension. Psychotherapeutic activities conducted among women with IHD should focus on strengthening psychological resilience, and on working out ways to cope with the disease by undertaking tasks which give them a chance to enrich their own development.
Celem pracy jest charakterystyka wybranych cech osobowości u kobiet z chorobą niedokrwienną serca oraz (a) określnie ich związku z aktywnością i biernością zawodową, (b) określenie zależności w sposobach radzenia sobie z bólem wieńcowym. Badaniami objęto N = 100 kobiet w wieku od 33 do 80 lat (M = 60; 36, SD = 9; 55), hospitalizowanych w Klinice Kardiologii w Lublinie, u których wykonano badanie angiograficzne w celu oceny stanu naczyń wieńcowych. Badania psychologiczne zostały przeprowadzone za pomocą Wywiadu Klinicznego, Arkusza Samopoznania R.B. Cattella, Inwentarza Osobowości NEO-FFI P.T. Costy i R.R. McCrae’a, Kwestionariusza Strategii Radzenia Sobie z Bólem (CSQ) A.K. Rosenstiel i F.J. Keefe.Otrzymane wyniki badań wskazują, że w stuosobowej grupie kobiet z chorobą niedokrwienną serca poziom niepokoju i lęku jest bliski poziomowi neurotycznemu. W strukturze niepokoju i lęku dominują silne tendencje do obwiniania siebie i przeżywania poczucia winy oraz wysoki jest poziom wewnętrznego napięcia. Wśród charakterystycznych cech osobowości wyraźnie dominowały cechy ekstrawersji, ugodowości i sumienności. Strategią o największym znaczeniu w radzeniu sobie z bólem u kobiet z ChNS było „modlenie się i pokładanie nadziei”, „deklarowanie radzenia sobie” i „odwracanie uwagi”.U kobiet z chorobą niedokrwienną serca wskazane jest stosowanie psychoterapii mającej na celu obniżenie tendencji autoagresywnych oraz obniżenie wysokiego poziomu napięcia wewnętrznego. Działania psychoterapeutyczne prowadzone wśród kobiet z ChNS powinny być skoncentrowane na wzmacnianiu odporności psychicznej oraz na wypracowaniu sposobów radzenia sobie z chorobą poprzez podejmowanie zadań dających szansę wzbogacania własnego rozwoju.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/65
10.5281/zenodo.57884
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 90-113
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 90-113
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/65/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/65/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/65/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/65/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/66
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Quality-of-life criteria for children and adolescents
Kryteria jakości życia dzieci i młodzieży
Oleś, Maria
quality of life
children
adolescents
measurement tools
jakość życia
dzieci
młodzież
metody pomiaru
This article presents the criteria and measurement tools employed when assessing quality of life for children and adolescents. The notion of ‘quality of life’ is dynamic, in that quality of life changes as a function of age, stage of development, level of reflection, the undertaking of new tasks, and the adoption of new roles. How we assess the subjective quality of life of children and adolescents depends on the level of development and quality-of-life criteria specific to a given period. For younger children, the fulfilment of basic needs - i.e. emotional needs, such as the need to feel safe or valued by others - is especially relevant. For older children, family and health are important, but so are peer-acceptance and school achievements. For adolescents, personal considerations such as the sense of self, autonomy, interpersonal relationships, having friends, possibilities of development and prospects for the future, are all important. It is possible to measure quality of life even in small children, but doing so requires that we pay attention to the specifics of their development, the scope of their personal experiences, and their ability to express their assessments. Hence an approach that makes use of an attractive format is to be preferred (i.e. pictures). Knowledge of the specific quality-of-life criteria involved enables researchers to construct adequate tools, and to use their results to help bring about improvements in quality of life and the promotion of healthy living.
Przedmiotem artykułu jest problematyka pomiaru i kryteriów oceny jakości życia dzieci i młodzieży. Pojęcie jakości życia ma charakter dynamiczny, ponieważ jakość życia zmienia się stosownie do wieku, stadium rozwoju, poziomu refleksji, nowych zadań i ról społecznych. Ocena subiektywnej jakości życia dzieci i młodzieży zależy od poziomu rozwoju oraz od tego, jakie kryteria jakości życia są istotne na poszczególnych jego etapach. Dla jakości życia młodszych dzieci istotne jest zaspokojenie podstawowych potrzeb, w tym emocjonalnych, bezpieczeństwa, szacunku. Dla dzieci w wieku szkolnym, obok rodziny, zdrowia, ważna jest akceptacja ze strony rówieśników i funkcjonowanie szkolne. Dla młodzieży istotne są zmienne podmiotowe, jak poczucie własnego ja, autonomia, relacje społeczne, posiadanie przyjaciół, możliwości rozwoju i perspektywy na przyszłość. Pomiar subiektywnej jakości życia jest możliwy nawet u małych dzieci, chociaż wymaga uwzględnienia specyfiki rozwojowej, zakresu doświadczeń, zdolności różnicowania i atrakcyjnej formy (np. metody obrazkowe). Dzięki znajomości kryteriów oceny jakości życia możemy konstruować adekwatne narzędzia oceny oraz wykorzystywać wyniki badań w celu poprawy jakości życia i promocji zdrowia dzieci i młodzieży.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/66
10.5281/zenodo.57886
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 114-129
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 114-129
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/66/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/66/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/66/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/66/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/67
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Subjective and situational conditions affecting personality development
Podmiotowe i sytuacyjne uwarunkowania rozwoju osobowości
Oleś, Piotr K.
personality
development
change
continuity
osobowość
rozwój
zmiana
ciągłość
Personality development takes place through mutual interactions involving the person and their environment. It can be analyzed and described on three levels: basic dispositions (traits), characteristic adaptations (e.g. basic beliefs, desires or goals), and personal meanings (narrative identity). The phenomena and processes involved are different on each level. Analyses of this are concerned with what promotes and/or inhibits developmental changes of personality. This article introduces the notion of reasons for great life changes, as well as Zenomena Płużek’s conception of personality development.
Rozwój osobowości dokonujący się w interakcji ze środowiskiem można analizować na poziomie podstawowych dyspozycji (cechy, procesy), charakterystycznych przystosowań (podstawowe przekonania, dążenia, cele) i systemu znaczeń osobistych (tożsamość narracyjna). Na każdym z tych poziomów zachodzą odmienne zjawiska i procesy; analiza dotyczy tego, co sprzyja, a co hamuje zmiany rozwojowe. Artykuł przedstawia autorską koncepcję przyczyn wielkiej zmiany życiowej oraz próbę odtworzenia koncepcji rozwoju osobowości według Zenomeny Płużek.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/67
10.5281/zenodo.57887
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 130-145
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 130-145
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/67/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/67/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/67/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/67/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/68
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Different sides of the grieving process
Różne strony procesu żałoby
Pilecka, Barbara
grieving process
psychological crisis
mindfulness
traumatic experience
awareness of feelings
proces żałoby
kryzys psychiczny
uważność
traumatyczne doświadczenia
świadomość uczuć
This article presents various conceptions of the grieving process. It was Freud who first explained the psychodynamics of this process, highlighting the experience of irreparable loss and the need to gradually wean oneself away from the loved one. Bowlby developed an alternative theory of the grieving process, noting the gradual fading of grief that occurs after a loss, in the wake of a period characterized by a strong desire to recover the person who has passed away. Meanwhile, Kennedy presents an interesting conception of mourning, emphasizing the useful role that can be played by the imagination in helping to alleviate the mental suffering we experience after the death of someone dear to us. Another approach with important implications for therapeutic practice is the searching-for-attachment theory, which refers to the maintaining of ties with the deceased through the use of one’s imagination (Sochos, Bone).The function of the grieving process is to distance one’s thoughts and feelings from the deceased, making it possible for one to re-engage with everyday life — something which is otherwise hampered by one’s reluctance to part from one’s loved ones.The article contains certain therapeutic suggestions for resolving the grieving process, with a particular focus on the role of mindfulness in transforming mental suffering, as well as its use in the development of personality.
W artykule przedstawiono różne koncepcje procesu żałoby. Freud jako pierwszy wyjaśnił psychodynamiczny proces żałoby, podkreślając doznania niepowetowanej straty i konieczność stopniowego odzwyczajenia się od kogoś bliskiego. Bowlby stworzył alternatywną teorię procesu żałoby, zaznaczając stopniowe wygasanie żalu po stracie, po okresie silnego pragnienia odzyskania osoby, która odeszła. Interesującą koncepcję żałoby przedstawia Kennedy, kładąc nacisk na wykorzystanie roli wyobraźni w ukojeniu bólu psychicznego po śmierci drogiej osoby. Również duże znaczenie dla praktyki terapeutycznej ma Teoria Poszukiwania Więzi nawiązująca do podtrzymania więzów ze zmarłym przy wykorzystaniu wyobraźni (Sochos, Bone).Funkcją procesu żałoby jest oderwanie myśli i uczuć od zmarłego i powrót do codziennego życia utrudniony przez niechęć ponownego rozstania się z bliskim.Artykuł zawiera również pewne wskazania terapeutyczne dotyczące rozwiązania procesu żałoby ze szczególnym uwzględnieniem roli uważności w przekształceniu bólu psychicznego i wykorzystaniu go do rozwoju osobowości.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/68
10.5281/zenodo.57888
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 146-171
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 146-171
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/68/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/68/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/68/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/68/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/69
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Psychological correlates of inner emptiness: a case study
Psychologiczne korelaty pustki wewnętrznej: studium przypadku
Prusak, Jacek
crisis
emptiness
dark night
psychotherapy
kryzysy
noc ciemna
pustka
psychoterapia
Professor Zenomena Płużek has been acknowledged as one of the pioneers and leading scholars in Poland in both the psychology of religion and pastoral psychology. Referring to her research in the area of psychological and psychospiritual crises, this article addresses the issue of the emptiness experienced during psychotherapy as a “dark night”. The case of one particular patient/client will be analyzed from both psychological and religious (theological) perspectives, with the aim of answering the following questions: What do such “dark nights” look like in a clinical context? How should (or can) they be conceptualized in clinical terms? How ought they to be dealt with?
Profesor Zenomena Płużek była jednym z pionierów polskiej psychologii religii i psychologii pastoralnej. Zajmując się badawczo i klinicznie problematyką kryzysów psychologicznych i religijno-duchowych, podjęła również refleksję nad kryzysem mistycznym określanym jako „noc ciemna”. Wychodząc od jej przemyśleń sformułowanych w książce (podręczniku) Psychologia pastoralna, w artykule tym omówiona zostanie problematyka pustki wewnętrznej w różnych ujęciach psychologicznych oraz jej podobieństwo do „nocy ciemnej” na podstawie analizy przypadku klinicznego. Podjęte zostaną pytania o to, jak może wyglądać „noc ciemna” w kontekście psychoterapii? jak należy ją rozumieć diagnostycznie? i jak sobie z nią radzić?
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/69
10.5281/zenodo.57889
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 172-184
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 172-184
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/69/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/69/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/69/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/69/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/70
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Criteria for the diagnosis and recognition of possession: a multidimensional perspective
Kryteria diagnozy i rozeznania opętania. Spojrzenie wielowymiarowe
Soiński, Borys Jacek
possession and trance
demonic possession
criteria of the diagnosis of possession
demonology
reductionism
opętanie i trans
opętanie demoniczne
kryteria diagnozowania opętania
demonologia
redukcjonizm
Many symptoms of possession described by exorcists correspond to the symptoms of psychiatric disorders. Before helping a person who feels that they are possessed by an evil spirit, one should answer this question: when is therapy necessary, and when is an exorcism required? The article points out that psychiatrists have different attitudes to theological explanations of possession and exorcism. According to the author, it is best to adopt a complementary attitude, such as leaves room for the thought that there exist two causes for the symptoms of possession - the natural and the supernatural one. This may then furnish a common approach for medicine, psychology and religion. The article presents the theological criteria for determining possession by an evil spirit, and the psychological criteria for diagnosing pathological possession, as given by the World Health Organisation (ICD-10) and the American Psychiatric Association (DSM 5). The author discusses similarities and differences between the theological criteria for diagnosing demonic possession and the criteria involved in a medical diagnosis. On the basis of both psychological and theological criteria, it is possible to recognize psychopathological states and demonic possession in multidimensional terms. This allows the author to distinguish four situations: (1) health, (2) psychopathological possession, (3) demonic possession of a mentally healthy person, and (4) coexistence of demonic possession with psychiatric disorders. Practical experience shows that the largest number of patients seeking help in health centres belongs to the fourth group, which is why there is a need for close cooperation between exorcists and psychologists or psychiatrists.
Wiele objawów opętania opisanych przez egzorcystów odpowiada objawom zaburzeń psychicznych. Zanim udzielimy pomocy osobie, która czuje, że została opętana przez złego ducha, trzeba odpowiedzieć na pytanie: kiedy konieczne jest leczenie, a kiedy egzorcyzmy? W artykule ukazano, że psychiatrzy mają różne podejście do teologicznych wyjaśnień opętania i egzorcyzmów. Według autora najlepsze jest podejście komplementarne, dopuszczające istnienie dwóch przyczyn objawów opętania: naturalnych i nadprzyrodzonych. Takie stanowisko sprzyja znalezieniu płaszczyzny porozumienia dla medycyny, psychologii i religii. W artykule przedstawiono teologiczne kryteria opętania przez złego ducha oraz psychologiczne kryteria rozpoznania patologicznego opętania podane przez Światową Organizację Zdrowia (ICD-10) i Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (DSM 5). Autor omawia podobieństwa i różnice między teologicznymi kryteriami demonicznego opętania a kryteriami diagnostyki medycznej. Na podstawie psychologicznych i teologicznych kryteriów możliwe jest rozpoznawanie stanów psychopatologicznych i opętania w wielowymiarowej perspektywie. To pozwoliło autorowi wyróżnić cztery sytuacje: (1) zdrowie, (2) psychopatologiczne opętanie, (3) demoniczne opętanie osoby psychicznie zdrowej, (4) współistnienie opętania i zaburzeń psychicznych. Praktyka pokazuje, że największa liczba chorych szukających pomocy w ośrodkach zdrowia, należy do czwartej grupy. W związku z tym istnieje potrzeba ścisłej współpracy między egzorcystami a psychologami i psychiatrami.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/70
10.5281/zenodo.57891
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 185-229
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 185-229
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/70/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/70/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/70/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/70/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/71
2016-09-12T17:31:29Z
rfi:SPEC
driver
Wisdom as a manifestation of maturity of personality
Mądrość jako przejaw dojrzałości osobowościowej
Tucholska, Stanisława
wisdom
wisdom definitions
personality maturity
psychosocial maturity
mądrość
definicje mądrości
dojrzałość osobowości
psychospołeczna dojrzałość
Wisdom is a unique personal attribute, mostly discussed in humanistic disciplines. Over the course of the last 30 years, the concept of wisdom has found a place in the psychological literature as well. Yet we still do not have a clear definition of it. Hence the main purpose of this article is to provide an overview of definitions of wisdom. Those proposed in the recent past can be categorized into four groupings: firstly, wisdom can be defined as a composite of competences or personality factors; secondly, it can be identified with that which counts as a positive outcome in respect of a person’s psychosocial development; thirdly, it can be regarded as a system of knowledge about the meaning and conduct of life; fourthly, it can be defined as a process emerging in real-life contexts. Finally, a very large majority of authors assume that wisdom depends on one’s having an unusually well-integrated personality structure.
Mądrość jest wyjątkową cechą psychologiczną, współcześnie szeroko analizowaną w naukach humanistycznych. Od około 30 lat problematyka mądrości jest dyskutowana w literaturze psychologicznej. Pomimo wielu opracowań, nie wypracowano dotąd jednej klarownej definicji tej zmiennej. Celem artykułu jest dokonanie przeglądu psychologicznych definicji mądrości. Większość proponowanych ujęć definicyjnych można zgrupować w czterech kategoriach. Pierwsza grupa obejmuje definicje traktujące mądrość jako układ osobowościowych właściwości bądź kompetencji. Druga traktuje mądrość jako pozytywny rezultat ludzkiego rozwoju. Trzecia traktuje ją jako złożony system wiedzy o sensie życia i sposobach życia, a więc wiedzy pragmatycznej. Ostatnia, czwarta grupa traktuje mądrość jako proces, który wyłania się w kontekście realnego życia. Wielu autorów zwraca uwagę, że mądrości warunkowana jest dobrze zintegrowaną strukturą.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2016-07-12
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/71
10.5281/zenodo.57893
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 1 (2016); 230-253
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 1 (2016); 230-253
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/71/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/71/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/71/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/71/pdf
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/700
2017-02-10T21:49:20Z
rfi:SPEC
driver
Psychomotor hyperactivity: diagnostic criteria, unfolding over time, and difficulties at different stages of development
Nadpobudliwość psychoruchowa — kryteria diagnostyczne, przebieg i trudności na różnych etapach rozwoju
Januszewska, Elżbieta
Januszewski, Andrzej
DHD diagnosis
ADHD comorbidities
diagnoza ADHD
zaburzenia współwystępujące z ADHD
Attention deficit hyperactivity disorder is most commonly diagnosed at school age, when it reveals itself through the difficulties children face in connection with such things as attention deficit, excessive hyperactivity and impulsiveness, all of which may problematize studying at school. It should be noted that the initial symptoms of ADHD, which may already be present in early childhood, can alter with age, and may also change according to situation. The aim of this article is to explore the diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder while giving special consideration to the different symptoms occurring at successive stages of child development and also outlining those behavioural and emotional disorders that co-occur with ADHD.
Diagnoza nadpobudliwości psychoruchowej stawiana jest najczęściej w wieku szkolnym, kiedy przejawiane przez dziecko trudności z koncentracją uwagi oraz nadmierna ruchliwość i impulsywność uniemożliwiają mu naukę w szkole. Należy jednak zauważyć, że już w okresie wczesnego dzieciństwa mogą pojawić się pierwsze symptomy ADHD, które zmieniają się z wiekiem, a także mogą zmieniać swoje nasilenie pod wpływem sytuacji. Celem artykułu jest przedstawienie kryteriów oceny diagnostycznej nadpobudliwości psychoruchowej ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych objawów na kolejnych etapach rozwoju dziecka, a także nakreślenie problematyki współwystępujących z ADHD behawioralnych i emocjonalnych zaburzeń.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2017-01-26
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/700
10.5281/zenodo.260148
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 2 (2016); 28-51
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 2 (2016); 28-51
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/700/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/700/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/700/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/700/798
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/701
2017-02-10T21:51:01Z
rfi:SPEC
driver
ADHD and the problem of dyslexia in school-age children
ADHD a problem dysleksji u dzieci w wieku szkolnym
Januszewska, Elżbieta
Januszewska, Izabella
attention deficit hyperactivity disorder
developmental dyslexia
combined disorders
nadpobudliwość psychoruchowa
dysleksja rozwojowa
zaburzenia łączone
Relative to their peers, learning difficulties are more often observable among children with attention deficit hyperactivity disorder – something which may often cause a discrepancy between the “estimated” intelligence of the child and the results that they achieve at school. There are reasons to think that ADHD may be co-occurring with other learning disorders, including specific difficulties with reading and writing typical of developmental dyslexia: this would be the case for 15 to 30 percent of people with ADHD. The aim of this article is to describe the relationship between the typical symptoms of ADHD and of developmental dyslexia in the areas of visual and auditory perception, as well as of motor disorders. Due to the frequent comorbidity of both disorders, they can be defined as combined disorders, which require complex diagnostic and therapeutic procedures.
Wśród dzieci z nadpobudliwością psychoruchową, w porównaniu z ich rówieśnikami, znacznie częściej obserwuje się trudności w nauce, co nierzadko wywołuje dysonans pomiędzy „szacowaną” inteligencją dziecka a wynikami w testach osiągnięć szkolnych. Wskazuje się, że ADHD mogą towarzyszyć inne zaburzenia uczenia, do których należą specyficzne trudności w nauce czytania i pisania o charakterze dysleksji rozwojowej; dotyczy to 15-30% osób z ADHD. Celem artykułu jest scharakteryzowanie związków między typowymi objawami dla ADHD oraz dysleksji rozwojowej, na poziomie zaburzeń percepcji wzrokowej, słuchowej oraz motoryki. Z uwagi na częste współwystępowanie obu zaburzeń, można je określić jako zaburzenia łączone, które wymagają kompleksowego postępowania diagnostycznego oraz terapeutycznego
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2017-01-26
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/701
10.5281/zenodo.260149
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 2 (2016); 52-74
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 2 (2016); 52-74
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/701/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/701/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/701/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/701/799
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/702
2017-02-10T21:53:15Z
rfi:SPEC
driver
Gratitude: its nature and its varieties
Wdzięczność: jej natura i rodzaje
Tucholska, Stanisława
gratitude
benefit
giver
donation
wdzięczność
korzyść
darczyńca
obdarowanie
Gratitude is an important psychological construct in positive psychology, the psychology of religion, and the psychology of spirituality. Until recently, however, psychologists have largely ignored it. Even so, its significance for social and individual life has begun to emerge in the context of cognitive psychology, as something that contributes to personal well-being, the strengthening of interpersonal relations, and good social behaviour. Generalizing, we may say that gratitude is a positive response to one’s being in receipt of some beneficial good, whether it comes from other people, from one’s life conditions, from nature, or from God. The purpose of this article is to attempt a psychological definition of gratitude, along with an outline of its nature as an emotional state, personality trait, mood, disposition or virtue.
Wdzięczność jest ważnym pojęciem w obszarze psychologii pozytywnej, psychologii religii oraz duchowości. Równocześnie trzeba przyznać, że tematyka ta była przez długi czas ignorowana. W psychologii poznawczej wskazuje się na jej znaczenie w życiu społecznym i jednostkowym dla poczucia dobrostanu, doświadczenia wsparcia i prospołecznych zachowań. Uogólniając, wdzięczność jest pozytywną odpowiedzią na uzyskaną korzyść. Osoba doświadcza wdzięczności, kiedy otrzymuje jakieś dobro - od ludzi, okoliczności życiowych, natury, Boga. Celem tego artykułu jest prezentacja prób definiowania wdzięczności na gruncie psychologii i określania jej natury jako emocjonalnego stanu, cechy osobowości, nastroju, dyspozycji lub cnoty.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2017-01-26
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/702
10.5281/zenodo.260151
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 2 (2016); 75-99
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 2 (2016); 75-99
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/702/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/702/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/702/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/702/800
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by
oai:czasopisma.ignatianum.edu.pl:article/703
2017-02-10T21:55:26Z
rfi:SPEC
driver
Individual differences construed in terms of Jungian psychological types and Adlerian lifestyles
Różnice indywidualne ujmowane w terminach typów psychicznych Junga i stylów życia Adlera
Uchnast, Zenon
action styles
lifestyles
psychological types
style działania
style życia
typy psychiczne
Stern has drawn attention to the possibility of conducting research into the psychology of individual differences in a manner that treats nomothetic and idiographic approaches as being equal and complementary. Nevertheless, many psychologists, such as Strelau, strongly deny the scientific value of the idiographic approach. Jung's conception of psychological types, as presented here, has been created using the nomothetic approach, and its basic assumptions can be verified using the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Bearing in mind the fact that Adler's conception of lifestyles was formulated and verified using only the idiographic method of psychography, carried out in the context of individual courses of psychotherapy, I draw attention to the possibility of using, for this purpose, my own Action Styles Questionnaire (ASQ), which offers some elements essential to the idiographic approach: e.g. a bipolar structural scale of individual preferences articulated in terms of cooperation with others on the one hand, and security and self-protection on the other (CO-SP) - one which may be considered convergent with Adler's description of creative and uncreative lifestyles. Psychometric data obtained from the students (N=388) in respect of MBTI and ASQ were subjected to statistical covariation analysis (textit{r}-Pearson). Additionally, four homogeneous types were demarcated, using statistical cluster analysis. The final results obtained indicate that MBTI attitude scales (extroversion and introversion) are significantly covariant with the results for persons belonging to different types along the bipolar CO-SP scale. However, there were almost no differences between the results obtained when using ASQ scales and when using the scales for the three pairs of psychological functions measured by MBTI.
Stern wskazywał na możliwość prowadzenia badań w psychologii różnic indywidualnych zarówno według założeń podejścia nomotetycznego, jak i idiograficznego. Niemniej wielu psychologów, m.in. Strelau, neguje wartość naukowo-badawczą podejścia idiograficznego. Prezentowana koncepcja typów psychicznych Junga była sformułowana zgodnie z założeniami podejścia nomotetycznego. Jej podstawowe założenia można weryfikować za pomocą Myers-Briggs Wskaźników Typów (MBTI). Mając na uwadze, iż koncepcja stylów życia Adlera była sformułowana zgodnie z założeniami podejścia idiograficznego i weryfikowana jedynie metodą psychografii w procesie psychoterapii indywidualnej, wskazuję na możliwość wykorzystania w tym celu Uchnasta Kwestionariusza Stylów Działania (KSD). KSD zawiera bowiem pewne istotne elementy dla podejścia idiograficznego, m.in. strukturalną dwubiegunową skalę indywidualnych preferencji (każdej z osób badanych) w wymiarze: współdziałanie --- zabezpieczanie i obrona siebie (WZ), który można uznać jako zbieżny z Adlera charakterystyką twórczego i nietwórczego stylu życia. Psychometryczne dane liczbowe uzyskano z badań studentów (N=388) za pomocą MBTI i KSD. Zostały one poddane statystycznej analizie współzmienności (r-Pearsona). Nadto, przy pomocy statystycznej analizy skupień k-średnich, wyodrębniono cztery homogeniczne grupy osób o różnej strukturze osobowości. Ujawniono, iż jedynie wyniki liczbowe uzyskane za pomocą MBTI w skalach postaw (ekstrawersji i introwersji) są znacząco współzmienne z wynikami osób przynależących do różnych typów w wymiarze WZ. Natomiast nie ujawniły się u wyodrębnionych grup osób różnice między ich wynikami w skalach KSD a wynikami w skalach trzech par funkcji psychicznych mierzonych za pomocą MBTI.
Wydawnictwo Ignatianum w Krakowie
2017-01-26
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
spec. peer-rev. art.
art. rec. spec.
text/x-tex
text/plain
application/pdf
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/703
10.5281/zenodo.260152
The Ignatianum Philosophical Yearbook; Vol. 22 No. 2 (2016); 100-138
Rocznik Filozoficzny Ignatianum; Tom 22 Nr 2 (2016); 100-138
2720-409X
2300-1402
pol
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/703/remote
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/703/tex
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/703/bib
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/703/801
Copyright (c) 2016 Wydawnictwo Ignatianum
http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by