Nowe i stare media jako kanały komunikacji z widzem
Abstrakt
Celem podjętych badań była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy dynamiczny rozwój Internetu i mediów społecznościowych znacząco wpłynął na zachowania w zakresie poszukiwania informacji o ofercie teatralnej. Artykuł traktuje o działalności informacyjnej Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, którego publiczność objęta została badaniem ankietowym, zaś media społecznościowe prowadzone przez Teatr poddano analizie. Wyniki badań ujawniły, że rozwój Internetu i mediów społecznościowych znacząco wpłynął i nadal wpływa na zmianę zachowań w zakresie poszukiwania informacji o ofercie teatralnej. Widzowie teatralni poszukują informacji głównie w Internecie, w tym – w mediach społecznościowych.
Bibliografia
Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 20.
Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, s. 17.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 149-150.
Miotk A., Nowy PR. Jak Internet zmienił public relations., Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016, s. 83-85.
Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 7, 24.
Orzeł B. (red.), Co nowego w nowych mediach? Transformacje, perspektywy, oczekiwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, s. 7.
Popiołek M., Czy można żyć bez Facebooka?, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 41.
Poskuta-Włodek D., Co dzień powtarza się gra … Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 1893-1993, Państwowy Teatr im. J. Słowackiego, Kraków 1993, s. 8-13.
Purchla J., Teatr i jego architekt, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 1993, s. 51-75.
Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwa Drugie, Warszawa 2018, s. 115.
Treadaway C., Smith M., Godzina dziennie z Facebook marketingiem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011, s. 50.
Kaplan A.M., Haenlein M., Users of the World Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, „Business Horizons” 2010, nr 53, s. 59-68.
Kietzmann J.H., Hermkens K., McCarthy I.P., Silvestre B.S., Social Media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media, „Business Horizons” 2011, nr 54 (3), s. 241-251.
Kowalska M., Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem bloków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie” 2013, z. 413, s. 205-2015.
Szpunar M., Czym są nowe media – próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 4 (35), s. 40.
Ahlqvist T., Bäck A., Halonen M., Heinonen S., Social Media Roadmaps: Exploring the Futures Triggered by Social Media, Helsinki 2008, s. 14
https://publications.vtt.fi/pdf/tiedotteet/2008/T2454.pdf [odczyt: 20.09.2023].
Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., New Media. A Critical Introduction, London-New York 2009, s. 9-13
https://www.philol.msu.ru/~discours/images/stories/speckurs/New_media.pdf [odczyt: 20.09.2023].
Raport E-commerce w Polsce 2022, Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html [odczyt: 20.09.2023].
Główny Urząd Statystyczny: https://stat.gov.pl/ [odczyt: 4.09.2023].
Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie: https://teatrwkrakowie.pl/ [odczyt: 4.09.2023].
Facebook Teatru im. J. Słowackiego: https://www.facebook.com/TeatrSlowackiego/ [odczyt: 7.09.2023].
Instagram Teatru im. J. Słowackiego: https://www.instagram.com/teatrwkrakowie/ [odczyt: 7.09.2023].
Youtube Teatru im. J. Słowackiego: https://www.youtube.com/@teatrwkrakowie/featured [odczyt: 7.09.2023].
Spotify Teatru im. J. Słowackiego: https://open.spotify.com/user/baobqajkhoe0ovsxouvturcja?si=BhWwaeR-Q-i71qN2_CBEhA&nd=1 [odczyt: 7.09.2023].
Twitter Teatru im. J. Słowackiego: https://twitter.com/TeatrwKrakowie [odczyt: 7.09.2023].
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego: https://www.malopolska.pl/dla-mieszkanca/kultura-i-dziedzictwo/instytucje-kultury/teatr-im-juliusza-slowackiego-w-krakowie [odczyt: 7.09.2023].
Biuletyn Informacji Publicznej: https://bip.malopolska.pl/tslowackiego,m,4438,struktura.html [odczyt: 7.09.2023].
Narodowe Centrum Kultury: https://nck.pl/badania/aktualnosci/jak-dziala-audience-development- [odczyt: 7.09.2023].
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.