Zmysłowe krupówki
analiza audiosfery i odorantosfery najsłynniejszej ulicy Podhala
Abstrakt
Artykuł oraz przeprowadzone na jego potrzeby badania mają za zadanie przedstawić aktualny krajobraz dźwiękowy (cultural soundscape) i zapachowy (smellscape) ulicy Krupówki w Zakopanem, a także odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób audiosfera i odorantosfera doświadczana percepcyjnie na tym deptaku wpływa na postrzeganie i interpretowanie Krupówek przez mieszkańców i turystów. W badaniach nad tym zagadnieniem zastosowano metodę wielozmysłowej obserwacji uczestniczącej, połączonej z aktywnym słuchaniem, pomiarem decybeli i nagrywaniem dźwięku oraz percepcyjnym rozpoznawaniem zapachów. Dopełnieniem badań terenowych była ankieta przeprowadzona wśród 50 informatorów. Na podstawie otrzymanych wyników opracowano nowatorskie mapy sensoryczne zapachów i dźwięków najpopularniejszej ulicy Podhala. Możliwe stało się także przeanalizowanie ambiwalentnego stosunku względem tej ulicy wyrażanego przez mieszkańców i turystów. Uogólniając, należy stwierdzić, że kongruencja dźwięków z zapachami przekłada się na wysokie oceny tej destynacji wśród turystów, a sensoryczne doświadczenia przestrzeni w dużej mierze konstruują genius loci Krupówek. Z drugiej strony skomercjalizowana przestrzeń Krupówek wartościowana jest negatywnie przez stałych mieszkańców, co wpływa na postępującą gentryfikacje centrum Zakopanego.
Bibliografia
Bobak Ł.(2023). Zakopane. Romskie kapele z Krupówek coraz większym problemem dla mieszkańców. Grają ładnie, ale za dużo i za głośno. I bez pozwoleń, Gazeta Krakowska, z dn. 23.02. Pozyskano z: https://gazetakrakowska.pl/zakopane-romskie-kapele-z-krupowek-coraz-wiekszym-problemem-dla-mieszkancow-graja-ladnie-ale-za-duzo-i-za-glosno-i-bez-pozwolen/ar/c1-17316469 (dostęp: 13.06.2023).
Bobak Ł. (2015). Zakopane. Chcą ciszy na Krupówkach. Gazeta Krakowska, z dn. 4.09. Pozyskano z: https://zakopane.naszemiasto.pl/zakopane-chca-ciszy-na-krupowkach/ar/c8-3499159, (dostęp: 6.06.2023).
Czerniawska E., Czerniawska-Far J.M., (2007). Psychologia węchu i pamięci węchowej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Preofesjonalne.
Fratczak N., (2023). Petrodutki, Polityka, nr 34(3427) z dn. 16-22.08., 18-20.
Gradowski M., (2024). R. Murray Schafer – pan od przyrody?, Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej, nr 2, 58-61.
Lupa A., (2021). Zakopane. Totalny lockdown na Krupówkach. Gazeta Krakowska z dn. 25.03. Pozyskano z: https://gazetakrakowska.pl/zakopane-totalny-lockdown-na-krupowkach-zamkniete-sklepy-stragany-i-knajpy-tylko-kilku-spacerowiczow-2503/ar/c3-15507631 (dostęp: 21.08.2023).
Mania K., Szymusiak H., (2012). Między aromomarketuingiem a neuromarketingiem: zapach i jego wpływ na emocje konsumenta. Zeszyty Naukowe, nr 244, 145-166.
Matusiak T., (2023). Mały Dubaj pod Giewontem. Pozyskano z: https://wiadomosci.onet.pl/krakow/maly-dubaj-pod-giewontem-jak-arabowie-pokochali-zakopane-z-wzajemnoscia/273324q (dostęp: 11.07.2023).
Pinkwart M., Długołęcka-Pinkwart Ł., (2003). Zakopane. Przewodnik historyczny, Bielsko-Biła: Wydawnictwo Pascal.
Raport o stanie miasta Zakopane za 2021 r. Pozyskano z: https://www.zakopane.pl/assets/zakopane25/media/files/7655c946-cc92-4b3a-a361-f8a963f611be/zakopane-pl-raport-www.pdf (dostęp: 15.07.2023).
Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2012 r., poz. 1109).
Schafer R.M., (1977). The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Rochester: Destiny Books.
Sochacki Ł., (2022). Krajobraz dźwiękowy Zawoi. Wstęp do badań audiosfery Babiej Góry i okolicy, W: K. Słabosz-Palacz (red.), Babia Góra. Na styku kultur, Kraków-Zawoja: Wydawnictwo BCK im. dr U. Janickiej-Krzywdy w Zawoi, s. 151-170.
Sochacki Ł., (2021). Usłyszane dziedzictwo. Szkic z dźwiękowej etnografii, W: A. Niedźwiedź, I. Okręglicka (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe w teorii i praktyce, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Stanisz A., (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy, nr 1, 1-19.
TOPR 2021. Zestawienie statystyczne działań TOPR w ramach Ratownictwa Górskiego za okres 1 lipca – 30 września. Pozyskano z: https://test.topr.pl/wp-content/uploads/2022/09/Lato_2021.pdf (dostęp: 10.08.2023).
TOPR 2022. Zestawienie statystyczne działań TOPR w ramach Ratownictwa Górskiego za okres 1 lipca – 30 września. Pozyskano z: file:///C:/Users/Dom/Downloads/Lato-2022.pdf, (dostęp: 10.08.2022).
Uchwała Nr XII/183/2015 Rady Miasta Zakopane z dnia 3 września 2015 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą „Park Kulturowy obszaru ulicy Krupówki", Pozyskano z: http://pkk.zakopane.eu/assets_files/content/10/my.esc.pliki/plik/Uchwa_a_PK_3_wrze_nia.pdf, (dostęp: 6.06.2023).
Wesołowski P., (2023). Wpływ turystyki na banalizację i komercjalizację dziedzictwa na przykładzie folkloru Podhala, praca mgr, promotor K. Ceklarz, PPUZ w Nowym Targu, mps, Nowy Targ.
Strony internetowe:
https://bip.zakopane.eu/zakopianskie-centrum-kultury-oglasza-przetarg-na-oddanie-w-dzierzawe-stoisk-regionalnych-przy-ul-krupowki-do-sprzedazy-serow-i-innych-produktow-mlecznych (dostęp: 9.08.2023).
http://www.krupowki.biz/zakopane.html#sztuka (dostęp: 10.08.2023).
https://www.polskawliczbach.pl/Zakopane (dostęp: 15.09.2023).
https://tpn.pl/zwiedzaj/turystyka/statystyka (dostęp: 12.06.2023).
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.