Contemporary Architecture and its Significance for Cultural Tourism
Abstract
One of the most prominent trends in 21st-century tourism is the growing interest of travelers in contemporary architecture, with modern buildings increasingly becoming distinctive tourist attractions. Landmarks such as the Guggenheim Museum in Bilbao and the Burj Khalifa in Dubai are icons of these cities and essential stops for tourists. The term architourism has emerged in the academic discourse to describe travels motivated by a desire to experience modern architecture, and it is generally regarded as a form of cultural tourism. This paper aims to present a culturally significant phenomenon: the relationship between contemporary architecture and tourism. It presents examples of buildings from both Poland and around the world that have gained notable popularity among tourists. Based on these examples, the paper identifies key attributes of contemporary architecture that enhance its appeal to mass tourism, such as the renown of the architect, the uniqueness of the design, the scale of the structure, and the interplay between architectural form and function. The final section of the paper considers whether the growing popularity of contemporary architecture might diminish the prominence of historical monuments as leading tourist attractions, or whether modern structures will instead complement the traditional offerings of historic cities such as Krakow.
References
Augé, M. (2005). Contemporary Tourist Experience as Mise-en-Scène. W: J. Ockman i S. Frausto (red.), Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich – Berlin – London – New York: Prestel, 88-91.
Barbier, B. (2005). Wybrane aspekty turystyki kulturowej Francuzów. Turyzm, nr 15 (1-2), 95-120.
Bursiewicz, N. (2019). Architurystyka (Turystyka architektoniczna): w poszukiwaniu spektakularnych obiektów. Turystyka Kulturowa, nr 5, 7-26.
Chang, T.C. (2010). Bungalows, Mansions and Shophouses: Encounters in Architourism. Geoforum, nr 41, 963-971. DOI:10.1016/j.geoforum.2010.07.003.
Cohen, E. (1972). Toward a Sociology of International Tourism. Social Research, nr 39 (1), 164-182.
Cymer, A. (2024). TOP 10 najmłodszych polskich zabytków. Pozyskano z: https://spotkaniazzabytkami.pl/10-najmlodszych-polskich-zabytkow/ (dostęp: 12.11.2024).
Eco, U. (1972). Pejzaż semiotyczny, tłum. A. Weinsberg. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Edensor, T. (2005). Theater of the Exotic: Tourist Space as Stage and Performance. W: J. Ockman i S. Frausto (red.), Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich – Berlin – London – New York: Prestel, 98-102.
Herder, J.G. (1962). Myśli o filozofii dziejów, t. 1, tłum. J. Gałecki. Warszawa: PWN.
Jałocha, K. (2023). Turystyka architektoniczna na przykładzie obiektów modernistycznych w Krakowie, praca licencjacka napisana pod kierunkiem dra Krzysztofa Lipeckiego, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, niepublikowana.
Jóźwik, R. (2016). Wartości humanistyczne a przestrzeń miasta europejskiego. W: B. Morzyńska-Wrzosek i D. Mazur (red.), Przestrzeń w kulturze współczesnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 239-250.
Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Warszawa: PWN.
Kowalczyk, A. (2008). Współczesna turystyka kulturowa – między tradycją a nowoczesnością. W: A. Kowalczyk (red.), Turystyka kulturowa: spojrzenie geograficzne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 9-57.
Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym: eseje psychologiczne. Warszawa: PWN.
Krasnowolski, B. (2003). Nowa architektura w centrum miasta zabytkowego. W: A. Zwierzchowski (red.), Architektura współczesna w mieście zabytkowym. Wrocław: Zarząd Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, 35-37.
Lasansky, D.M. (2004). Introduction. W: D.M. Lasansky i B. McLaren (red.), Architecture and Tourism: Perception, Performance and Place. Oxford – New York: Berg, 1-12.
MacCannell, D. (2002). Turysta: nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot i A. Wieczorkiewicz. Warszawa: Muza SA.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2008). Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy. Gniezno: KMB Druk.
Ockman, J. (2004). New Politics of the Spectacle: “Bilbao” and the Global Imagination. W: D.M. Lasansky i B. McLaren (red.), Architecture and Tourism: Perception, Performance and Place. Oxford – New York: Berg, 227-240.
Ockman, J. i Frausto, S. (red.). (2005). Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich – Berlin – London – New York: Prestel.
Przecławski, K. (1997). Człowiek a turystyka: zarys socjologii turystyki, wydanie drugie poprawione. Kraków: Albis.
Schwarzer, M. (2005). Architecture and Mass Tourism. W: J. Ockman i S. Frausto (red.), Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich – Berlin – London – New York: Prestel, 12-33.
Sójka, J. (2005). Kulturoznawstwo – od znawstwa do dyscypliny naukowej. Nauka, nr 4, 97-116.
Stec, B. (2024). Wyższe Seminarium Duchowne Księży Zmartwychwstańców. Pobrano z: https://szlakmodernizmu.pl/baza-obiektow/wyzsze-seminarium-duchowne-ksiezy-zmartwychwstancow/ (dostęp: 12.11.2024).
Tarkowska, E. (2016). Kultura teraźniejszości w ujęciu globalnym i lokalnym. Kultura i Społeczeństwo, nr 4, 55-68. DOI: 10.35757/KiS.2016.60.4.4.
The Pritzker Architecture Prize (2024). Pobrano z: https://www.pritzkerprize.com/laureates (dostęp: 14.11.2024).
Tobolczyk, M. (2017). Architektura współczesna: geneza i charakterystyka wiodących nurtów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Trasa Pomoszlak (2024). Pobrano z: https://szlakmodernizmu.pl/postmodernizm/pomoszlak/ (dostęp: 12.11.2024).
Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty, tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
Ziarkowski, D. (2012). Turystyka i sztuka – wzajemne relacje z perspektywy semiotycznej. Turystyka Kulturowa, nr 5, 22-37.
Ziarkowski, D. (2015a). Produkt turystyczny muzeów. W: A. Niemczyk i R. Seweryn (red.), Turystyka muzealna: przypadek Muzeum Narodowego w Krakowie. Kraków, Proksenia, 37-44.
Ziarkowski, D. (2015b). Aktualne tendencje i trendy w zakresie muzealnictwa. W: A. Niemczyk i R. Seweryn (red.), Turystyka muzealna: przypadek Muzeum Narodowego w Krakowie. Kraków, Proksenia, 50-58.
Copyright (c) 2025 Perspectives on Culture

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.
