Instrukcja dla autorów

Rękopisy w języku angielskim należy przesyłać do Redaktora Naczelnego za pośrednictwem internetowego systemu przesyłania i recenzowania rękopisów: http://jorh.edmgr.com. Struktura manuskryptu powinny być zgodna ze stylem APA7 (szczegóły na stronie http://www.apastyle.org; szczegóły można również znaleźć w podręczniku Publication Manual of the American Psychological Association). Rękopis należy sprawdzić pod kątem treści i stylu (poprawna pisownia, interpunkcja i gramatyka; dokładność i spójność w cytowaniu rysunków, tabel i odniesień).

A) Strona tytułowa

Pierwsza strona manuskryptu (additional title page) powinna zawierać: tytuł badania naukowego, nazwisko(-a) autora(-ów), tytuł zawodowy, stanowisko dydaktyczne, instytucję afiliacyjną, adres kontaktowy i numery telefonu, adres e-mail, ORCID, listę głównych publikacji autora(-ów) (1/2 strony). Aby zapewnić całkowitą poufność procesu recenzowania, nazwisko(-a) autora(-ów) nie powinno (powinny) pojawiać się w głównej części manuskryptu. Ponadto strona powinna zawierać adres e-mail trzech proponowanych recenzentów.

Autorstwo

Lista autorów powinna dokładnie zilustrować, kto przyczynił się do powstania pracy i w jaki sposób. Autorzy są proszeni o umieszczenie informacji dotyczącej osobistego wkładu w przedstawiony manuskrypt. Przy nazwisku należy umieścić wskazane niżej inicjały, aby odnieść się do wkładu przesłanego manuskryptu. Zaleca się, aby format ten był przejrzysty w odniesieniu do wkładu poszczególnych autorów. Sugeruje się następujący format:

A – Projekt badania
B – Gromadzenie danych
C – Analiza statystyczna
D – Interpretacja danych
E – Przygotowanie manuskryptu
F – Przeszukiwanie literatury
G – Gromadzenie funduszy

Abstrakt

Abstrakt powinien zawierać następujące elementy:

- Cel
- Metoda
- Wyniki
- Wnioski i zalecenia
- Słowa kluczowe (3–5 elementów oddzielonych średnikami)

B) Przyjmowane są prace badawcze, badania empiryczne oraz opracowania teoretyczne.

Artykuły badawcze – dotyczą raportów nowych wyników badań lub analiz koncepcyjnych, które wnoszą znaczący empiryczny i nowatorski wkład teoretyczny do istniejącej literatury dotyczącej psychologii i nauki o zdrowiu.

Recenzje artykułów – mogą obejmować meta-analizy lub prace koncepcyjne wnoszące nowe spostrzeżenia w dziedzinie psychologii i nauki o zdrowiu.

Krótkie komunikaty – zawierają zazwyczaj węższy zakres analizowanej treści niż artykuł badawczy. Niemniej ubogacają literaturę ze względu na powtórzenie ważnego odkrycia, opracowanie nowych narzędzi.

Komentarze – dotyczą artykułów omawiających szczególnie nowe lub kontrowersyjne tematy związane z psychologią i naukami o zdrowiu.

Raporty rejestrowane powinny zawierać temat problemu, projektu lub zagadnienia.

Artykuły badawcze przesyłane do publikacji powinny mieścić się w przedziale od 5000 do 6000 słów i być napisane w języku angielskim. Artykuły powinny być pracami oryginalnymi i nie mogą być wcześniej publikowane ani oczekujące na publikację gdzie indziej.

Artykuły recenzyjne, krótkie komunikaty, komentarze, raporty rejestrowane powinny mieścić się w przedziale od 1500 do 2000 słów i  być napisane w języku angielskim. Tekst powinien nie tylko podawać tytuł recenzowanej książki, lecz także mieć własny tytuł.

C) Formatowanie dokumentu

Dokument powinien być w formacie strony A4 (210x297 mm) z następującymi ustawieniami marginesów: 2,54 cm dla góry i dołu oraz 3,17 cm dla lewej i prawej strony. Należy użyć czcionki Times New Roman (TNR).

Dokument powinien być zgodny z następującą sekwencją:

Tytuł: TNR 16, pogrubiony, wyśrodkowany, 12 pkt po

Nazwisko i imię autora(-ów): TNR 14, zwykły, wyśrodkowany, 8 pkt po

Przynależność autora(-ów): TNR 10, zwykły, wyśrodkowany

Adres e-mail autora: TNR 9, zwykły, dołączony jako przypis na pierwszej stronie

Abstrakt: TNR 10, pogrubiony, wyrównany do lewej, 11 pkt po; powinno mieć od 200 do 250 słów

Formatowanie tekstu głównego:

- Nagłówki: TNR 12, pogrubione, 12 pkt przed, 12 pkt po.

- Podnagłówki (poziom 1): TNR 12, kursywa, 12 pkt przed, 12 pkt po.

- Tekst główny: TNR 12, Regular, wyrównanie wyjustowane; nowe akapity należy rozpoczynać wcięciem z lewej strony.

- Rysunki i tabele: TNR 10, Regular. Chociaż dopuszczalna jest pewna elastyczność w formatowaniu, autorzy powinni wyraźnie organizować treść pod nagłówkami, takimi jak Wstęp, Metodologia, Wyniki i Dyskusja/Wnioski.

- Ilustracje powinny być umieszczone jak najbliżej pierwszego wzmiankowania w tekście głównym. Muszą być ponumerowane kolejno (np. Rysunek 1) pogrubioną czcionką, z opisami kursywą (TNR 10, Regular), umieszczonymi nad rysunkiem.

- Tabele powinny być również numerowane kolejno (np. Tabela 1). Nagłówki tabel powinny być pisane kursywą i umieszczane nad tabelą. Opisy powinny być umieszczane pod rysunkami i tabelami.

- Odniesienia do literatury powinny być cytowane w tekście głównym, z podaniem nazwiska autora i roku publikacji w nawiasach. Pełne odniesienia powinny być wymienione na końcu artykułu pod nagłówkiem Bibliografia.

D) Struktura manuskryptu

Wprowadzenie

Należy określić cel pracy i podać odpowiednie tło, unikając szczegółowego przeglądu literatury lub podsumowania wyników. Istotne jest podanie uzasadnienia dla przeprowadzenia analizy podjętego zagadnienia i przeprowadzenia badań. Należy uzasadnić swój wkład w wzbogacanie wiedzy. Może to dotyczyć opisu niszowej próby, wzbogacenia teorii lub ekscytujących wyników. Krótkie i konkretne wprowadzenie jest w tej pracy niezwykle istotne.

Przegląd teoretyczny

Przegląd literatury to badanie źródeł naukowych na określony temat. Zapewnia przegląd aktualnej wiedzy, umożliwiając identyfikację odpowiednich teorii, metod i luk w istniejących badaniach.

Metodologia

Należy podać jasną i skróconą wersję swoich metod prowadzenia badań, populacji i próby oraz sposobów analizy danych.

Wyniki

Wyniki powinny być jasne i zwięzłe. Należy podać każdy krok podjęty w celu przeprowadzenia badań. Nie należy umieszczać zbyt wielu wyników statystyk opisowych; z drugiej strony, powinny być one podsumowane w łatwiejszej do odczytania tabeli lub wykresach. Trzeba też pamiętać o liczbach dla każdej tabeli i wykresu przedstawionych w pracy.

Dyskusja wyników

W tej część autor powinien rozwinąć swoje ustalenia dotyczące wyników w sposób akademicki. Nie może umieszczać tu liczb związanych z testami statystycznymi; zamiast tego autor winien w tym miejscu wyjaśnić te liczby. Musi skompilować swoją dyskusję z akademickimi wsparciami dla swojego badania i dobrym wyjaśnieniem zgodnie ze szczegółowym obszarem, który bada.

Wnioski i zalecenia

Należy podać pewne wnioski wynikające z analizy zagadnienia i wdrożenie wyników badań.

Dalsze badania

Każde badanie podlega ograniczeniom. Można je w tym miejscu wyjaśnić i krótko podać sugestie dotyczące dalszych badań.

Podziękowanie

Należy przekazać wdzięczność osobom, które wyraziły zgodę na przeprowadzenie wśród nich badań, kolegom, którzy dostarczają sugestie dotyczące prac autora. Można również wyrazić tu swoje uznanie dla grantów finansowych, które autor realizuje i dzięki którym praca ta jest możliwa.

E) Ogólne zasady dotyczące cytowań w tekście

Cytowania w tekście są zazwyczaj przedstawiane w następujący sposób:

Cytowanie w nawiasach

Autor i data pojawiają się w nawiasach:

(Patuck, 2020)

(Sánchez, 2015, s. 51)

(Slančová, 1999, s. 29–30)

(Berg, 1968; Capitani, 2000; Dalli, 1978) – jeśli autor chce uwzględnić kilka różnych cytowań w jednym zestawie nawiasów, powinny być one podane w kolejności alfabetycznej, rozdzielone średnikiem; nie chronologicznie

Cytat narracyjny

Autor pojawia się w tekście z datą w nawiasach:

Cohen wykazał, że dzieci… (2015)

Hussey (2017) twierdzi, że pozytywne…

Jeden autor

Cytat w nawiasie: (Hussey, 2017)

Cytat narracyjny: Smith (2014)

Dwóch autorów

Cytat w nawiasie: (Hussey & Smith, 2010)

Cytat narracyjny: Hussey i Smith (2010) twierdzą, że pozytywne…

Trzech lub więcej autorów

Cytat w nawiasie: (Buote i in., 2007)

Cytat narracyjny: Buote i in. (2007)

Organizacja

Cytat w nawiasie: (Ministerstwo Edukacji Hiszpanii, 2018)

Cytat narracyjny: Ministerstwo Edukacji Hiszpanii (2019)

Cytat bezpośredni

Cytat bezpośredni to dosłowne powtórzenie materiału zaczerpniętego bezpośrednio z pracy innego autora lub z własnej, wcześniej opublikowanej pracy (Kelly, 2004, s. 201)

Źródła wtórne

W tekście najpierw należy podać źródło pierwotne, a następnie w tekście cytowanie źródła wtórnego: („cytowane w…, rok”)

(Smith's 2008 cytowane w Queenan et al., 2016) stwierdzili, że…

Stwierdzono (Smith, 1998, cytowane w Jones, 2020, s. 34)

Książka

Ogólne:

Autor(-rzy) książki – nazwisko i inicjały. (Rok). Tytuł książki – kursywą. Wydawca.

Jeden autor

Faulks, S. (2013). A Possible Life. Vintage Books.

Dwóch autorów

Autor(-rzy) książki – nazwisko i inicjały, należy użyć & dla wielu autorów. (Rok). Tytuł książki – kursywą. Wydawca. DOI lub adres internetowy – jeśli jest dostępny

Barlett, D., Moddy, S. & Kindersley, K. (2010). Dysleksja w miejscu pracy: przewodnik wprowadzający. John Wiley & Sons.

Dwie lub więcej prac tego samego autora

MacIntyre, A. (1998). Krytyka edukacji według Akwinu: przeciwko jego własnemu wiekowi, przeciwko naszemu. In A. O. Rorty (red.), Philosophers on education: New historical perspectives (ss. 95–108). Routledge.

MacIntyre, A. (1999). Dependent rational animals: Why human beings need the virtues. Duckworth.

MacIntyre, A. (2001). Catholic university: Dangers, hopes, choices. W R. E. Sullivan (red.), Higher learning and Catholic traditions (ss. 1–21). University of Notre Dame Press.

Dwie lub więcej prac tego samego autora w tym samym roku

MacIntyre, A. (2006a). The tasks of philosophy: Selected essays. Cambridge University Press.

MacIntyre, A. (2006b). Ethics and Politics. Selected Essays. Cambridge University Press.

MacIntyre, A. (2006c). Edith Stein: Filozoficzny prolog (1913–1922). Rowman & Littlefield.

Artykuł lub rozdział w książce redagowanej

Ogólne:

Autor, A. A., & Autor, B. B. (Rok publikacji). Tytuł rozdziału. W E. E. Editor & F. F. Editor (red.), Tytuł pracy: Wielka litera również dla podtytułu (strony rozdziału). Wydawca.

Chase, N. (1999). Przegląd teorii, badań i problemów społecznych. W N. Chase (red.), Obciążone dzieci (ss. 3–33). Guilford Press.

Cała książka redagowana

Ogólne:

Biling, Sh., & Furco, A. (red.). (2002). Service-Learning Through a Multidisciplinary Lens, Information Age Publishing.

Biling, Sh., & Furco, A. (Eds.). (2002). Service-Learning Through a Multidisciplinary Lens, Information Age Publishing.

Artykuł w czasopiśmie

Ogólne:

Autor, A. A., Autor, B. B., & Autor, C. C. (Rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, numer tomu (numer wydania), strony. https://doi.org/xx.xxx/yyyy

Szymańska, M. (2020). Nauka refleksyjnych umiejętności praktycznych przy użyciu technik narracyjnych. Multidisciplinary Journal of School Education, 09(17), 101–118. https://doi.org/10.35765/mjse.2020.0917.06

Strona internetowa

Ogólne:

Nazwisko, F. M. (Rok, miesiąc, dzień). Tytuł strony. Nazwa witryny. Adres URL

Daniels, S. (2019, 22 grudnia). Ponad połowa dorosłych nie czuje się pewnie rozmawiając z osobami głuchymi. https://www.ncds.org.uk/dist/images/ndcs-logo.png/

Federalny lub stanowy statut, akt prawny

Ogólne:

Nazwa aktu, ustawa publiczna nr (rok). URL

Ustawa o ochronie pacjentów, Dz.U. Nr 111–148, 124 Stat. 119 (2010). https://www.govinfo.gov/content/pkg/PLAW1892.pdf

Wpis w encyklopedii

Baker, J. S. (2006). Psychoanaliza. W J. S. Baker (red.), Encyclopedia Americana (tom 15, s. 26–3284). Encyclopedia Americana.

Materiały konferencyjne

Jones, A. M., Graham, O. T. (red.). (1998). Proceedings from SEE ’98: Synergy of Educational Environments. Erlbaum. https://if.is.available.edu.au

Rozprawa, opublikowana

Salt, J. B. (2007). Nowe kierunki terapii poznawczej. [Rozprawa doktorska, Virginia Polytechnic Institute and State University]. Rozprawy ProQuest

Rozprawa, niepublikowana

Salt, J. B. (2007). Nowe kierunki terapii poznawczej. [Niepublikowana rozprawa doktorska]. Virginia Polytechnic Institute and State University