Poczucie własnej wartości u młodzieży. Wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje

  • Joanna Kata Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie

Abstrakt

Artykuł opisuje poczucie własnej wartości u młodzieży. Samoocena jest
kształtowana przez całe życie człowieka. Poczucie własnej wartości jest
komponentem naszego istnienia. Znaczącą rolę w kształtowaniu poczucia
wartości u młodzieży odgrywają relacje panujące w środowisku rodzinnym.
Pozytywny obraz samego siebie, który zostanie ukształtowany
w rodzinie, ma ogromne znaczenie w sposobie odnoszenia się do innych
osób. W artykule dokonano analizy pojęć poczucia własnej wartości i pojęć
pokrewnych, zaprezentowano kształtowanie poczucia własnej wartości
u młodzieży oraz mechanizmy funkcjonowania samooceny i budowania
poczucia własnej wartości.

Bibliografia

Aronson E., Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Wydawnictwo: Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Branden N., 6 filarów poczucia własnej wartości, przeł. H. Dąbrowska, Wydawnictwo Ravi, Łódź 1998.

Brzezińska A., Struktura obrazu własnej osoby i jego wpływ na zachowanie, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1973, nr 3.

Dymek M., Samoakceptacja drogą do sukcesu, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1997.

Gindrich P., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.

Góralewska-Słońska A., Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki, „Problemy Profesjologii” 2011, nr 2.

Grabowiec A., Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.

Kon I., Odkrycie „ja”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.

Krakowiak P., B. Łukaszewska, Samoocena pracowników w instytucjach edukacyjnych i pomocowych a ich działalność pomocowa, „Pedagogia Christiana” 2015, nr 1/35.

Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, czyli 13 wykładów o asertywności, Wyd. INTRA, Warszawa 1992.

Kulas H., Samoocena młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.

Kupisiewicz Cz., M. Kupisiewicz, Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.

Leśniak A., Wpływ samooceny na funkcjonowanie uczniów, „Problemy opiekuńczo- -wychowawcze” 2003, 6.

Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D., Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wyd. Impuls, Kraków 2009.

Niebrzydowski L., O poznawaniu i ocenie samego siebie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1976.

Niebrzydowski L., Psychologia wychowawcza: samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.

Oleś P. K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.

Reber A., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000.

Reykowski J., Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, PZWS, Warszawa 1970.

Rudkowska G., Osobowość – koncepcje, struktury i rozwój, w: Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, red. W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 1998.

Ryś M., Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ET RATIO” 2011, nr 2 (6).

Skuza P., Pedagog o Johna Rawlsa rozumieniu szacunku dla samego siebie, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2004, nr 2.

Supińska M., Dzieci izolowane i odrzucone, „Życie Szkoły” 2003, nr 2.

Trzebińska E., Psychologia pozytywna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Wosik-Kawala D., Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.

Wylie R., The Self-Concept: A Critical Survey of Pertinent Research Literature, University of Nebraska Press, Nebrasca 1961.

Zbonikowski A., Poczucie własnej wartości dziecka z ograniczeniami rozwoju, „Pedagogika Rodziny, Family Pedagogy” 2011, nr 1 (3/4).

Zbonikowski A., Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, red. K. Horszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska, Wydawnictwo

Difin, Warszawa 2010.

Opublikowane
2019-04-12
Jak cytować
Kata, J. (2019). Poczucie własnej wartości u młodzieży. Wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. Nauczyciel i Szkoła, 3(67). https://doi.org/10.14632/NiS.2018.67.95
Dział
DOŚWIADCZENIA I PROPOZYCJE NAUKOWO-METODYCZNE