Pedagogia Nowego Człowieka jako kategoria edukacyjna i refleksyjna praktyka

  • Jan Łysek Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Zamiejscowy Nauk Humanistycznych i Społecznych w Mysłowicach

Abstrakt

Pedagogia Nowego Człowieka to chrześcijańska koncepcja pedagogiczna,
której teorię i podstawy metodologiczne opracował ks. Franciszek Blachnicki.
Przedmiotem jest tutaj życie duchowe i wychowanie liturgiczne we wspólnocie
chrześcijańskiej, co zostało zweryfikowane praktycznie poprzez Ruch
Światło-Życie.
Pedagogię Nowego Człowieka należy traktować jako kategorię edukacyjną
i refleksyjną praktykę. Wyróżnia się w niej implikacje praktyczne (które
można zastosować w praktyce wychowawczej dzieci i młodzieży) oraz
implikacje społeczne (które można odnieść do życia społecznego wspólnot
chrześcijańskich).
Implikacje te są istotną alternatywą w perspektywie próby określenia pro
domo sua kierunku rozwoju pedagogiki, ale wymagają dalszych badań eksploracyjnych i eksplanacyjnych.

Bibliografia

Bibliografia prac ks. F. Blachnickiego, Wydawnictwo Oaza, Krościenko 2002.

Blachnicki F., Drogowskazy Nowego Człowieka, http://www.oaza.warszawa.pl/dk/v5/index.php/domowy-kocio/slowo-o-dk/18-nowy-czowiek (dostęp: 14.01.2017).

Blachnicki F., Ewangelizacja według planu Ad Christum Redemptorem, Wydawnictwo Światło-Życie, (brak miejsca wydania) 1988.

Blachnicki F., Godziny Taboru, Carlsberg – Lublin 1989.

Blachnicki F., Homilie w Oazie Nowego Życia I stopnia, wyd. 2, Wydawnictwo Oaza, Krościenko 1985.

Blachnicki F., Kerygmatyczna odnowa katechezy. Pisma katechetyczne, red. M. Marczewski, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2005.

Blachnicki F., Myśli, wyznania, testament, red. A. Oleszczuk, B. Poniatowska, A. Wojnowska, Lublin 2002.

Blachnicki F., Rekolekcje dla Wspólnoty Kapłanów Chrystusa Sługi, Wydawnictwo Światło-Życie, Lublin 1991.

Blachnicki F., Ruch Światło-Życie jako pedagogia nowego człowieka. Kim jest człowiek, Wydawnictwo Światło-Życie, Krościenko 1999.

F. Blachnicki, Wiara i świadectwo, Lublin 1997, s. 11.

Pedagogia Nowego Człowieka jako kategoria edukacyjna i refleksyjna praktyka 41

Blachnicki F., Ruch Światło-Życie jako pedagogia nowego człowieka, http://www.oaza.pl/ruch-swiatlo-zycie-jako-pedagogia-nowego-czlowieka/ (dostęp: 12.01.2017).

Blachnicki F., Ruch Światło-Życie jako ruch soborowej odnowy Kościoła. II Krajowa Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie. Dokumentacja, red. F. Blachnicki, Wydawnictwo Światło-Życie, Krościenko, 4-6 III 1977.

Blachnicki F., Teologia pastoralna ogólna, cz. II: Eklezjologiczna dedukcja teologii pastoralnej, Lublin 1971.

Blachnicki F., Wiara i świadectwo, Wydawnictwo Światło-Życie, Lublin 1997.

Blachnicki F., Wolni i wyzwalający, Wydawnictwo Oaza, Krościenko 1999.

Budziak I., Świętość w codzienności, „Postscriptum” 1997, 1.

Cupiał D., Kult maryjny w programie Ruchu Światło-Życie – bariera czy pomost

dla ekumenicznych spotkań chrześcijan?, „Salvatoris Mater” 3:2001, nr 4.

Czerwiński Z., Katechumenat dzisiaj, „AK” 70:1977, nr 409.

Dajczer T., Rozważania o wierze. Z zagadnień teologii duchowości, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 1997.

Derdziuk A., Chrystocentryzm personalistyczny, „Roczniki Teologii Moralnej” 2009, t. 1 (56).

Formacja do dojrzałości małżeńskiej i rodzinnej w ruchu rodzin nazaretańskich, wybór tekstów B. Szewc, Warszawa 2002.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, WAiP, Warszawa 2008.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika wobec wyzwań „późnej” nowoczesności, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”. Nauki o edukacji, 2009, nr 4.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2005.

Lubich Ch., Charyzmat jedności, Wydawnictwo M, Kraków 2008.

Łysek J., O podstawach kreowania racjonalności hermeneutycznej w pedagogice, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998.

Łysek J., Rozumienie Innego, w: W kręgu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, red. P.P. Barczyk, P. Kowolik, Górnośląska WSP, Mysłowice 2012.

Majewski M., Kadra katechetyki, „RTK” 32, 1985, z. 6.

Marczewski M., Od duszpasterstwa ku ewangelizacji. Sługa Boży ksiądz Franciszek Blachnicki (1921-1987), w: Sto lat polskiej katechezy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001.

Marianum Carlsberg, http://www.oaza.de (dostęp: 10.01.2017).

Mikulski J., Nowy człowiek jako model wychowania w ruchu Światło-Życie,

w: Pedagogika pastoralna, red. M. Marczewski, Polihymnia, Lublin 2003.

Oaza Rekolekcyjna Diakonii Ruchu Światło-Życie, (brak autora i miejsca wydania), wyd. II, Światło-Życie 1989.

Pedagogia, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, praca zbiorowa, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Perkowska-Klejman A., Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna (ReflectivPractice), http://www.academia.edu/103361/refleksyjna_praktyka_jako_kategoria_edukacyjna_reflective_practice_ (dostęp: 20.12.2016).

Petrowa-Wasilewicz A., Ruchy i stowarzyszenia w Kościele, w: Leksykon Kościoła katolickiego w Polsce, red. M. Przeciszewski, Warszawa 2003.

Podlewska Z., Blachnicki Franciszek Karol, w: Słownik katechetyków polskich XX wieku, red. R. Czekalski, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2003.

Rowid H., Podstawy i zasady wychowania, Warszawa 1946.

Semenenko P., Życie duchowe, Lwów 1931, wyd. ang. Interior Life, Rzym 1969.

Statut rodzin nazaretańskich, Warszawa 1993.

Tytko M., Elementy wychowania chrześcijańskiego w koncepcji ks. Franciszka Blachnickiego, „Pedagogika Katolicka” 2011, t. 5, zeszyt 1 (8).

Wodarczyk A., Prorok żywego Kościoła. Ks. Franciszek Blachnicki (1921-1987) – życie i działalność, Wydawnictwo Emmanuel, Katowice 2008.

Wojaczek K., Instytut Teologii Pastoralnej, w: Księga pamiątkowa w 75-lecie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, red. M. Rusecki, Wydawnictwo KUL, Lublin 1994.

Wrońska H., Katecheza w stowarzyszeniach, ruchach i grupach, w: Miejsca katechezy. Rodzina. Parafia. Szkoła, red. S. Kulpaczyński, Polihymnia, Lublin 2005.

Zambonini F., Przygoda jedności, WAM, Kraków 1995.

Opublikowane
2017-03-25
Jak cytować
Łysek, J. (2017). Pedagogia Nowego Człowieka jako kategoria edukacyjna i refleksyjna praktyka. Nauczyciel i Szkoła, 1(61). Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/nis/article/view/906
Dział
ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE