Zabawa i taniec w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego „Tuputan”
Abstrakt
Zabawa, taniec i ruch są nieodłącznym elementem życia każdego dziecka. Wielość różnorodnych form aktywności korzystnie wpływa na jego rozwój umiejętności intelektualnych i społecznych. Współcześnie nauczyciel poszukuje takich metod nauczania, które będą dla dzieci/uczniów atrakcyjne i jednocześnie efektywne w przyswajaniu przez nich wiedzy. W niniejszym artykule przedstawiono opis badań ukazujących opinie nauczycieli i uczniów w zakresie wykorzystania innowacyjnego środka dydaktycznego, jakim jest mata dywanowa „Tuputan”. Zaprezentowano przykłady aktywności uczniów w procesie nauczania/ uczenia się podczas zajęć zintegrowanych i muzycznych.
Bibliografia
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Wyd. UŚ, Katowice 2005.
Kisiel M., red., Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki, Wyd. WSB, Dąbrowa Górnicza 2008.
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1988.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011.
Pietrucha I., Zabawy z Tuputanem, „Przedszkolne ABC” 2015, nr 5.
Przychodzińska M., Wychowanie Muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju. WSiP, Warszawa 1989.
Stryja M., Tuputan-dywan edukacyjny: zestaw płyt CD i DVD, przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć, Książeczka – Niezbędnik Nauczyciela w wersji angielskiej.
Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3.
Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Wyd. „Sport i Turystyka”, Warszawa 1989.
http://tuputan.pl/oferta/209-2/, [dostęp: 13.01.2019].
http://www.pr9.pl/news,pl,309.html [dostęp: 27.01.2019].
http://www.grupasokrates.pl/tuputan/ [dostęp: 18.08.2015].
https://dziendobry.tvn.pl/a/tuputan--dywan-ktory-uczy-dzieci-tanczyc- [dostęp: 10.01.2019].