Drama jako remedium na problemy wychowawcze
Abstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie metody dramy w przezwyciężaniu problemówwychowawczych nastolatków. Część teoretyczna zawiera ogólne uwagi
na temat dramy jako metody pedagogicznej, jej przydatności w pracy
nauczyciela na lekcjach wychowawczych; prezentuje autorski scenariusz
lekcji/zajęć wychowawczych, przeprowadzonych za pomocą dramy. Część
praktyczna dostarcza przykładów różnych ćwiczeń dramowych (np. etiud
pantomimicznych, scenek improwizowanych, budowania pomnika, gry dramowej) w kształtowaniu umiejętności bycia otwartym czy w zwiększeniu
samoakceptacji.
Bibliografia
Dziedzic A., Drama w kształceniu i wychowaniu młodzieży, Warszawa 1988.
Dziedzic A., J. Pichalska, E. Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Warszawa 1992.
Kratochvil S., Psychoterapia, Warszawa 1984.
Machulska H., Środki teatralne w procesie nauczania i wychowania, „Drama” 1992, z. 4.
Machulska H., A. Pruszkowska, J. Tatarowicz, Drama w szkole podstawowej. Lekcje języka polskiego w klasach 4–6, Warszawa 1997.
Ogłoza E., E. Polański, E. Szymik, Drama na lekcjach języka polskiego w klasach IV – VIII, Kielce 1997.
Pankowska K., Drama, zabawa i myślenie, Warszawa 1990.
Pankowska K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Warszawa 2000.
Sowa-Behtane E., Wartości członków subkultur młodzieżowych, Kraków 2015.
Szymik E., Drama w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2011.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1989.
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
Witerska K., Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Warszawa 2014.