Impresje ze spotkań warsztatu Studio Pięknego Słowa na okoliczność jubileuszu 10-lecia działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach
Abstract
Autorka tekstu próbuje przybliżyć czytelniczkom i czytelnikom klimatprowadzonych przez siebie zajęć warsztatowych pn. Studio Pięknego Słowa.
Warsztaty te zostały zapoczątkowane pięć lat temu, w roku akademickim
2012/2013, jako oferta programowa Uniwersytetu Trzeciego Wieku
przy Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Kardynała Augusta
Hlonda w Mysłowicach. Grono uczestniczek, pod jej kierunkiem, czerpie
przyjemność z zabawy słowem: poznawania różnorodnych tekstów (których
przykłady przywołano tutaj), ich autorów, a także pojedynczych terminów
i zwrotów, z dyskusji wokół nich, korygowania wymowy, jak i z wzajemnej
swojej obecności. Uczestniczki cieszą się możliwością tworzenia oferty tekstów
i nie mniej – budowania atmosfery wspólnych chwil.
References
Bugajski M., Językoznawstwo normatywne. Norma. Błąd. Poprawność. Uzus,
PWN, Warszawa 1993.
Ensler E., Monologi waginy, przeł. A. Kołyszko, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2003, s. 203.
Górnikowska-Zwolak E., Język jako narzędzie w oddziaływaniu socjalizacyjnym, w: taż, Myśl feministyczna jako nurt rozważań w pedagogice społecznej, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. kard. Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice 2006, 2009.
Górnikowska-Zwolak E., Język ojczysty – zaniedbany obszar wychowania, „Kultura i Społeczeństwo” 2010, nr 2, s. 171-192.
Górnikowska-Zwolak E., Język w przestrzeni życia człowieka. Feministyczna analiza przestrzeni językowej, w: Szkoła – kultura – tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, red. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.
Górnikowska-Zwolak E., List do Przyjaciela, w: Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice. Księga Jubileuszowa poświęcona Profesorowi Jerzemu Modrzewskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Handke K., O języku dobrze i źle, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 2004.
Jakubczyk L., O mowa polska, „Szkice Familiologiczne. Rocznik Naukowy”
, nr 1, s. 125.
Jędrzejewska-Wróbel R., Siedmiu Wspaniałych i sześć innych nie całkiem nieznanych historii, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2010.
Klemensiewicz Z., Ze studiów nad językiem i stylem, PWN, Warszawa 1969.
Listy. Najlepiej w życiu ma twój kot. Wisława Szymborska. Kornel Filipowicz, Znak, Kraków 2016.
Markowski A., Językoznawstwo normatywne dziś i jutro: zadania, szanse, zagrożenia, „Postscriptum” 2004-2005, nr 2-1 (48-49), s. 126-127.
Miodek J., Rzecz o języku. Szkice o współczesnej polszczyźnie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.
Sobolewska J., Nie dajmy zniknąć Leśmianowi, „Polityka” 2017, nr 1, s. 130.
Sobolewska J., W tak miłych okolicznościach przyrody, czyli pozycje czytania, w: taż, Książka o czytaniu, czyli resztę dopisz sam, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa 2012, s. 17.
Sobolewska J., „W ten dzień jużeśmy więcej nie czytali”, czyli o głośnym i cichym czytaniu, w: taż, Książka o czytaniu, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa 2012, s. 21-22.
Strzałkowska M., Wierszyki łamiące języki, ilustracje E. Wasiuczyńska, Wydawnictwo Plac Słoneczny 4,Warszawa 1996.
Szymborska W., Rymowanki dla dużych dzieci, Wydawnictwo a5, Kraków 2012.
Rusinek M., Jak przeklinać. Poradnik dla dzieci, ilustracje J. Olech i M. Ignerska, Znak, Kraków 2008.
Wójcik M., Program wychowania rodzinnego Karola Miarki, w: W kręgu problematyki i metod polskiej pedagogiki, red. B. Żechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1991, s. 63 i n.