Wprowadzanie dziecka w świat piękna poprzez wartości estetyczne sztuki muzycznej

  • Mirosław Kisiel Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Irina Dubrovina Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M. Drahomanova, Kiev

Abstrakt

W artykule zaprezentowano teoretyczne i praktyczne spojrzenie na problem
wprowadzania dziecka w świat piękna. Istotność muzyki w tym działaniu
ukazana została przez pryzmat doświadczeń polskich i ukraińskich
pedagogów. Zawarte w artykule refleksje oscylują wokół percepcji muzyki
postrzeganej w kontekście różnorodnych połączeń wielu dziedzin
sztuki, jak również koncepcji metodycznych wykorzystywanych w procesie
edukacyjnym. Tekst ukazuje nurt myślenia o muzyce jako organicznej
kombinacji rozumu i uczuć. Przeprowadzone rozważania zmierzają zatem
do promowania sytuacji problemowych w projektach, krystalizując strategię
aktywnego słuchania muzyki jako właściwą w tworzeniu inspirujących
asocjacji w kształtowaniu poczucia piękna u najmłodszych odbiorców.

Bibliografia

Asafiev B., The musical form as a process, Music, Moscow 1971.

Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.

Dubrovina I., Activization of the creative development of junior pupils by means of musical art, w: Theoretical and methodological aspects of the artistic education: achievements, problems and perspectives: the materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference, October, Uman 2011.

Dubrovina I., Motivational sphere of the self-educational activity of the music teachers in the system of postgraduate education, w: Artistic education: theory, world experience, forecast: the materials of the All-Ukrainian scientific conference, October, Uman 2012.

Dubrovina I., Pedagogical conditions of the self-education activity of the music teachers in the system of postgraduate education, w: Education and socium: history, present-day problems and development perspectives: materials of the All-Russia scientific-practical conference with an international participation, The Science, Ivankonovo 2012.

Gołszewska M., Zarys estetyki, PWN, Warszawa 1984.

Jankowska M., W. Jankowski (red.), Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990.

Kabalevsky D., Education of the mind and heart, Education, Moscow 1984.

Kataryńczuk Mania L., Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.

Kisiel M., Wielorakie przestrzenie muzyki w edukacji i wychowaniu dziecka w młodszym wieku szkolnym, Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, Katowice 2013.

Kisiel M., H. Hetmańczyk-Bajer (red.), Integrowanie działań pedagogiczno-artystycznych w edukacji elementarnej, Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, Katowice 2014.

Kisiel M., Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w edukacji elementarnej, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, Katowice 2015.

Kisiel M., Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej przewodnikiem dziecka wkraczającego w świat muzyki, w: Nauczyciel wczesnej edukacji. Rozwijanie kompetencji zawodowych, red. W. Leżańska, D. Radzikowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Kołodziejski M., Muzyka i wielostronna edukacji dziecka, Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie, Częstochowa 2012.

Leżańska W., Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego, WSiP, Warszawa 1990.

Nazaykinskiy E., On psychology of the musical perception, Music, Moscow 1972.

Nikolai H., M. Kisiel, Kształtowanie kultury muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej w świetle programu Dymitra Kabalewskiego, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2004, nr 4.

Przetacznikowa M., G. Makiełło-Jarża, Podstawy psychologii ogólnej, WSiP, Warszawa 1982.

Radynova O., L. Komissarova, Theory and methods of the musical education of the preschool children: Textbook for students of the higher educational institutions, Phoenix, Dubno 2011.

Rogalewicz T., Interpretacja wybranych obrazów surrealistycznych przez dzieci w wieku 7–10 lat, w: W kręgu teorii i praktyki edukacji plastycznej, red. S. Popek, R. Tarasiuk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.

Rostovsky Ya., Pedagogy of the musical perception, Institute of Content and Training Methods of the Ministry of Education of Ukraine, Kyiv 1997.

Sacher W.A., Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004.

Sukhomlinsky V., I give my heart to the children, Soviet School, Kiev 1974.

Sukhomlinsky V., Not only with the mind, but with the heart, Young Guard, Moscow 1986.

Wojnar I., W. Pielasińska (red.), Wychowanie estetyczne młodego pokolenia: polska koncepcja i doświadczenia, WSiP, Warszawa 1990.

Opublikowane
2019-04-12
Jak cytować
Kisiel, M., & Dubrovina, I. (2019). Wprowadzanie dziecka w świat piękna poprzez wartości estetyczne sztuki muzycznej. Nauczyciel i Szkoła, 3(67). https://doi.org/10.14632/NiS.2018.67.105
Dział
DOŚWIADCZENIA I PROPOZYCJE NAUKOWO-METODYCZNE