Próba interpretacji znaczeń róży kościelnej (rozety) odwzorowanej z pomocą cymatyki

Słowa kluczowe: architektura, akustyka, dźwięk, cymatyka, architektura słuchowa, audytywna architektura wnętrz

Abstrakt

Dźwięk możemy postrzegać i odczuwać poprzez percepcję wzrokową i emocjonalną. Dźwięki kształtują materię. Mają zdolność do tworzenia geometrycznych wzorów. Za pomocą cymatyki można zwizualizować kształty tworzone przez określone częstotliwości dźwiękowe. Efekty działania dźwięków można więc oglądać. Są nimi wzory, które powstają z zagęszczającej się materii pod wpływem wibracji dźwiękowych. Dźwięk jest odwzorowany poprzez określony kształt, poprzez formę szeroko pojętego obiektu. W całym świecie ożywionym i nieożywionym istnieją wzorce powtarzających się rytmów, w których wszystko istnieje w stanie ciągłej wibracji, oscylacji i pulsacji. Nikola Tesla mawiał: „Jeżeli chcesz zrozumieć Wszechświat, zacznij myśleć w kategoriach energii, częstotliwości i wibracji”. Świat, w którym żyjemy, można zdefiniować jako interakcję częstotliwości wibracyjnych. Dźwięki kreują kształty (formy). Kształty struktur fizycznych również wytwarzają dźwięki (wibracje) zazwyczaj w postaci infradźwięków niesłyszalnych dla ludzkiego ucha. Takie dźwięki mają dużą przenikliwość i silne oddziaływanie na materię nieożywioną i ożywioną. Wpływ tej energii determinuje zachowanie człowieka i warunkuje stan jego zdrowia. Harmonijny przepływ energii życiowej wspomagają kształty o łagodnych, obłych liniach, tworzone zgodnie z zasadami Świętej Geometrii. Podobne działanie mają kształty w postaci znaków graficznych oraz motywów zdobniczych utrwalanych w tradycjach wielu kultur. W architekturze można odkryć zależności z figurami powstałymi podczas oddziaływania dźwięku na materię. Niektóre z tych kształtów są odwzorowaniem rozety występującej m.in. w świątyniach chrześcijańskich. Praca ta stanowi próbę interpretacji znaczeń tego powszechnie występującego kształtu. Każdy obiekt może być generatorem bądź wzmacniaczem energii fal dźwiękowych. Środowisko akustyczne stanowi o specyfice danej przestrzeni.

Rozeta jest specyficznym elementem architektury z wielu powodów. Jest zarówno oknem, przez które wpada do wnętrza filtrowane barwami światło, stanowi swego rodzaju moderator przestrzeni środowiska akustycznego wnętrza, posiada znaczenie symboliczne, kodowanej dotychczas nie w pełni poznanej rzeczywistości szeroko pojmowanego środowiska człowieka.

Bibliografia

Chladni Ernst Florens Friedrich, Die Akustik (Leipzig: Breitkopf Und Härtel, 1802).

Chladni Ernst Florens Friedrich, Entdeckungen über die theorie des Klagen (Leipzig: Weidmanns Erben und Reich, 1787).

Gibała-Kapecka Beata, Dźwięk przestrzenny – poczucie otoczenia dźwiękiem (Kraków: inAW Journal, 2020).

Gibała-Kapecka Beata, Kamisiński Tadeusz, Kapecki Tomasz, O dźwięku, akustyce i hałasie w przestrzeni miasta (Kraków: inAW Journal, 2019).

Jenny Hans, Cymatics. A Study of Wave Phenomena and Vibration, vol. 1: The Structure and Dynamics of Waves and Vibrations, 1967; vol. 2: Wave Phenomena, Vibrational Effects and Harmonic Oscillations with their Structure, Kinetics and Dynamics (1974), https://monoskop.org/images/7/78/Jenny_Hans_Cymatics_A_Study_of_Wave_Phenomena_and_Vibration.pdf (dostęp: 05.05.2023).

Makarewicz Rufin, Dźwięki i fale (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004), 108.

Hyungyu Jin, Oscar D. Restrepo, Nikolas Antolin, Stephen R. Boona, Wolfgang Windl, Roberto C. Myers & Joseph P. Heremans, “Phonon-induced diamagnetic force and its effect on the lattice thermal conductivity”, Nature Mater 14 (2015): 601–606.

Jenny Hans, „Cymatics: the sculpture of vibrations”, The Unesco Courier (December 1969): 4–9.

Kostowski Edward, „Materia, energia: aktualność myśli Engelsa”, Folia Philosophica 5 (1988): 149–163.

Rasmussen Steen, „Odczuwanie architektury”, Murator (1999): 224. Słojewska Ilona, „Dialog muzyki z wodą”, Czwarty Wymiar 7 (2010): 48–49.

Pijoan Jose, „Sztuka gotycka”, w: Sztuka świata (Warszawa: Arkady, 2017), 31–65.

http://www.nutao.pl/cymatyka-cos-wiecej-niz-tylko-muzyka/ (dostęp: 18.03.2023).

http://www.nutao.pl/masaru-emoto-i-jego-eksperymenty-z-woda/ (dostęp: 15.05.2023).

https://ancientaliens.wordpress.com/2011/01/04/the-mystery-of-abydos-and-the-osirion-temple/ (dostęp: 18.04.2023).

https://docplayer.pl/203168854-Sztuka-gotyku-europejskiego-architektura.html (dostęp: 18.04.2023).

https://kierul.wordpress.com/2018/04/28/ernst-chladni-czy-mozna-zobaczyc-dzwiek-1787/ (dostęp: 13.04.2023).

https://pl.depositphotos.com/stock-photos/kilmartin.html (dostęp: 18.04.2023). https://sosreb.wordpress.com/2012/12/07/rozeta-motyw-wiecej-niz-dekoracyjny/ (dostęp: 18.04.2023). https://www.facebook.com/CymaticUniverse/photos/a.1737830546505725/3086653688290064/?type=3 (dostęp: 05.05.2023).

https://www.historiasztuki.com.pl/strony/002-00-10-STYLE-GOTYK.html (dostęp: 18.04.2023).

https://www.pbase.com/image/21634315 (dostęp: 05.05.2023). https://www.soundlovemedicine.pl/2016/11/21/z-dzwieku-powstales-w-dzwiek-sie-obrocisz/ (dostęp: 13.04.2023).

Opublikowane
2023-12-29
Jak cytować
Telatycka, A. (2023). Próba interpretacji znaczeń róży kościelnej (rozety) odwzorowanej z pomocą cymatyki. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 29(4), 167-184. https://doi.org/10.35765/rfi.2023.2904.12
Dział
Artykuły