Kilka uwag i obserwacji dotyczących digitalizacji i udostepniania online kolekcji muzealnych na przykładzie zbiorów zabytków starożytnego Egiptu
Abstrakt
Artykuł jest dygresyjnym przeglądem kilku internetowych witryn muzeów, wybranych i uporządkowanych tematycznie według klucza naukowych zainteresowań autora, zwłaszcza w kontekście sposobu udostępniania online zgromadzonych zbiorów. Instytucje muzealne proponują rozmaite metody i zakresy prezentacji: od najprostszego zamieszczenia fotografii kilkudziesięciu najbardziej spektakularnych zabytków (tzw. highlights of the collection) po profesjonalne bazy danych obejmujące całość zasobów wraz z obiektami magazynowymi, wspomagane zaawansowanymi narzędziami przeszukiwania i w pełni naukową deskrypcją. Bez wątpienia w obliczu tego faktu poszczególne muzea różnie definiują profil adresatów swoich kolekcji prezentowanych online.
Bibliografia
Deuschel Tilman, Heuss Timm, Humm Bernhard, The Digital Online Museum. A new approach to experience virtual heritage (Firenze: ARCO Conference Proceedings, 2020).
Egyptian Museum Collections around the World, red. Mamdouh Eldamaty, Mai Trad, vol. 1–2 (Cairo: The American University in Cairo Pres 2002–2003).
Eliëns Anton, Wang Yiwen, van Riel Chris, Scholte Tatja, 3D Digital Dossiers – a new way of presenting cultural heritage on the Web (Perugia: Proceeding of the Twelfth International Conference on 3D Web Technology, 2007).
Muzeologia cyfrowa. Muzeum i narzędzia cyfrowe humanistyki, red. Małgorzata Baka (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020).
Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. Grzegorz Płoszajski (Warszawa: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej, 2008).
Stevenson Alice, Egyptian Archaeology and the Twenty-First Century Museum (Cambridge: University Press, 2022).
The Petrie Museum of Egyptian Archaeology. Characters and Collection, red. Alice Stevenson (London: UCL Press, 2015).
Who Was Who in Egyptology, red. Warren R. Dawson, Eric P. Uphill, Morris L. Bierbrier (London: The Egypt Exploration Society, 1995).
„Egyptian Collections” [numer specjalny], Museum International 186 (vol. XLVII/2, 1995).
Leshchenko Anna, „Digital dimensions of the museum: Defining Cybermuseology’s subject of study”, ICOFOM Study Series 43 (2015): 237–241.
Mondzelewski Marcin, „Po co nam digitalizacja? Katalogi internetowe i wirtualne muzea. Nowe metodologie”, Muzealnictwo 56 (2015): 150–159.
Rogoziecki Robert, „Prawda dzieła sztuki w dobie jego technicznej reprodukcji. Próba heideggerowskiej wykładni sztuki masowej”, Estetyka i Krytyka 28 (1/2013): 133–164.
Benjamin Walter, „Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji”, w: Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Jadwiga Bocheńska, Alicja Kisielewska, Mirosław Pęczak (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1993), 273–284.
Dobrowolski Witold, „Historia galerii”, w: Galeria sztuki starożytnej (Warszawa: Muzeum Narodowe, 2007), 9–19.
Folga-Januszewska Dorota, „Nowe i stare funkcje muzeów z wykorzystaniem technologii informatycznych: aspekty informacyjne, prawne, etyczne i ekonomiczne”, w: Materiały z XIV Konferencji Byty wirtualne zbiorów muzealnych i dzieł sztuki (Warszawa: [bez wydawcy], 2009), 5–20.
Immonen Visa, Malinen Ismo, „3D Imaging in Museums”, w: Museum Studies. Bridging Theory and Practice (Helsinki: University Open Science Centre, 2021), 253–270.
Payne Angelia, Cole Keenan, Simon Katie, Goodmaster Christopher, Limp Fredrick, „Designing the Next Generation Virtual Museum: Making 3D Artifacts Available for Viewing and Download”, w: Making History Interactive. Computer Applications and Quantitative Methods in Archaeology (Williamsburg: Proceedings of the 37th International CAA Conference, 2010), 292–297.
Tiradritti Francesco, „Historia Muzeum Egipskiego”, w: Skarby egipskie ze zbiorów Muzeum Egipskiego w Kairze, red. Francesco Tiradritti, Araldo De Luca, tłum. Magdalena Iwańska, Dariusz Konstantynów, Piotr Paszkiewicz (Warszawa: Muza SA, 2000), 12–23.
Copyright (c) 2024 Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.