Kara boska czy kronikarska?

Przyczynek do badania mentalności średniowiecznej na podstawie czeskich źródeł narracyjnych

Słowa kluczowe: kara boska, mentalność średniowieczna, kroniki czeskie, Kronika Kosmasa, Kronika zbrasławska, Husitská kronika

Abstrakt

Artykuł analizuje koncepcję kary boskiej w średniowiecznej mentalności na podstawie czeskich źródeł narracyjnych. Od starożytności wierzono, że bogowie ustanowili prawa i karzą ich naruszenie, co znalazło odzwierciedlenie w Biblii i mitologiach. W średniowieczu nieszczęścia interpretowano jako wyraz boskiej sprawiedliwości, a kara boska pełniła funkcję moralizatorską. Czeskie kroniki, jak „Kronika Kosmasa”, „Kronika zbrasławska” czy „Husitská kronika” Wawrzyńca z Březovej, ukazują różne podejścia do kary boskiej. Opisywano ją zarówno jako przyczynę klęsk żywiołowych, jak i narzędzie wymierzania sprawiedliwości władcom, zdrajcom i heretykom. Kosmas wykazywał racjonalizm, Dalimil widział w kataklizmach interwencję boską. W okresie husytyzmu koncepcja kary boskiej stała się propagandowym narzędziem w rywalizacji katolików i husytów. Kara boska w kronikach nie miała wyłącznie wymiaru religijnego – służyła legitymizacji władzy i osądowi przeciwników politycznych. Narracje o boskiej karze wykorzystywano do wyjaśniania losów władców, heretyków i zdrajców. Czeskie źródła wskazują, że średniowieczna wizja sprawiedliwości łączyła religię, politykę i społeczne oczekiwania. Badanie tego motywu pozwala zrozumieć mentalność ludzi epoki oraz sposób, w jaki narracja historyczna kształtowała ich poglądy.

Opublikowane
2025-03-31
Jak cytować
Paner, A. (2025). Kara boska czy kronikarska? : Przyczynek do badania mentalności średniowiecznej na podstawie czeskich źródeł narracyjnych. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 31(1), 241-262. https://doi.org/10.35765/rfi.2025.3101.15
Dział
Artykuły