Camillo Boito: XIX-wieczny „gentiluomo” w służbie zachowania i promocji pamiątek polskich w Padwie
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie postaci Camilla Boito (1836–1914), będącego jedną z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych postaci w historii włoskiej kultury artystycznej przełomu XIX i XX stulecia. Ten syn włoskiego malarza Silvestra Boito oraz polskiej hrabianki Józefy Radolińskiej zapisał się w historii jako architekt posiadający szerokie kompetencje w dziedzinie projektowania i konserwacji zabytków, wykładowca akademicki, urzędnik państwowy, krytyk sztuki i literat, którego zasługi uzupełnia po dziś dzień miano twórcy podwalin włoskiej szkoły konserwatorskiej. Padwa, a w szczególności znajdująca się w tym mieście bazylika św. Antoniego, były miejscami, dzięki którym jego działalność zawodowa stała się dobrze znana również w środowisku polskich intelektualistów i artystów. Stało się tak głównie za sprawą osobistego zaangażowania Boito w aranżację znajdującej się w tej świątyni kaplicy św. Bartłomieja i przekształcenie jej w polską kaplicę narodową w czasie, gdy Camillo Boito kierował pracami konserwatorskorestrukturyzacyjnymi prowadzonymi w celu godnego uczczenia 700. rocznicy urodzin jednego z patronów Padwy – św. Antoniego. Zaangażowanie Camilla Boito we wszystkie wybory strukturalne i dekoracyjne, program ikonograficzny, wybór artysty realizującego freski w kaplicy, a także osobiste zaprojektowanie nowego ołtarza oraz wyposażenia w postaci sprzętów liturgicznych czy też kraty zamykającej wejście do kaplicy polskiej jest zrozumiałe ze względu na pochodzenie architekta i jego wychowanie w kulcie dla idei poruszających narody ku wolności. Dowodzi to tezy, że kwestie narodowe, dotyczące kraju pochodzenia jego matki, podzielonego między państwa zaborcze i wymazanego z mapy Europy, były mu bardzo bliskie przez cały okres jego działalności.
Bibliografia
ArA, Serie 24 – Carteggio otto-novecentesco (1856–1968). ArA, Serie 40 – Progetti di Camillo Boito (1893–1899).
Sezione Manoscritti Ossolineum di Wrocław, Materiały dotyczące zbierania funduszy i urządzania kaplicy polskiej w bazylice św. Antoniego w Padwie 1896-1902. Listy do różnych osób, wykazy wpływów i wydatków, wycinki prasowe, segn. 6356/I,II,III.
Boito Camillo, Gite di un artista (Milano: Ulrico Hoepli, 1884). Edizione contemporanea: idem, Gite di un artista, nota introduttiva e apparato iconografico a cura di Maria Cecilia Mazzi (Roma: De Luca edizioni d’arte, 1990).
Boito Camillo, L’Altare di Donatello e le altre opere nella Basilica Antoniana di Padova, compiute per il settimo centenario dalla nascita del Santo, a cura di Presidenza della Veneranda Arca (Milano: Ulrico Hoepli, 1897).
Lenart Elżbieta Barbara, Relazione tecnica. Altare di S. Stanislao, basilica di S. Antonio, Padova, allegato Studio chimico-stratigrafico e mineralogicopetrografico, Padova 2011 [formato elettronico].
Maderna Marco, Camillo Boito. Pensiero sull’architettura e dibattito coevo, con un saggio introduttivo di Alberto Grimoldi (Milano: Guerini, 1995).
Nardi Piero, Vita di Arrigo Boito (Milano: A. Mondadori, 1942; seconda edizione: Milano A. Mondadori, 1944).
Zucconi Guido, L’invenzione del passato. Camillo Boito e l’architettura neomedievale 1855–1890 (Venezia: Marsilio Editori, 1997).
Banzato Davide, „I Musei Civici di Padova. Formazione e sistemazione delle collezioni”, in Camillo Boito. Un’architettura per l’Italia unita, a cura di Guido Zucconi, Francesca Castellani (Venezia: Marsilio, 2000).
Castellani Francesca, „Nel cantiere del Santo”, in Camillo Boito. Un’architettura per l’Italia unita, a cura di Guido Zucconi, Francesca Castellani (Venezia: Marsilio, 2000).
„Gaetano Moretti, Discorso dell’Architetto Gaetano Moretti”, in Camillo Boito, a cura del Comitato per le onoranze alla sua memoria (Milano, 1916), 9–45. Kowalczyk Jerzy, „La seconda Cappella Polacca in Padova della fine del sec. XIX”, in Il Santo Rivista antonianadi storia, dottrina, arte, a. 7, fasc. 1 (1967), 105– 146; versione polacca: idem, Kaplica Polska św. Stanisława Biskupa w Padwie
z końca XIX w., in Studia Franciszkańskie, t. 19 (2009), 215–271.
Lenart Elżbieta Barbara, „Attività intellettuale e cultura artistica di Camillo Boito, coautore della cappella polacca nella basilica di Sant’Antonio a Padova”, in I polacchi presso la tomba di Sant’Antonio a Padova. Memorie materiali, donazioni, testimonianze di culto (secoli XVI-XIX). La Cappella polacca al Santo (1896-2018), a cura di Giovanna Baldissin Molli, Mirosław Lenart, Magdalena Wrana (Padova: Padova University Press 2023), 399–455.
Monica Luca, „L’architettura civile di Camillo Boito”, in Camillo Boito moderno, a cura di Sandro Scarrocchia, voll. 1–2 (Milano–Udine: Mimesis, 2018).
Pane Andrea, Camillo Boito consulente ministeriale per il restauro dei monumenti: 1879–1914, in Camillo Boito Moderno…, vol. 1 (Milano–Udine: Mimesis, 2018).
Serena Tiziana, „Boito, Selvatico e i grandi nodi urbani”, in Camillo Boito. Un’architettura per l’Italia unita, a cura di Guido Zucconi, Francesca Castellani (Venezia: Marsilio, 2000).
Salvatori Marcello, „Camillo Boito e le sue opere in Padova”, Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Architettura 1990–1992, n. 15–20, nuova serie 837.
Copyright (c) 2025 Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.