Wieża jako symbol axis mundi i axis personae
Abstrakt
Artykuł w nawiązaniu do koncepcji rzeczy (M. Heidegger, Ch. Norberg-Schulz) prezentuje symbolikę przestrzeni architektoniczno-egzystencjalnej jako zapis drogi transformacji duchowej człowieka. Porządek przestrzenno-aksjologiczny opiera się w kulturze europejskiej na odniesieniu wertykalnym, konstytuującym relację względem centrum (axis mundi). Nadaje ono sens i jedność istnieniu, harmonizuje relację ziemi i nieba, tj. tego, co sytuuje się poniżej człowieka (natura), i tego, co znajduje się nad nim (Bóg). Wieża stanowi wyróżnioną formę architektoniczną, w której manifestuje się jedność człowieka z ojcowską postacią sacrum. Wieża wprowadza w uniwersum przestrzenno-symboliczne odniesienie normatywne. Można wyróżnić w niej trzy moduły: jej części skrajne uwidaczniają relację z ziemią (ciałem) i niebem (porządkiem moralnym), pomiędzy nimi sytuuje się warstwa przestrzenno-funkcjonalna, w której przebiega życie ludzkie. Ten trójczłonowy układ oraz dokonująca się w nim droga „na dół” i „do góry” odpowiada poziomom ludzkiego ducha: temu, co przedludzkie (nieludzkie), temu, co ludzkie, i temu, co nadludzkie (G. Bachelard). U podstawy życia osobowego sytuują się ukryte i niezobiektywizowane emocje, pragnienia, popędy i potrzeby (fundamenty, piwnica, loch). Z nich wyrastają aktywności człowieka zwrócone ku światu (sfera aktywności dziennych – mieszkanie), które winny być kierowane poprzez centrum aksjologiczne (axis personae, sumienie) zwrócone ku transcendującej człowieka boskości (dach, kopuła). W analizowanym dramacie Calderóna wieża odgrywa pierwotnie rolę miejsca izolacji, uwięzienia oraz eksperymentu pedagogicznego. W aspekcie emocjonalnym miejsce to wypełnione jest lękiem ojca przed synem i nienawiścią syna względem ojca. Staje się też ona miejscem radykalnej przemiany głównego bohatera. W części pierwszej, analizując na przykładzie Zygmunta regresywno-progresywną dynamikę ludzkiej duchowości, która realizuje się poprzez przekraczanie i powściąganie natury, czemu towarzyszy m.in. obiektywizacja wad, asymilacja błędów, doświadczenie cierpienia, wskazuję, że w procesie tym następuje transformacja antagonistycznej relacji ojcowsko-synowskiej warunkowana przez chrześcijańską symbolikę sprawiedliwego i miłosiernego ojca oraz posłusznego syna.
Bibliografia
Anderson Bernhard W., From Creation to New Creation. Old Testament Perspectives (Minneapolis: Fortress Press, 1994).
Arystoteles, Poetyka, przeł. Henryk Podbielski (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1983).
Baczyńska Beata, Dramaturg w wielkim teatrze historii. Pedro Calderón de la Barca (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005).
Bałus Wojciech, Gotyk bez Boga. W kręgu znaczeń symbolicznych (Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu UMK, 2011).
Calderón de la Barca Pedro, Życie snem, przeł. Józef Szujski (Lwów: Gubrynowicz i Schmidt, 1882).
Dąbrowski Kazimierz, Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną (Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Powszechnej, 1975).
Descartes René, Medytacje o pierwszej filozofii, przeł. Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie (Kęty: Wydawnictwo ANTYK, 2001).
Elzenberg Henryk, „Tragizm”, w Pisma estetyczne (Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie), 249–268.
Фёдоров Николай Ф., Собрание сочинений в четырех томах (Москва: Прогресс, 1995), t. 2-3.
Foucault Michael, Le „non“ du père, w Dits et Écrits I (1954-1969) (Paris: Gallimard, 1994), 189–203.
Frankl Victor, Homo patiens. Próba wyjaśnienia sensu cierpienia, przeł. Roman Czernecki, Józef Morawski (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1984).
Grygiel Stanisław, W kręgu wiary i kultury (Warszawa–Kraków: Michalineum, 1990).
Harbison Robert, Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia architektonicznego, przeł. Barbara Gadomska (Warszawa: Murator, 2001).
Heidegger Martin, Hölderlins Hymne „Der Ister” (Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1984).
Krasicki Jan, Człowiek i Bóg w tradycji rosyjskiej (Kraków: Homini, 2012). Krenz Jacek, Architektura znaczeń (Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 1997).
Lévinas Emannuel, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. Małgorzata Kowalska (Warszawa: PWN, 1998).
Milczarek Michał, Z martwych was wskrzesimy. Filozofia Nikołaja Fiodorowa (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013).
Nitschke Claudia, Der öffentliche Vater. Konzeptionen paternaler Souveränität in der deutschen Literatur (1755-1921) (Berlin–Boston: De Gruyter, 2012).
Norberg-Schulz Christian, Genius loci. Towards a Phenomenology of Architecture (New York: Rizzoli, 1979).
Norberg-Schulz Christian, Bycie, przestrzeń, architektura, przeł. Barbara Gadomska (Warszawa: Murator, 2000).
Pasierb Janusz St., Pionowy wymiar kultury (Kraków: Wydawnictwo Znak, 1983).
Patočka Jan, Heretical Essays in the Philosophy of History, przeł. Erazim Kohák (Chicago and LaSalle: OPEN COURT, 1996).
Platon, Hippiasz Mniejszy. Hippiasz Większy, przeł. Władysław Witwicki (Warszawa: Wydawnictwo Recto, 1992).
Ratzinger Joseph, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, przeł. Zofia Włodkowa (Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006).
Ricoeur Paul, Zło: wyzwanie rzucone teologii, przeł. Ewa Burska (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1992).
Ricoeur Paul, Filozofia osoby, przeł. Małgorzata Frankiewicz (Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 1992).
Risé Claudio, Ojciec. Niezgoda na nieobecność, przeł. Dariusz Chodyniecki (Kielce: Jedność, 2005).
Sarna Nahum M., Understanding Genesis. Heritage of Biblical Israel (New York: Schocken Books, 1970).
Sedlmayr Hans, Verlust der Mitte, (Salzburg–Wien: Otto Müller Verlag, 1998). Sloterdijk Peter, Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. Borys
Cymbrowski, (Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2011).
Sloterdijk Peter, Musisz życie swe odmienić, przeł. Jerzy Janiszewski (Warszawa: PWN, 2014).
Tischner Józef, Filozofia dramatu (Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006).
Bachelard Gaston, „Dom rodzinny i dom oniryczny”, w Wyobraźnia poetycka, przeł. Henryk Chudak, Anna Tatarkiewicz (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1975), 301–330.
Baczyńska Beata, „Życie jest snem i Książę Niezłomny, czyli dwa «polskie» dramaty Pedra Calderóna de la Barca”, w Arcydzieła literatury hiszpańskiej. Dziesięć wykładów, red. Magda Potok (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016), 131–158.
Galarowicz Jan, „Aksjologia domu jako przestrzeni duchowej”, w Powrót do wartości (Kraków: Pertrus, 2011), 185-203.
Heidegger Martin, „Wozu Dichter?”, w Holzwege (Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1977), 169–220.
Heidegger Martin, „…poetycko mieszka człowiek…”, w Odczyty i rozprawy, przeł. Janusz Mizera (Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 2002), 165–181.
Rymkiewicz Jarosław Marek, „Co to jest imitacja?”, w Pedro Calderón de la Barca, Życie jest snem, imitował Jarosław Marek Rymkiewicz (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1971), 5–12.
Rewers Ewa, „Podążając za Cassirerem: moc i przemoc metafory”, w Symbol a rzeczywistość, red. Bolesław Andrzejewski (Poznań: Wydawnictwo UAM, 1996).
Schrade Ulrich, Wolniewicz Bogusław, Zubelewicz Jan, „Dom jako wartość duchowa”, w Bogusław Wolniewicz, Filozofia i wartości II (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018), 163–185.
Szymik Stefan, „«Wieża Babel» P. Breughla czytana oczami biblisty”, w Biblia kodem kulturowym Europy, red. Stefan Szymik, (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013), 71–86.
Adamczyk Dariusz, „Występek mieszkańców całej ziemi w świetle Księgi Rodzaju (11, 1-9)”, Poznańskie Studia Teologiczne 25 (2011): 57–83.
Eloy Cichocka Marta, „Życie to sen: Calderón w nowej odsłonie”, Przekładaniec 31 (2015): 182–200.
Goliński Janusz K, „«Do smaczniejszego snu przysposobienia…» Igraszki oniryczne Stanisława Herakliusza Lubomirskiego (?)”. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Filologiczne. Filologia Polska 38 (1995): 7–24.
Borchmeyer Dieter, Schiller. Die Tragödie vom verlorenen Vater, https://literaturkritik.de/id/8136 (dostęp: 10.09.2023).
Copyright (c) 2025 Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.