René Descartes: Taniec i musztra substancji
Abstrakt
W artykule omawiam dwa fundamentalne w filozofii René Descartesa (1596-1650) zagadnienia: (i) kartezjańskie rozróżnienie na substancję myślącą (umysł, "res cogitans") i rozciągłą (materialne ciało, "res extensa") oraz jego koncepcję jedności człowieka i tego, co on pod tym pojęciem rozumiał, (ii) kartezjańskie pojmowanie ciała ludzkiego jako maszyny. Stanowisko Descartesa w tych kwestiach ilustruję dwoma przykładami podanym przez samego Descartesa. Pierwszy z nich związany jest ze szkoleniem wojskowym w armii Maurycego Orańskiego, księcia Nassau. Drugi dotyczy ludzkiego tańca, który jest sztuką również wymagającą odpowiedniego ćwiczenia. Mówiąc o tańcu nie dokonuję rozróżnienia na taniec indywidualny, taniec z partnerem, taniec grupowy, rytualny, ludowy, południowoamerykański, w stylu standardowym, mieszanym i tak dalej ... Taniec interesuje mnie jedynie jako forma ludzkiego ruchu, który jest przestrzennie stały i podporządkowany określonym regułom. Podobny aspekt mam na myśli, gdy mówię o szkoleniu wojskowym, podczas którego żołnierze poruszają się w sposób niezmienny, podlegający określonym zasadom.Bibliografia
Classen C (2012), "The Deepest Sense. A~Cultural History of Touch" Chicago University of Illinois Press.
Damasio A (1994), "Descartes Error: Emotion, Reason and the human Brain" London The Penguin Press.
Dennett D (1991), "Consciousness explained" Boston Little, Brown and Company.
Descartes R (1967--1974), "Oeuvres de Descartes" Paris Vol. V J. Vrin.
Descartes R (2005), "Świat albo Traktat o~świetle" Kraków Aureus.
Descartes R (1901), "Meditations on First Philosophy (1641)", In The Method, Meditations and Philosophy of Descartes. New York , pp. 205-280. Tudor.
Eltis D (1998), "The Military Revolution in Sixteenth-Century Europe" New York St. Martin's Press.
Evans AW (2012), "Safe Operations of Unmanned Systems for Reconnaissance in Complex Environments-Army Technology Objective (SOURCE ATO) Field Experimentation Observations and Soldier Feedback" Aberdeen Army Research Laboratory MD 21005.
Fischer M (2006), "Wenn Substanzen tanzen", In Philosophie des Tanzes. Freiburg Freiburg im Breisgau , pp. 98-113. Fördergemeinschaft wissenschaftlicher Publikationen von Frauen.
Heuser B (2010), "The Evolution of Strategy. Thinking War from Antiquity to the Present" Cambridge Cambridge University Press.
Hoffman P (1986), "The Unity of Descartes's Man", The Philosophical Review. (95(3)), pp. 339-370.
Lawrence DR (2009), "The Complete Soldier: Military Books and Military Culture in Early Stuart England, 1603--1645" Leiden Koniklijke Brill NV.
McMullen ET (2002), "The Origin of Descartes' Mechanical Philosophy", Georgia Journal of Science. (60(2)), pp. 127-143.
Parker G (2005), "Dynastic War 1494--1660", In The Cambridge History of Warfare. Cambridge , pp. 148-166. Cambridge University Press.
Schechtman JB (1956), "The Life and Times of Vladimir Jabotinsky: Rebel and Statesman" New York T. Yoseloff.
Ueberweg F (1993), "René Descartes", In Grundriss der Geschichte der Philosophie. Die Philosophie des 17. Jahrhunderts. Basel Vol. 2, pp. 273-348. Schwabe and Co..
van Orden K (2005), "Music, Discipline and Arms in Early Modern France" Chicago University of Chicago Press.
Łukasiewicz J (1910), "O~zasadzie sprzeczności u~Arystotelesa. Studium krytyczne" Warszawa Polska Akademia Umiejętności.
(2007), "Princess Elisabeth of Bohemia and René Descartes. The Correspondence between Princess Elisabeth of Bohemia and René Descartes" Chicago University of Chicago Press.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.