Przeżycie etyczne w badaniach Edyty Stein
Abstrakt
Wyrażenie „przeżycie etyczne” oraz odpowiadające mu doświadczenie bywa rozumiane rozmaicie. Na tle trzech aktualnie obecnych w kulturze poglądów: emotywizmu, etyki powinności i obowiązku, oraz etyki „poza dobrem i złem” przedstawiona zostaje koncepcja przeżycia etycznego sformułowana na podstawie wyników badań E. Stein z pracy „Filozofia psychologii i humanistyki”.Bibliografia
Anscombe GEM (2010), "Nowożytna filozofia moralności", Ethos. (4), pp. 39-60.
Ayer AJ (1936), "Language, Truth and Logic" London Victor Gollancz, Ltd..
Biesaga T (2003), "Imperatyw kategoryczny", In Powszechna Encyklopedia Filozofii. Lublin Vol. 4 Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Bolcewicz H (1913), "Kant a Hume" Warszawa Wende i s-ka.
Copleston FC (1989), "Historia filozofii. Od Benthama do Russella" Warszawa Vol. VIII PAX.
Copleston FC (1995), "Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego" Warszawa Vol. VII PAX.
Kant I (1984), "Krytyka praktycznego rozumu" Warszawa PWN.
Leiter B (2002), "Nietzsche on morality" London, New York Routledge.
MacIntyre A (1995), "Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku" Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.
MacIntyre A (1996), "Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności" Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nietzsche F (1907), "Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych" Warszawa Jakób Mortkowicz.
Nietzsche F (1911), "Wiedza radosna" Warszawa Jakób Mortkowicz.
Nietzsche F (1913), "Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo" Warszawa Jakób Mortkowicz.
Nietzsche F (2011), "Wola mocy: Próba przemiany wszystkich wartości" Kraków Vis-à-vis/Etiuda.
Nietzsche F (1907), "Antychryst. Przemiana wszystkich wartości" Warszawa Jakób Mortkowicz.
Nietzsche F (1911), "Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości (studya i fragmenty)" Warszawa Jakób Mortkowicz.
Scheler M (1916), "Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus" Halle a. d. Saale Verlag von Max Niemeyer.
Sędłak P (2009), "Emotywizm etyczny A.J. Ayera i C.L. Stevensona", Annales UMCS. (34), pp. 97-107.
Ślipko T (2004), "Zarys etyki ogólnej" Kraków Wydawnictwo WAM.
Stein E (2016), "Filozofia psychologii i humanistyki" Kraków Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Wittgenstein L (2000), "Tractatus logico-philosophicus" Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojtyła K (1986), "Wykłady lubelskie" Lublin Towarzystwo Naukowe KUL.
Wojtyła K (2000), "Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne" Lublin Towarzystwo Naukowe KUL.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.