„(...) tak wielbiłem obraz starego Geulincxa, zmarłego w młodym wieku, przyznającego mi wolność (...)” — Samuel Beckett czytający Arnolda Geulincxa
Abstract
Arnold Geulincx (1624-1669), podobnie jak reprezentowany przez niego nurt siedemnastowiecznego okazjonalizmu, został odsunięty na margines filozofii i znany jest współcześnie właściwie tylko historykom filozofii. A jednak w swoich osobistych filozoficznych lekturach sięgnął po niego Samuel Beckett (1906-1989), wybitny pisarz i dramaturg. Świadectwem spotkania Becketta z myślą Geulincxa są notatki pozostawione z lektury Etyki Geulincxa oraz wzmianki o nim samym, a przede wszystkim nawiązania do poglądów i porównań eksplikacyjnych Geulincxa w prozie Becketta, jak na przykład, w powieściach: Murphy, Molloy czy noweli Koniec. Przypomnienie o tej inspiracji Becketta myślą Geulincxa wraz z analizą sposobu odczytania i wykorzystania przez niego słów i obrazów filozofa stanowi przedmiot rozważań w niniejszym tekście.References
Arystoteles (1996). . In: (Ed.), Etyka nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Beckett, S., 1965. Murphy. Les Éditions de Minuit, Paris.
Beckett, S. (1975). Film, Literatura na świecie : 133-147.
Beckett, S., 1988. Dzieła dramatyczne. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Beckett, S., 2004. Molloy i~cztery nowele. Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.
Beckett, S.Auster, P. (Ed.), 2006. The Grove centenary edition: Novels -- Dramatic works -- Poems, short fiction, criticism. Grove Press, New York.
Błoński, J. and Kędzierski, M., 1982. Samuel Beckett. Czytelnik, Warszawa.
Cohn, R. (1960). Note on Beckett, Dante, and Geulincx, Comparative Literature 12 : 93-94.
Dante, A., 2003. Boska Komedia. Wydawnictwo Antyk, Kęty.
Fletcher, J. (1965). Samuel Beckett and the Philosophers, Comparative Literature 17 : 43-56.
Geulincx, A.Land, J. P. N. (Ed.), 1891-1893. Arnoldi Geulincx Antverpiensis opera philosophica. apud Martinum Nijhoff, Hagae Comitum.
Geulincx, A.van Ruler, H.; Uhlmann, A. & Wilson, M. (Ed.), 2006. Ethics, with Samuel Beckett’s notes. Brill, Leiden, Boston.
Geulincx, A., 2007. Etyka. Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.
Homer, 1986. Iliada. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Kędzierski, M., 1990. Samuel Beckett. Wiedza Powszechna, Warszawa.
Tucker, D., 2012. Samuel Beckett and Arnold Geulincx. Tracing ‘a Literary Fantasia’. Bloomsbury, London.
Usakiewicz, J., 2010. Z~miłości do rozumu. O~etyce Arnolda Geulincxa (1624-1669). Wydawnictwo Uniwersytetu w~Białymstoku, Białystok.
Usakiewicz, J. (2014). Poetyckie eksplikacje okazjonalizmu Arnolda Geulincxa, Archeus. Studia z~bioetyki i~antropologii filozoficznej 15 : 147-160.
The Yearbook only accepts materials for publication that are free of all conflicts of interest, and that in no way involve conflicts over authorship, copyright, etc. The Editors will take action against any cases of plagiarizing, ghostwriting1, guest/honorary authorship2, etc. Where co-authored work is concerned, the Author listed first is expected to take responsibility for the submission, and is required to make clear the contributions of all of the Co-Authors involved. In the event of the publication owing its existence to funding dedicated to this purpose, this fact should be made clear: e.g. in any note of thanks/acknowledgement, or in a footnote, etc. Explicit notification should be given of any form of reprinting, with the appropriate evidence of permission to publish being furnished as required. Any impropriety on the part of Authors/Reviewers risks exposing them to appropriate responses from the relevant institutions.
______
1 This term refers to instances of a person who has made an essential contribution being omitted from the list of authors, or from notes conveying gratitude and/or acknowledgement.
2 This occurs when a person who has made either an insignificant contribution or no contribution at all nevertheless appears on the list of authors.