Cultural Heritage on the Internet – Opportunities and Threats. Several Cases of Misinterpretation of Art in the Internet

Keywords: cultural heritage, cyberspace, digital image, online museum, cultural context

Abstract

The internet is a space that has opened up new possibilities for presenting cultural heritage. With the development of the network, users have gained access to digital copies of books, works of art, and 3D visualizations of historic buildings and entire cities. Contact with culture through media has never been so easy. It’s hard not to appreciate these opportunities, especially remembering the recent times of the pandemic, when contact with human cultural achievements was mainly limited to online forms. Online resources are a vast reservoir of all kinds of materials, from which users select those that match their interests and preferences. Websites and online platforms offer a rich array of multimedia, texts, photos, films, simulations, and reconstructions, materials related to every period of human cultural and artistic activity. The sources from which these have been drawn vary. A large part of the materials are digital copies of artworks, scans of manuscripts, early prints, old photographs, and films, made available on the official websites of cultural institutions: museums, libraries, or archives. An even larger group consists of resources that have been made available on the Internet as a result of spontaneous, grassroots practices of its users, sharing materials from their private collections. These include, for example, photographs taken of museum exhibits, monuments, and landmarks, films shot in historical places. The main goal of this article is to draw attention to the problem of presenting content related to cultural heritage in cyberspace. There is no doubt about the benefits of digitizing cultural heritage resources. However, less attention is often paid to the dangers associated with their online dissemination. The same technologies that allow for the presentation of cultural objects in digital media often lead to representations far removed from the original appearance of the artwork or, sometimes much worse, to its decontextualization. Too much trust in the capabilities of modern technology can ultimately lead to the degradation of culture. The text will present several examples that highlight the fundamental problems associated with this topic.

References

Dzięglewski Mariusz, Guzik Aldona, Juza Marta, „Digitalizacja dziedzictwa kulturowego w Polsce. Repozytoria cyfrowe jako potencjalne źródło dostępu do zasobów kulturowych”, Studia Humanistyczne AGH 16/2 (2017): 89–105.

Gedamu Getachew, Gadane Alehegn, Chekole Assefa, „Current Trends, Challenges and Opportunities of Selected Digital Libraries in Ethiopia”, International Journal of Computer Applications (0975 – 8887), 179/36 (2018): 7–13.

Góral Anna, „E!dziedzictwo – potencjał cyfryzacji w zakresie zachowania ciągłości przekazu niematerialnego dziedzictwa kulturowego”, Zarządzanie w Kulturze 13/1 (2012): 87–100.

Hojdis Bogdan, Cankudis Adam, „Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki”, Sztuka Edycji 1 (2020): 7–15.

Nobis Adam, „Relacje międzykulturowe, globalna ekumena, kulturowa różnorodność, Relacje Międzykulturowe, Intercultural Relations 1/1 (2017): 107–122.

Parkoła Tomasz, „Gromadzenie i zabezpieczanie danych cyfrowych” Biuletyn EBIB, 9/154 (2014).

Pawłowska Aneta, Matoga Łukasz, „Wirtualne Muzea w Internecie – forma promocji i udostępniania dziedzictwa kulturowego czy nowy walor turystyczny?”, Turystyka Kulturowa 9 (2014): 46–58.

Polechoński Jacek, Tomik Rajmund, „Czy »turystyka« w zanurzeniowej wirtualnej rzeczywistości może zastąpić realne podróżowanie?”, Folia Turistica 52 (2019): 11–30.

Urwanowicz-Rojecka Eliza, „Globalizacja jako organizacja różnorodności. Kulturowa koncepcja globalizacji Ulfa Hannerza a polska rzeczywistość społeczno-kulturowa”, Pogranicze. Studia Społeczne XXII (2013): 91–102.

Zieliński Marek, „Czy jesteśmy GLAM?”, Biuletyn EBIB 7/152 (2014).

Drucker Johanna, „Graphical Approaches to the Digital Humanities”, w: A New Companion to Digital Humanities, red. Susan Schreibman, Ray Siemens, John M. Unsworth (Malden: Wiley-Blackwell, 2016), 238–250.

Carco Collective, Brilliant After Breakfast, https://cargocollective.com/brilliantafterbreakfast/PAINT-JOB (dostęp: 4.11.2023).

Dzięglewski Mariusz, Juza Marta, Cyfrowe praktyki i strategie upowszechniania i odbioru dziedzictwa kulturowego. Raport metodologiczny, https://mik. krakow.pl/wp-content/uploads/raport-metodologiczny-cdk.pdf (dostęp: 14.10.2023).

Furgalińska Joanna, Poszukiwanie niebieskiego absolutu. O sztuce w kolorze blue, 2014, https://www.furgaleria.pl/blog/63/Poszukiwanie+niebieskiego+absolutu.+O+sztuce+w+kolorze+blue..html (dostęp: 14.12.2023).

Google Arts & Culture, https://artsandculture.google.com/ (dostęp: 21.11.2023). London Charter, https://www.londoncharter.org (dostęp: 12.11.2023).

Rijkmuseum, Het melkmeisje, Johannes Vermeer, ca. 1660, https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-2344 (dostęp: 12.11.2023).

Verwayen Harry, Arnoldus Martijn, Kaufman Peter B., The Problem of the Yellow Milkmaid. A Business Model Perspective on Open Metadata, 2011, https:// pro.europeana.eu/files/Europeana _Professional/Publications/Whitepaper_2-The_Yellow_Milkmaid.pdf.

Published
2024-03-29
How to Cite
Smołucha, D. (2024). Cultural Heritage on the Internet – Opportunities and Threats. Several Cases of Misinterpretation of Art in the Internet. The Ignatianum Philosophical Yearbook, 30(1), 91-106. https://doi.org/10.35765/rfi.2024.3001.7
Section
Articles