By their own Recklessness (Odyssey 1.34)

A Few Remarks Concerning the Motives, Dynamics and Consequences of the Crimes in Aeschylus’s Oresteia

Keywords: Aeschylus, Oresteia, curse of the House of Atreus, maritricide, matricide, maritricidium, maritricyda, infanticide, trial of Orestes, Eumenides

Abstract

The aim of the article is to analyze the Aeschylus’s Oresteia in terms of selected motives, dynamics and consequences of the committed crimes. The motives for the murders perpetrated by the main dramatis personae included the ancestral curse of the House of Atreus, the individual character of the heroes and the intergenerational nature of revenge. These three elements interact with one another to increase the suffering of the victims and augment the conviction in the characters about the inevitability of human fate, which pushes man towards evil. In discussing the dynamics of Oresteia, a particular attention was given to the three types of murder that coincide and interact with one another: the infanticide committed by Agamemnon; the maritricide perpetrated by Clytemnestra and the matricide carried out by Orestes. Analogically to the motives of the crime, there is also an inextricable cause and effect relationship between the types of murders. The last part of the article draws attention to the consequences of evil deeds, which have been classified into three main categories. The first one is of a social nature and concerns the role of public institutions in making decisions about the life and death of citizens. The second category is of a religious nature and raises the question of the role of religion in social life, in particular the influence of the dead on the living, and the importance of religious rituals in the purification of a criminal. The third category is of a legal nature and raises the question of the origins of law, with particular emphasis on the Attic judicial procedure.

References

Arystoteles, Polityka, przekł. Ludwik Piotrowicz (Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, 2006).

Aeschylus, The Oresteia: A New Translation by Ted Hughes (New York: Farrar, Straus and Giroux, 1999).

Aischylos, Tragedie, przekł. i oprac. Stefan Srebrny (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1952).

Ajschylos, Tragedie, t. 2. Oresteja: Agamemnon, Ofiarnice. Boginie Łaskawe, przekł. Robert Chodkowski (Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2016).

China in the Sixteenth Century: The Journals of Matthew Ricci: 1583–1610, transl.. Louis J. Gallagher (New York: Random House, 1953).

Cicero, De officiis.

Euripides, Iphigenia at Aulis, transl. Arthur S. Way, w: Euripides, t. 1 (New York: the Loeb Classical Library, 1930)

Fraenkel Eduard, Aeschylus – Agamemnon, vol. 1–3 (Oxford: Clarendon Press, 1962).

Hezjod, Teogonia, przekł. Kazimierz Kaszewski (Warszawa: Druk Wacława Maślankiewicza, 1904).

Owidiusz, Metamorfozy, przekł. Anna Kamieńska, Stanisław Stabryła (Wrocław: Biblioteka Narodowa, 1995).

Seneca’s Tragedies with an English Translation, ed. Frank Justus Miller, vol. 2, Cambridge – London: Harvard University Press, 1961).

Svetoni Tranqvilii, Vita Neronis.

Valerii Maximi, Factorum et dictorum memorabilium libri IX (Lipsiae: Forgotten Books, 1988).

Chodkowski Robert, Agememnon Ajschylosa: studium nad strukturą tragedii lirycznej (Lublin: Redakcja Wydawnictwa KUL, 1985).

Chodkowski Robert, Ajschylos i jego tragedie (Lublin: Wydawnictwo Stowarzyszenia Naukowego KUL, 1994).

Greek-English Lexicon, ed. Henry George Liddell, Robert Scott (1883).

Griffiths Emma M., „Electra”, w: Brill’s Companion to Sophocles, ed. Andreas Markantonatos (Brill: Leiden, 2012), 74–76.

Grimal Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej (Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987).

Graves Robert, Mity greckie, przekł. Henryk Krzeczkowski (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1982).

Grudzień Violetta, Dzieciobójstwo zarys historii stosowania kar (Katowice: Wydawnictwo Szkoły Policji w Katowicach, 2012).

Hamilton Edith, Three Greek Plays. Prometheus Bound, Agamemnon, The Trojan Women (New York: W.W. Norton and Company, 1937).

Jacobs Amber, On Matricide: Myth, Psychoanalysis, and the Law of the Mother (New York: Columbia University Press, 2007).

Kerényi Karl, Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, przekł. Ireneusz Kania (Kraków: Homini, 2014).

Kerényi Karl, Mitologia Greków, przekł. Robert Reszke (Warszawa: Wydawnictwo KR, 2002).

Kitto Humphrey Davy Findley, Tragedia grecka. Studium literackie (Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini, 1997).

Klein Edward J., The Kennedy Curse: Why Tragedy Has Haunted America’s First Family for 150 Years (New York: St. Martin’s Griffin, 2003).

Kocur Mirosław, Teatr antycznej Grecji (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001).

Lesky Albin, A History of Greek Literature (London: Gerald Duckworth & CO. Ltd., 1966).

Meier Christian, Powstanie polityczności u Greków (Warszawa: Teologia Polityczna, 2012).

Lloyd-Jones Hugh, The Justice of Zeus (Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 1971).

Murray Gilbert, A History of Ancient Greek Literature (New York: Ungar, 1967).

Sondel Janusz, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków (Kraków: Universitas, 2001).

Romilly Jacqueline, Tragedia grecka (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994).

Sinko Tadeusz, Literatura grecka, t. 1, część 2 (Literatura klasyczna w. V–IV przed Chr.) (Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1932).

Słownik kultury antycznej, red. Lidia Winniczuk (Warszawa: Wiedza Powszechna, 1986).

Słownik polszczyzny XVI wieku, t. 13, red. Maria Renata Mayenowa et al. (Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1981).

Srebrny Stefan, Teatr grecki i polski (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984).

The Classical Tradition, ed. Anthony Grafton, Glenn W. Most, Salvatore Settis (Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2013).

The Oxford Classical Dictionary. Third Edition, ed. Simon Hornblower, Antony Spawforth (Oxford–New York: Oxford University Press, 1996).

Todd Emmanuel, The Explanation of Ideology: Family Structure and Social Systems (New York: Basil Blackwell, 1985).

Vico Giambattista, Nauka Nowa, przekł. Jan Jakubowicz (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966).

Webster’s Third New International Dictionary, ed. Philip Babock Gove (Springfield: Merriam Webster, 2002), 1382.

Wypustek Andrzej, Magia antyczna (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2001).

Yoon Florence, The Use of Anonymous Characters in Greek Tragedy. The Shaping of Heroes (Leiden–Boston: Brill, 2012).

Zieliński Tadeusz, Listy do Stefana Srebrnego, oprac. Grażyna Golik-Szarawarska (Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 1997).

Zieliński Tadeusz, Sofokles i jego twórczość tragiczna (Kraków: Nakładem Krakowskiej Spółki Wydawniczej, 1928).

Bibik Barbara, „«Dom, dom, niby robak toczy klątwy moc niezwalczona». (O «Skażonej» rodzinie na przykładzie Orestei Ajschylosa, Ifigenii w Aulidzie Eurypidesa oraz (A)pollonii K. Warlikowskiego i Ifigenii A. Grzegorzewskiej)”, Państwo i Społeczeństwo, 13/3 (2013): 163–17.

Edsman Carl-Martin, „Divine and Demonic Necessity in the Oresteia”, Scripta Instituti Donneriani Aboensis 2 (1967): 19–34.

Euben J. Peter, „Justice and the Oresteia”, The American Political Science Review 76/1 (1982): 22–33.

Fontenrose Joseph, „Gods and Men in the Oresteia”, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 102 (1971): 71–109.

Fuller Benjamin Apthorp Gould, „The Conflict of Moral Obligation in the Trilogy of Aeschylus”, The Harvard Theological Review 8/4 (1915): 459–479.

Griffith Mark, „Brilliant Dynasts: „Power and Politics in the Oresteia”, Classical Antiquity 14/1 (1995): 62–129.

Hammond Nicholas Geoffrey Lemprière, „Personal Freedom and Its Limitations in the Oresteia”, The Journal of Hellenic Studies 85 (1965): 42–55.

Lawrence Stuart E., „Artemis in the Agamemnon”, The American Journal of Philology, 97/2 (1976): 97–110.

Lee Bernice J., „Female Infanticide in China”, Historical Reflections/Reflexions Historiques 8/3 (1981): 163–177

McNeil Lynda, „Bridal Cloths, Cover – Ups, and Kharis: The «Carpet Scene» in Aeschylus «Agamemnon», Greece & Rome 52/1 (2005): 1–17.

Peradotto John J., „The Omen of the Eagles and the ΗΘΟΣ of Agamemnon”, Phoenix 23/3 (1969): 237–263.

https://www.oed.com/view/Entry/114160?redirectedFrom=mariticidal#eid (dostęp: 04.05.2022).

Kennedy Robert F., Statement on Assassination of Martin Luther King, Jr., Indianapolis, Indiana, April 4, 1968, https://www.jfhlibrary.org/learn/abo- ut-jfh/the-kennedy-family/robert-f-kennedy/robert-f-kennedy-speeches/ statement-on-assassination-of-martin-luther-king-jr-indianapolis-indiana-april-4-1968 (dostęp: 30.04.2022).

Κωνσταντίνος Βασιλείου, Κατάδεσμοι: Oι κατάρες στον ελληνορωμαϊκό κόσμο, https://www.offlinepost.gr/2021/03/24/katadesmoi-oi-katares-ston-ellh- norwmaiko-kosmo/ (dostęp: 30.04.2022).

Owen Jarus, Curse Tablets Discovered in 2,400-Year-Old Grave, https://www.livescience.com/54285-curse-tablets-uncovered-in-greece.html (dostęp: 30.04.2022).

Published
2022-06-29
How to Cite
Wadas, H. (2022). By their own Recklessness (Odyssey 1.34): A Few Remarks Concerning the Motives, Dynamics and Consequences of the Crimes in Aeschylus’s Oresteia. The Ignatianum Philosophical Yearbook, 28(1), 167-188. https://doi.org/10.35765/rfi.2022.2801.10
Section
Articles