Normative Limits of Interference in Human Nature

Keywords: normality, normativity of human nature, dignity of the person, order of love, technocracy, transhumanism

Abstract

The text, based on norms protecting human nature, first invokes normality, which has sensibly shaped and continues to shape customs and a culture that protects the natural environment for human development. This normality is associated with the order of love (ordo amoris) as developed by St. Thomas Aquinas, which opposes the so-called optimization of the world promoted by utilitarian thinkers. The article reinforces these findings of norms protecting human nature by referring to the substantial, fundamental potentialities and tendencies of human nature, interpreted in the context of the ontological dignity of every human being. From this perspective, the technocratic treatment of the human body by transhumanism turns out to be a replication of the destructive path of technocracy towards nature, except that the destruction of human nature can be more dangerous, as it concerns the destruction of man as a bodyspirit entity, i.e., the destruction of his normal, dynamic, and creative functioning and action, which no machines can replace, as they are only artificial tools at his disposal.

References

Peeters Marguerite, Gender – światowa norma polityczna i kulturowa, tłum. Leszek Woroniecki SAC (Warszawa: Wyd. Sióstr Loretanek, 2013).

Possenti Vittorio, Osoba nową zasadą, tłum. Jarosław Merecki (Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2017).

Słownik wyrazów obcych (Warszawa: PWN, 1980).

Spaemann Robert, “About normality”, Close by the Incurable Sick Person and the Dying: Scientific and Ethical Aspects, Provisional Papers for the XIV General Assembly, Vatican City, 25–26 February 2008, https://medische-ethiek.nl/ wp-content/uploads/2019/12/pav2008.pdf (dostęp: 14.06.2024).

Spaemann Robert, Löw Reinhard, Cele naturalne. Dzieje i ponowne odkrycie myślenia teleologicznego, tłum. Andrzej Półtawski (Warszawa: Oficyna Naukowa Elżbieta Nowakowska-Sołtan, 2008).

Biesaga Tadeusz, „Eugenika w propozycjach legalizacji prawa do zdrowej reprodukcji”, Logos i Ethos 50 (2) (2019): 27–46.

Biesaga Tadeusz, „Roberta Spaemanna próba przywrócenia myślenia teleologicznego we współczesnej filozofii”, Logos i Ethos 2 (55) (2020): 41–62.

Biesaga Tadeusz, „Właściwe i niewłaściwe cele medycyny”, Medycyna Praktyczna 5 (159) (2004): 20–25.

Savulescu Julian, “Procreative Beneficence: Why We Should Select the Best Children”, Bioethics 15 (5/6) (2001): 414–426.

Biesaga Tadeusz, „Godność osoby ludzkiej a normy etyczne”, w: Spór o naturę ludzką. Zagadnienia współczesnej metafizyki, t. 16, red. Andrzej Maryniarczyk (Lublin: PTTA, 2014), 567–584.

Biesaga Tadeusz, „Prawo naturalne a genderowa ideologia wyzwolenia”, w: Etyka obowiązku i wartości, red. Andrzej Kobyliński, Andrzej Waleszczyński (Warszawa: WN UKSW, 2023), 405–420.

Biesaga Tadeusz, „Teleologia natury ludzkiej i autoteleologia osoby a ulepszanie poznawcze człowieka”, w: Ulepszanie poznawcze człowieka. Perspektywa filozoficzna, red. Piotr Duchliński, Grzegorz Hołub (Kraków, WN AIK, 2021), 243–258.

Seifert Josef, “The Right to Life and the Fourfold Root of Human Dignity”, w: The Nature and Dignity of the Human Person as the Foundation of the Right to Life. The Challenges of the Contemporary Cultural Context, red. Juan de Dios Vial Correa, Elio Sgreccia (Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2003), 194–215.

Styczeń Tadeusz, Szostek Andrzej, „Liberalizm po marksistowsku. Antropologiczne implikacje marksistowskiej soteriologii”, w: Tadeusz Styczeń SDS, Człowiek darem, red. Cezary Ritter (Lublin: TW KUL, Instytut Jana Pawła II KUL, 2014), 329–348.

Published
2024-06-28
How to Cite
Biesaga, T. (2024). Normative Limits of Interference in Human Nature. The Ignatianum Philosophical Yearbook, 30(2), 61-74. https://doi.org/10.35765/rfi.2024.3002.5
Section
Articles