Kształtowanie kultury ekologicznej wśród uczniów klas początkowych
Abstract
W artykule zdefiniowane zostały pojęcia występujące w tekście opracowania.Zaprezentowano kategorie celów edukacji ekologicznej (poznawcze, kształcące); sfery tejże edukacji: opisowo-techniczną instrumentalną i aksjologiczno- normatywną. Scharakteryzowano podstawowe metody badawcze
w zakresie edukacji ekologicznej, a także formy pracy z dziećmi klas
początkowych rozwijające wiedzę i umiejętności oraz postawy w zakresie
ochrony środowiska naturalnego.
References
Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Cichy D., Bezpieczeństwo ekologiczne w świadomości młodzieży, IBE, Warszawa 1993.
Frątczak E., Frątczak J., Edukacja sozologiczna uczniów w wieku wczesnoszkolnym, „Nauczanie Początkowe” 1991/92, nr 1.
Frątczakowie E. i J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Kujawsko- Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1996.
Goriszowski W., Kowolik P., Zdrowie i ekologia w integralnej edukacji uczniów klas I-III, w: Integracja systemowa wychowania ekologicznego i fizycznego, red. W. Goriszowski, P. Kowolik, Człuchów 1998.
Kowolik P., Kompetencje nauczyciela do kształcenia zintegrowanego w zakresie treści ekologicznej, w: Kompetencje zawodowe nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej (z teorii i praktyki), red. G. Paprotna, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2006.
Kowolik P., Krajoznawstwo i turystyka jako forma czynnej reakcji dzieci i młodzieży w wychowaniu przedszkolnym, „Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży” w Katowicach 1988, nr 2.
Kowolik P., Kształcenie nauczycieli klas I-III z zakresu wiedzy ekologicznej, w: Kształcenie nauczycieli w kontekście integracji europejskiej, red. M. Ochmański, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.
Kowolik P., Planowanie i organizacja wycieczek szkolnych jako forma kształtowania odpowiedzialności za stan polskiej przyrody, w: Ekologiczne konteksty warunków życia i ich uwarunkowania, red. U. Kontny, H. Jaskólecki, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2014.
Kowolik P., Przesłanki ekologiczne i pedagogiczne edukacji ekologicznej uczniów klas początkowych (o kształtowaniu zainteresowań ekologicznych), „JEcol Health” 2010, nr 5.
Kowolik P., Wychowanie przez edukację ekologiczną, regionalną i krajoznawczo- -turystyczną uczniów w szkole współczesnej, w: Paideia – drogą do uniwersalizmu w wychowaniu, red. L. Pawelski, B. Urbanek, PSNT, Szczecinek 2016.
Kowolik P., Wycieczki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: W kręgu edukacji nauk pedagogicznych i krajoznawstwa, red. E. Kameduła, I. Kuźnicki, E. Piotrowski, Poznań 2003.
Misiak E., Potrzeba krzewienia kultury ekologicznej, „Przyroda Polska” 1984, nr 8.
Pieczyńska E., Spodniewska I., Ekologia a ochrona środowiska człowieka, Warszawa 1976.
Podstawa prawna ścieżki edukacyjnej, w: Podstawa programowa kształcenia ogólnego (D.U. z dnia 19 czerwca 2001, nr 61, poz. 625).
Stasiuk S., Ekologia w przedszkolu, WOM, Biała Podlaska 1996.