Mit arkadyjski w Pieśni Świętojańskiej o Sobótce Jana Kochanowskiego jako synteza dziedzictwa kultury

Słowa kluczowe: Arkadia, dziedzictwo kulturowe, locus amoenus, Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o Sobótce

Abstrakt

Mit arkadyjski od zawsze opisywał koncepcję idealnego życia człowieka. Istotą artykułu było wykazanie, iż model arkadyjski stanowi spoiwo dla wielu nurtów i tradycji humanistycznych, które żywo przejawiały się w twórczości sielankopisarskiej. Arkadyjskość przedstawiana przez Wergiliusza, Teokryta, Sanazzara czy też Kochanowskiego prezentowała skodyfikowany oraz uniwersalny system wartości. Wyraźnie widać to w Pieśni świętojańskiej o Sobótce. Ten cykl poetycki traktuje o związkach przestrzeni arkadyjskiej z twórczością poety z Czarnolasu, które istotnie wpisują się w mit wspólnego dziedzictwa kulturowego, przy okazji ukazując reinterpretację wizji arkadyjskiej w literaturze staropolskiej. Zagadnienie Arkadii jest powiązane z topiką locus amoenus, a także zależnością pomiędzy klasyczną poetyką pastoralną a polską kulturą ziemiańską, ukazaną w rodzimej tradycji sielankowej. Najważniejszą z przedstawionych egzemplifikacji tekstowych była właśnie Sobótka, którą można wielorako czytać i interpretować. W konstatacji – zawarte w utworze dyskursy: chrześcijański, klasycystyczny, ludowy, pogański, mitologiczny etc. każą traktować dzieło renesansowego poety jako syntezę rozmaitych idei humanistycznych, jakim przyświeca od początku swojej działalności Uniwersytet Padewski.

Bibliografia

Kochanowski Jan, Pieśni, ed. Ludwika Szczerbicka-Ślęk (Wrocław: Ossolineum, 1970).

Kochanowski Jan, Trifles, Songs and Saint John’s Eve Song, transl. Michael J. Mikoś (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018).

Sanazzaro Jacopo, Arcadia (Milano: La Società Tipografica de’ Classici Italiani, 1806).

Virgil, The eclogues, transl. Anthony S. Kline, https://www.poetryintranslation. com/PITBR/Latin/VirgilEclogues.php#anchor_Toc53323925 (accessed on 12.09.2022).

Chaudhuri Sukanta, Pastoral Poetry of the English Renaissance (Manchester: University Press, 2016).

Haywood Eric, Rinascimento e barocco. Roma, Napoli e altri viaggi Per Mauro de Nichilo. ed. Davide Canfora, Claudia Corfiati (Bari: Cacucci Editore, 2017).

Krzewińska Anna, Sielanka staropolska, jej początki, tradycje i główne kierunki rozwoju (Warszawa–Poznań–Toruń: PWN, 1979).

Michałowska Teresa, Słownik literatury staropolskiej (Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, 1979).

Miechowita Maciej, Opis Sarmacji azjatyckiej i europejskiej, introd. Henryk Barycz, transl. Tadeusz Bieńkowski (Wrocław: Ossolineum, 1972).

Nowicka-Jeżowa Alina, Spotkania w labiryncie. Szkice o poezji Jana Kochanowskiego (Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 2019).

Pelc Janusz, Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej (Warszawa: PWN, 2001).

Stroh Wilfried, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, transl. Aleksandra Arnd (Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2013).

Śnieżko Dariusz, Mit wieku złotego w literaturze polskiego renesansu. Wzory – warianty – zastosowania (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1996).

Ziomek Jerzy, Renesans (Warszawa: PWN, 2012).

Ford Philip, Tylor Andrew, “Introduction: Neo-Latin and the Pastoral”, Canadian Review of Comparative Literature 1-2, vol. 33 (2006): 5–16.

Opublikowane
2025-06-25
Jak cytować
Rał-Niemeczek, R. (2025). Mit arkadyjski w Pieśni Świętojańskiej o Sobótce Jana Kochanowskiego jako synteza dziedzictwa kultury. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 31(2), 189-204. https://doi.org/10.35765/rfi.2025.3102.13
Dział
Związki polskich elit z kulturą Republiki Weneckiej