Rycerz i mieszczanin – etosy konkurencyjne czy komplementarne? Przypadek Polski
Abstract
Przedmiotem niniejszego opracowania są rozważania dotyczące roli, jaką odegrały w przemianach społeczeństwa polskiego dwa etosy: etos rycerski i etos mieszczański. Główne pytanie badawcze brzmi: czy etosy te są konkurencyjne względem siebie, czy komplementarne? Czy etos rycerski musi zniknąć ze świadomości społecznej, aby mógł pojawić się na jego miejsce etos mieszczański, czy też są to systemy wartości, które mogą się uzupełniać? W literaturze przedmiotu, a także na gruncie wiedzy potocznej, spotyka się bowiem często tezę (słabiej lub mocniej artykułowaną), że można być albo romantykiem, albo pragmatykiem, a połączenie tych dwóch postaw, tak w sferze ideowej, jak i w działaniu, jest niemożliwe. To z tego powodu podejście romantyczne, wywodzące się z etosu rycerskiego, jest obecnie często analizowane w ramach tzw. teorii krytycznej. Innymi słowy – poddawane jest dekonstrukcji, aby stworzyć miejsce dla funkcjonowania paradygmatu odwołującego się do utylitaryzmu i konstruktywizmu. Teza postawiona w omawianym artykule brzmi następująco: paradygmat romantyczno-rycerski, mimo wielu różnic, nie jest przeciwstawny paradygmatowi mieszczańskiemu. Podejścia te służą realizacji tych samych wartości i cnót, lecz w różnych warunkach historycznych i w odmiennych kontekstach społecznych i cywilizacyjnych. W tekście oparto się na analizie etosów zaprezentowanych w literaturze socjologicznej, w tekstach literackich oraz w biografiach wybranych postaci historycznych. W zakończeniu przedstawione zostały wnioski z podjętej analizy. Zdaniem autora, oba etosy mogą odegrać pozytywną rolę w modernizacji Polski i nie wykluczają się one całkowicie, jak to ma miejsce w niektórych podejściach analizujących przemiany społeczne, które zachodziły w Polsce w wieku XIX i XX. Wniosek ten jest aktualny także w czasach zmian, przed którymi stoi Polska obecnie.
Literaturhinweise
Andreski Stanisław, Maxa Webera olśnienia i pomyłki, tłum. Kazimierz Z. Sowa, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992).
Bardach Juliusz, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego (Warszawa: LexisNexis, 2010).
Bocheński Józef Maria OP, De Virtute Militari. Zarys etyki wojskowej (Kraków: Wydawnictwo Philed, 1993).
Cichobłaziński, L., Bylok, F., „Humanistic Approach to Leadership Based on Organizational Conflict Management in Poland”, w 12th European Conference on Management Leadership and Governance – Bukareszt 10–11 November 2016, red. Florina Pinzaru, Constantun Bratnianu, (Reading UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2016), 40–44.
von Clausevitz Carl, O wojnie, tłum. Jan Dzierzgowski, (Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, 2009).
Cywiński Bohdan, Rodowody niepokornych (Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, 1971).
Harden Fritz Janie M., Professional Civility. Communicative Virtue at Work, (New York: Peter Lang Verlag, 2013).
Herbert Zbigniew, Pan Cogito (Warszawa: Czytelnik, 1974).
Huizinga Johan, Jesień średniowiecza, tłum. Tadeusz Brzostowski, (Warszawa: PIW, 1992).
Le Goff Jacques, „Czas Kościoła i czas kupca”, w Czas w kulturze, tłum. Andrzej Frybes, red. Andrzej Zajączkowski, (Warszawa 1988) s. 331–356.
Jacko Jan F., „Filozofia a kompetencje zarządcze”, w Filozofia a zarządzanie, red. Tadeusz Oleksyn, (Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 2013), 92–113.
Jan Paweł II, Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte, Gdańsk, 12 czerwca 1987. http://www.nauczaniejp2.pl/ dokumenty/wyswietl/id/748 (dostęp: 2.08.2021).
Jan Paweł II, Homilia w czasie mszy św. beatyfikacyjnej matki Bolesławy Lament, Białystok, 5 czerwca 1991, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ ii/homilie/20bialystok_05061991.html.
Krasnodębski Zdzisław, Demokracja peryferii (Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria, 2003).
MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX w., tłum. Adam Chmielewski, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000).
„Max Weber nie miał racji, z Hansem Joasem rozmawia Michał Jędrzejek”, Miesięcznik Znak, 749 (2017), https://www.miesiecznik.znak.com.pl/max-weber-nie-mial-racji/ (dostęp: 8.08.2021).
Ossowska Maria, Ethos rycerski i jego odmiany (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000).
Ossowska Maria, Moralność mieszczańska (Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1985).
Pieśń o Rolandzie, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, (Warszawa: PIW, 1984).
Piwowarski Juliusz, Etos rycerski. Przyczynek do budowy kultury bezpieczeństwa policji, (Kraków: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego „Apeiron” w Krakowie, 2014).
Prus Bolesław, Lalka (Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum, 1995).
Weber Max, Etyka protestancka i duch kapitalizmu, tłum. Dorota Lachowska (Warszawa: Wydawnictwa UW, 2011).
Zabierowski Stefan, W kręgu Conrada (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008).
Dopart, B. „Soplicowo i jego wizja równowagi”, Teologia Polityczna 12 (2019/2020): 93–102.
Grabińska Teresa, „Problemy etyki przedsiębiorczości w Ziemi obiecanej Władysława Reymonta”, „Cosmos-Logos” VI (2002): 87–95.
Karłowicz Dariusz, „Modernizacja. Polski projekt”, Teologia Polityczna Co Tydzień, 23, https://teologiapolityczna.pl/dariusz-karlowicz-modernizacji-nie-da-sie-skserowac-tpct-23(dostęp: 9.04.2021).
Mačiukas Žydrūnas, „Książę Witold Wielki w kampanii letniej 1410 r. w ocenie Jana Długosza”, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis Studia Historica XI (2011): 113–125.
Noworolska Barbara, „Etos rycerski w Trylogii Sienkiewicza”, Bibliotekarz Podlaski 32/1 (2016): 129–142.
Ratajczak Wiesław, „Krytyka jako likwidacja? Jan Kott czyta Josepha Conrada”,
Teologia Polityczna, 87 (2017), https://teologiapolityczna.pl/krytyka-jako-likwidacja-mitologia-i-realizm-jana-kotta-czytane-po-latach (dostęp: 28.03.2021).
Sen Amartya K., „Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory”, Philosophy & Public Affairs, 6/4 (1977): 317–344. http://intranet.pe.uni-bayreuth.de/uploads/appointments/UMC4z0fuif0aLrzbJyyT/Sen_Rational%20Fools.pdf (dostęp: 2.08.2021).
Surowiec Piotr, „Miłość i pieniądze. O finansowej karierze Stanisława Wokulskiego”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Historia Literatury 5 (2010): 208–226.
Szulczewski Grzegorz, „Stefan Starzyński. Polityka gospodarcza w świetle etosu niepodległościowego: niezależna gospodarka, silne państwo i rządy pracy”, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 57/1 (2019): 243–258.
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.