Rozwój osoby ku wyższym wartościom profilaktyką i resocjalizacją patologii społecznych

  • Czesław Cekiera Archidiecezjalna Poradnia Katolicka w Warszawie

Abstract

W artykule przeprowadzona została analiza rozwoju osoby ku wyższym wartościom. Rozwój ten, ujęty w koncepcji Teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, dokonuje się poprzez dynamizmy integracji i dezintegracji pozytywnej. Obejmuje on pięć poziomów — od integracji pierwotnej, niezłożonej, do integracji wtórnej, złożonej, zharmonizowanej. Poszukiwanie i odkrywanie wartości wyższych w procesie rozwoju stanowi równocześnie najbardziej efektywny środek zapobiegania patologiom indywidualnym i społecznym oraz może stanowić skuteczną pomoc w resocjalizacji tych patologii. Rozwój ku wyższym wartościom, w tym promocja godności osoby na najwyższym poziomie rozwoju, jest zadaniem i celem każdej osoby i ostatecznie prowadzi do wolności oraz szczęścia, w których nie ma miejsca na patologie społeczne.

Literaturhinweise

Aleksandrowicz J (1988), "Sumienie ekologiczne" Wiedza Powszechna.

Cekiera C (1991), "Rozwój osoby w warunkach stresu psychologicznego", In Człowiek w sytuacji trudnej. , pp. 60-66. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Cekiera C (2014), "Człowiek w świecie uzależnień", In Myśleć o społeczeństwie: Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu. , pp. 1-24. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu.

Cekiera C (2013), "Papierosy: palący problem palenia" Europejskie Centrum Edukacyjne.

Cekiera C (2011), "W obronie życia i zdrowia" Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Cekiera C (1999), "Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych" Towarzystwo Naukowe KUL.

Cekiera C (1994), "Ryzyko uzależnień" Towarzystwo Naukowe KUL.

Cekiera C (1993), "Rozwój ku wyższym wartościom profilaktyką uzależnień" Ośrodek Apostolstwa Trzeźwości.

Dąbrowski K (1989), "Elementy filozofii rozwoju" Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Dąbrowski K (1986), "Trud istnienia" Wiedza Powszechna.

Dąbrowski K (1982), "Pasja rozwoju" Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Dąbrowski K (1979), "Psychoterapia przez rozwój" Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Dąbrowski K (1975), "Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną" Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Frankl VE (1984), "Homo patiens" Instytut Wydawniczy PAX.

Granat W (1985), "Personalizm chrześcijański: Teologia osoby ludzkiej" Księgarnia św. Wojciecha.

Grzywak-Kaczyńska M (1988), "Trud rozwoju" Instytut Wydawniczy PAX.

Horney K (1976), "Neurotyczna osobowość naszych czasów" PWN.

Jan Paweł II (1991), "Centesimus Annus (1991)" Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna TUM.

Jan Paweł II (1982), "Redemptor hominis (1979)" Instytut Wydawniczy Pax.

Jan XXIII (1963), "Pacem in Terris (1963)" Société d'Educations Internationales.

Jędrzejko M (2003), "Człowiek zniewolony: Moralne aspekty narkomanii" Agencja Wydawnicza Ulmak.

Lubański M (1990), "Człowiek istotą moralną", In System wartości i zdrowie psychiczne. , pp. 38-47. Uniwersytet Warszawski, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Osińska K (1990), "Zdrowie psychiczne człowieka cierpiącego", In System wartości i zdrowie psychiczne. , pp. 62-67. Uniwersytet Warszawski, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Pierzchała K and Cekiera C (2009), "Człowiek a patologie społeczne" Wydawnictwo Adam Marszałek.

Popielski K (1993), "Noetyczny wymiar osobowości: Psychologiczna analiza poczucia sensu życia" Redakcja Wydawnictw KUL.

Płużek Z (1982), "Problemy psychologiczne suicydologii" (39(11)), pp. 14-43.

Ślipko T (1970), "Godność osoby ludzkiej" (74(2)), pp. 185-195.

Wyszyński S (), "Sumienie prawe u podstaw odnowy życia narodowego"

(1991), "Człowiek w sytuacji trudnej" Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

(1987), "Człowiek - pytanie otwarte. Studia z logoteorii i logoterapii" Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Veröffentlicht
2016-07-12
Zitationsvorschlag
Cekiera, C. (2016). Rozwój osoby ku wyższym wartościom profilaktyką i resocjalizacją patologii społecznych. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 22(1), 25-50. https://doi.org/10.5281/zenodo.57555
Rubrik
Art. rec. specjalne