Psychologiczne korelaty pustki wewnętrznej: studium przypadku
Abstract
Profesor Zenomena Płużek była jednym z pionierów polskiej psychologii religii i psychologii pastoralnej. Zajmując się badawczo i klinicznie problematyką kryzysów psychologicznych i religijno-duchowych, podjęła również refleksję nad kryzysem mistycznym określanym jako „noc ciemna”. Wychodząc od jej przemyśleń sformułowanych w książce (podręczniku) Psychologia pastoralna, w artykule tym omówiona zostanie problematyka pustki wewnętrznej w różnych ujęciach psychologicznych oraz jej podobieństwo do „nocy ciemnej” na podstawie analizy przypadku klinicznego. Podjęte zostaną pytania o to, jak może wyglądać „noc ciemna” w kontekście psychoterapii? jak należy ją rozumieć diagnostycznie? i jak sobie z nią radzić?
Literaturhinweise
Blasco-Fontecilla H, León-Martínez de V, Delgado-Gomez D, Giner L, Guillaume S and Courtet P (2013), "Emptiness and Suicidal behavior: An Exploratory Review" (4), pp. 21-32.
Blass RB (2012), "Sin and Transcendence Versus Psychopathology and Emotional Well-Being: On the Catholic Church’s Problem of Bridging Religious and Therapeutic Views of the Person" (12), pp. 21-42.
Chodkiewicz J and Miniszewska J (2014), "Ból psychiczny a występowanie myśli i tendencji samobójczych" (14(1)), pp. 37-42.
Epstein M (2007), "Psychotherapy without the self: A Buddhist perspective" Yale University Press.
Federn P (1952), "Ego Psychology and the Psychoses" Basic Books.
Frankl VE (1976), "Homo patiens" Instytut Wydawniczy PAX.
Giovacchini PL (1972), "The Blank Self", In Tactics and Techniques in Psychoanalytic Therapy. , pp. 364-382. Science House.
Guntrip H (1971), "Schizoid Phenomena, Object Relations, and the Self" Basic Books.
Hanly C (1984), "Ego Ideal and Ideal Ego" (65), pp. 253-261.
Hazell C (2003), "The Experience of Emptiness" 1st Books Library.
Levy ST (1984), "Psychoanalytic Perspectives on Emptiness" (32(2)), pp. 387-404.
May GG (2012), "Ciemna noc duszy. Depresja a kryzys duchowy oczami psychiatry" Wydawnictwo WAM.
Peteet JR (2011), "Approaching Emptiness: Subjective, Objective and Existencial Dimensions" (50(3)), pp. 558-563.
Płużek Z (1991), "Psychologia pastoralna" Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Rallis BA, Deming CA, Glenn JJ and Nock MK (2012), "What is the Role of Dissociation and Emptiness in the Occurrence of Nonsuicidal Self-Injury?" (26(4)), pp. 287-298.
Singer M (1977), "The Experience of Emptiness in Narcissistic and Borderline States: I. Deficiency and Ego Defects Versus Dynamic-Defensive Models" (4), pp. 459-469.
Singer M (1977), "The Experience of Emptiness in Narcissistic and Borderline States: II. The Struggle for a Sense of Self and the Potential for Suicide" (4), pp. 471-479.
Wikström O (1998), "Depression and the Absence of God: Religious Studies and/or Theology in Clinical Research" (52(2)), pp. 130-146.
Winnicott DW (1974), "Fear of Breakdown" (1), pp. 103-107.
(2014), "Przeciw melancholii: W 40. rocznicę wydania „Melancholii” Antoniego Kępińskiego - perspektywa fides i ratio" Polska Akademia Umiejętności, Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe Fides et Ratio, Accademia Dei Rampanti.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.