Utilitarian Morality and Deontological Amoralism of Transhumanist Ideology

Keywords: ethics of transhumanism, human enhancement, personal identity

Abstract

The ethics of transhumanism is a utilitarian ethics. The aim of the transhumanist project of human enhancement is to increase the physical, mental and social well-being of the human being, i.e. to increase the sum of the happiness of individual and the community of which he or she is a part. The content of these considerations is to identify and describe what constitutes the ultimate basis of transhumanist ethics and, at the same time, marks the boundary beyond which transhumanist projects of human enhancement projects cannot go. We argue that this basis and at the same time the limit of moral acceptability of actions is the preservation of the personal identity of the subject. We understand this identity in the Cartesian sense, i.e. as the relation in which the subject’s self-consciousness remains to its corporeality. Transhumanist human enhancement thus becomes immoral if it can lead to the loss of the individual’s memory of past relations between his or her self-consciousness and his or her corporeality.

References

Harris John, Enhancing Evolution. The Ethical Case for Making Better People (Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2007).

Kurzweil Ray, Nadchodzi Osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, tłum. Eliza Chodkowska i Anna Nowosielska (Warszawa: Kurhaus, 2013).

More Max, List do Matki Natury, tłum. Marcin Sieńko, http://sienko.net.pl/ maxmore.html (dostęp: 29.06.2022).

Schopenhauer Arthur, O wolności ludzkiej woli, tłum. Adam Stögbauer (Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa, 2004).

Shaftesbury Anthony Ashley, Characteristic of Men, Manners, Opinions, Times (Cambridge: Cambridge University Press, 2001).

Bostrom Nick, „A History of Transhumanist Thought”, Journal of Evolution and Technology 14 (1) (2005): 1–25.

Bostrom Nick, „In Defense of Posthuman Dignity”, Bioethics 19 (3) (2005): 202–214.

Grabińska Teresa, „Dylematy transhumanizmu, cz. I: Ewolucja biologiczno-technokulturowa a ulepszanie człowieka”, Teologia i Moralność 17 (1) (2022): 31–44.

Grabińska Teresa, „Transhumanistyczna denaturalizacja w świetle ekologii integralnej”, Wrocławski Przegląd Teologiczny 30 (1) (2022): 277–304.

Kirchhoffer David G., „Human Dignity and Human Enhancement: A Multidimensional Approach”, Bioethics 31 (5) (2017): 375–383.

Kopania Jerzy, „Sfera etyczna etyki biznesu”, Prakseologia 126-127 (1-2) (1995): 55–61.

Kopania Jerzy, „Człowiek jako byt a człowiek jako osoba”, Archeus. Studia z bioetyki i antropologii filozoficznej 14 (2013): 79–96.

Kopania Jerzy, „Projekt udoskonalenia człowieka w świetle relacyjnej koncepcji osoby”, w: Ulepszanie moralne człowieka. Perspektywa filozoficzna, red. Piotr Duchliński, Grzegorz Hołub (Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019), 121–153.

Kopania Jerzy, „Edukacja w perspektywie transhumanistycznej”, w: Fenomen paidei w czasach zarazy, red. Ewa Baum, Szczepan Cofta, Anna Grzegorczyk (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022), 153–172.

Kopania Jerzy, „Ideologiczne oblicze transhumanizmu”, w: Transhumanizm. Wieloaspektowość zagadnienia, red. Piotr Duchliński, Grzegorz Hołub (Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2022), 125–168.

Wolniewicz Bogusław, „Parę uwag o naturze sumienia”, w: Bogusław Wolniewicz, Filozofia i wartości, t. II (Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego 1998), 203–205.

Wolniewicz Bogusław, „Z antropologii Schopenhauera”, w: Bogusław Wolniewicz, Filozofia i wartości, t. I (Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego 1998), 101–119.

Webster Dictionary, https://www.merriam-webster.com/dictionary/moral sense (dostęp: 30.06.2022).

Published
2024-06-28
How to Cite
Kopania, J. (2024). Utilitarian Morality and Deontological Amoralism of Transhumanist Ideology. The Ignatianum Philosophical Yearbook, 30(2), 15-34. https://doi.org/10.35765/rfi.2024.3002.3
Section
Articles