O „smutku myśli” Gustave’a Flauberta – na podstawie korespondencji z George Sand

Abstract

Artykuł poświęcony analizie smutku Gustave’a Flauberta, o którym często wspominał w listach pisanych do George Sand. Czego jest on przejawem? Ułatwia czy utrudnia twórczość artystyczną? W szkicu podjęto próbę naświetlenia fenomenu „smutku myśli” autora Pani Bovary, wyłaniającej się z korespondencji do George Sand „czarnej melancholii”. Donosi o niej swojemu „drogiemu Mistrzowi” werbalnie, lecz i „między wierszami”. Za metodologiczne zaplecze posłużyła refleksja George’a Steinera w pracy Dziesięć (możliwych) przyczyn smutku myśli. Tytułowa formuła tego dzieła nakierowuje na źródła melancholii, nazewniczo utożsamianej ze „smutkiem myśli”. Czy w odniesieniu do Flauberta któraś z „przyczyn” wyróżnionych przez amerykańskiego krytyka literackiego i filozofa okazuje się dominująca? A może w wypadku melancholii francuskiego pisarza oddziałuje kilka „przyczyn” jednocześnie? I co z tego faktu wynika dla rozumienia jego twórczości, artystycznych działań przedsiębranych z podziwu godnym oddaniem? Rozpatrzeniu tego rodzaju zagadnień jest poświęcony niniejszy szkic.

Riferimenti bibliografici

Arendt Hannah, Ludzie w mrocznych czasach, przekład Mieczysław Godyń i in., posłowie Karl Schlögel (Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2013).

Engelking Ryszard, „Sfinks i Chimera”, w Gustave Flaubert, George Sand, Korespondencja, przekład, wstęp i przypisy Ryszard Engelking (Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2013).

Engelking Ryszard, „Ty jesteś dla mnie, a ja dla ciebie”, w Gustave Flaubert, Listy do Luizy, przekład, wybór i komentarz Ryszard Engelking (Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2019).

Flaubert Gustave, Listy do Luizy, przekład, wybór i komentarz Ryszard Engelking (Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2019).

Gustave Flaubert, George Sand, Korespondencja, przekład, wstęp i przypisy Ryszard Engelking (Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2013).

Goliński Janusz K., „Oblicza melancholii. «Tristitia», «Invidia» i «Acedia» w polskiej poezji barokowej”, w Literatura polskiego baroku. W kręgu idei, pod redakcją Aliny Nowickiej-Jeżowej, Mirosławy Hanusiewicz i Adama Karpińskiego (Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995).

Klibansky Raymond, Panofsky Erwin, Saxl Fritz, Saturn i melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przekład Anna Kryczyńska (Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2009).

Kristeva Julia, „VII. Dostojewski: pisarstwo cierpienia i wybaczenia”, w Julia Kristeva, Czarne słońce. Depresja i melancholia, przekład Michał Paweł Markowski, Remigiusz Ryziński, wstęp Michał Paweł Markowski (Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2007).

Lis Renata, Ręka Flauberta (Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2012).

Moore Ian Alexander, Dialogue on the Threshold. Heidegger and Trakl (Albany: State University of New York Press, 2022).

Proust Marcel, „W związku ze «stylem» Flauberta”, przekład Marek Bieńczyk, w Marcel Proust, Pamięć i styl, wybór, opracowanie i wstęp Michał Paweł Markowski (Kraków: Znak, 2000).

Starobinski Jean, Atrament melancholii, przekład Krystyna Belaid (Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017).

Steiner George, Dziesięć (możliwych) przyczyn smutku myśli, przekład Ola Kubińska, Wojciech Kubiński (Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2007).

Śniedziewski Piotr, Flaubert: anatomia stylu (Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2021).

Garlej Beata, „O Flaubertowym «zakamarku»”, Napis 27 (2021): 93–111.

Garlej Beata, „Stefana Żeromskiego tropy (o) namiętności”, Napis 28 (2022): 84–101.

Nasiłowska Anna, „Melancholia”, Teksty Drugie 3 (1999): 4–6.

Pubblicato
2025-06-25
Come citare
Garlej, B. (2025). O „smutku myśli” Gustave’a Flauberta – na podstawie korespondencji z George Sand. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 31(2), 371-386. https://doi.org/10.35765/rfi.2025.3102.20