Current Trends in Early Pedagogy

  • Jolanta Karbowniczek Akademia Ignatianum w Krakowie Instytut Nauk o Wychowaniu Katedra Dydaktyki ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków mobile phone: +48 604 887 631
  • Beata Komorowska Katolicki Uniwersytet Lubelski Instytut Pedagogiki, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej ul. Droga Męczenników Majdanka 70, 20-325 Lublin mobile phone: +48 513 015 645
Keywords: early education, school reform, comprehensive development of student, child teaching and learning, assessment in early school education

Abstract

A child’s education at an early school age is a major challenge, both at the
individual and society levels. Its present shape is conditioned by, on the one
hand, the development of science, especially psychology, pedagogy and didac-
tics; on the other hand, by the changing socio-cultural, political and economicreality. These changes have established new trends in early school pedagogy.
The article includes the process of reforming the school in terms of elementary
education, the role and place of the teacher and student in the learning process,
the objectives of early school education, the comprehensive development of the
student, his activation and evaluation.

Author Biographies

Jolanta Karbowniczek, Akademia Ignatianum w Krakowie Instytut Nauk o Wychowaniu Katedra Dydaktyki ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków mobile phone: +48 604 887 631

Doctor of Humanities in Education. Associate Professor in the Department
of Teacher Training, Institute of Educational Sciences, Jesuit University Igna-
tianum in Krakow. Her research interests are focused on core curriculum, learn-
ing difficulties, the concept of integrated education, educational reform, foreign
language teaching to children in preschool and younger school ages.

Beata Komorowska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Instytut Pedagogiki, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej ul. Droga Męczenników Majdanka 70, 20-325 Lublin mobile phone: +48 513 015 645

Doctor of Humanities in Education. Assistant Professor in the Department of
School Education Teaching at the Catholic University in Lublin. Her research in-
terests are focused on: teaching, the axiological foundations of education, school
education and working with students with educational problems.

References

Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańsk 2004.

Just M., Przestrzenie terapeutyczne dramy w edukacji wczesnoszkolnej, in: P. Waśko,

M. Wrońska, A. Zduniak (eds.), Polski system edukacji po reformie 1999 roku,

Poznań-Warszawa 2005.

Hyżak D., Ocenianie kształtujące. Skuteczny sposób lepszej edukacji jutra, in: K. Denek,

K. Zatoń, A. Kwaśna (eds.), Edukacja Jutra, t. 2, Wrocław 2008.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej

z metodyką, Kraków 2011.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dys-

kursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

Komorowska B., Dylematy wokół nowej podstawy programowej w opinii nauczy-

cieli edukacji wczesnoszkolnej i rodziców uczniów klas pierwszych, in: P. Mazur,

E. Miterka (eds.), Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości,

Chełm 2011.

Marek E., Rozwijanie wielorakich inteligencji dzieci w edukacji elementarnej, in:

Grzeszkiewicz B. (ed.), Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej,

Szczecin 2006.

Michalak R. Konstruktywistyczny model nauczania, in: H. Sowińska, R. Michalak

(eds.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka,

Kraków 2004.

Michalak R, Misiorna E. Rzeczywistość a założenia edukacji małego ucznia, in:

H. Sowińska, R. Michalak (eds.), Edukacja elementarna jako strategia zmian

rozwojowych dziecka, Kraków 2004

Muchacka B., Wcześniejszy start szkolny w kontekście rozwoju i edukacji dziecka,

in: S. Guz, I. Zwierzchowska (eds.), O pomyślny start szkolny dziecka, War-

szawa 2010.

Published
2012-06-19
How to Cite
Karbowniczek, J., & Komorowska, B. (2012). Current Trends in Early Pedagogy. Multidisciplinary Journal of School Education, 1(1 (1). Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/jpe/article/view/1243