Parents' Professional Activity and the Shape of the Contemporary Family in the Era of Rapid Social and Economic Transformation
Abstract
The socio-economic transformations taking place in the contemporary world condition the shape of the family and the quality of the process of the development, upbringing and socialization of the youngest generation. Family life has become subordinate to a professional career, which is an important factor in these transformations. The assumption that a properly functioning family is the best environment for child-rearing, as it provides stimuli necessary for children’s harmonious and comprehensive development, leads to the diagnosis of the changes affecting the family. Such a diagnosis should serve as the basis for educational activities supporting contemporary parenthood.References
Biedroń M., Realizacja funkcji rodziny w kontekście globalnych przemian socjokulturowych [Realization of the Function of the Family in the Context of Global
Socio-Cultural Transformations], in: Rodzina we współczesności[Family in the
Present Day], ed. A. Ładyżyński, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2009.
Błasiak A., Młodzież – świat wartości [Youth – the World of Values], Wyższa Szkoła
Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Błasiak A., Bycie singlem – współczesna moda, konieczność czy ucieczka [Being Single – Contemporary Fashion, Necessity or Escape],„Horyzonty Wychowania” [“Horizons of Education”]11/2012(22).
Błasiak A., Obszary, możliwości i potrzeby pedagogicznego wspomagania rodziny
w dzisiejszej rzeczywistości [Areas, Possibilities and Needs of Pedagogical
Support for the Family in the Present Reality], in: Dokąd zmierzasz współczesna rodzino? [What are You Heading For, Family?], ed. M. Duda, A. Świerczek, Wydawnictwo Św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej, Kraków,
(no year).
Błasiak A., Znaczenie więzi i atmosfery rodzinnej dla funkcjonowania rodziny [The
Significance of Family Bonds and Atmosphere for the Functioning of the
Family], in: Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny [Selected Issues in Family Pedagogy], ed. A. Błasiak, E. Dybowska, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010, pp. 129–142.
Błasiak A., Autorytet rodzicielski i jego rola w wychowaniu młodego pokolenia
[Parental Authority and Its Role in Educating the Young Generation], in:
Odpowiedzialne rodzicielstwo wobec wyzwań XXI wieku [Responsible Parenthood towards the Challenges of the 21st Century], ed. M. Duda, Wydawnictwo Św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej, Kraków 2010,
pp. 89–96.
Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Przemiany społeczno-moralne w świadomości
trzech pokoleń [Family from a Big City. Socio-Moral Transformations in the
Awareness of Three Generations], Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
Jan Paweł II, Laborem exercens, Wydawnictwo TUM, Wrocław 1995
John Paul II in Poland, May 31st-June 10th 1997, Przemówienia, homilie [Speeches,
Homilies], Wydawnictwo ZNAK, Kraków, 1997
Jucewicz A., Ideologia postmodernizmu a współczesne zagrożenia rodziny [Postmodern Ideology and Contemporary Threats to the Family], in: Rodzina w trosce
o życie – Kościół w trosce o rodzinę [Family out of Concern for Life Church out
of Concern for Family], ed. R. Buchta, Studia i Materiały Wydziału Teologicznego
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Nr 56 [Studies and Materials of the Faculty of Theology at the University of Silesia No 56], Katowice 2010.
Mazur J., Praca kluczem polityki rodzinnej [Work as the Key to Family Policy], in:
Dokąd zmierzasz, współczesna rodzino?[What are You Heading For, Family?]
Ed. M. Duda, A. Świerczek, Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji
Krakowskiej, Kraków, (no year).
Najder M., Zagrożenia współczesnej rodziny [Threats to Contemporary Family], in:
Rodzina we współczesności [Family in the Present Day], ed. A. Ładyżyński,
Oficyna Wydawnicza AYUT, Wrocław 2009.
Nowacki T. W., Praca ludzka. Analiza pojęcia [Human Work. An Analysis of the Concept], ITE- Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2008.
Oleksa I., Szabała-Walczuk A., Wychowanie do wartości pracy ogniwem współczesnej szkoły [Education for the Value of Work as Bond for Contemporary
School], Scientific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy, No. 1/2010.
Przybył I., Postawy małżonków bezdzietnych wobec rodzicielstwa [The Attitudes of
Childless Spouses towards Parenthood], Roczniki Socjologii Rodziny [Yearbooks of the Sociology of the Family], Poznań 2000.
Szumilas W., Małżeństwo bezdzietne jako nowa forma życia małżeńskiego i alternatywa dla rodziny we współczesnym świecie [Childless Marriage as a New
Form of Married Life and Alternative in Contemporary World], in: Edukacja,
działanie społeczne, rodzina [Education, Social Action, Family], ed. W. Wójcik,
E. Lalikova, Wydawnictwo AT-H w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2008.
Toffler A., Trzecia fala [The Third Wave], PIW, Warszawa 1985.
Wawrzyniak-Kostrowicka M., Rodzina w egospołeczeństwie – zanik czy przeobrażenie [Family in Egosociety – Degeneration or Transformation], in: Rodzina
we współczesności [Family in the Present Day], ed. A. Ładyżyński, Oficyna
Wydawnicza AYUT, Wrocław 2009.
Wójcik W., Wstęp [Introduction], in: Edukacja, działania społeczne, rodzina [Education, Social Action, Family], ed. W. Wójcik, E. Lalikowa, Wydawnictwo AT-H
w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2008.
Wyszyński S., Duch pracy ludzkiej [The Spirit of Human Work], Wydawnictwo
św. Wojciecha, Poznań 1957.
Copyright (c) 2014 Anna Błasiak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The Author/Authors agree(s) to publish the article free of charge in Multidisciplinary Journal of School Education in English or Spanish. The Editorial Board reserves the right to shorten the texts and change the titles.
- As part of free publication mentioned in § 1, the Author/Authors agrees to make the full electronic version of their article available in the Internet.
- The Author/Authors agrees to index their article in databases at home and abroad, including abstracts and keywords as well as Author's/Authors’ affiliation in English and in other languages. The Author/Authors agrees to pass on the information mentioned above to the owners of these databases.
- The Author/Authors declares that their publication is original and does not include borrowings from other works which might cause Publisher's responsibility, does not infringe the rights of the third party and that their copyright on this publication is not limited. The Author/Authors will incur all the costs and will pay compensations which might result from the mendacity of the following statement.
- The Author/Authors declares to bear complete responsibility for the scientific reliability of the article submitted. The detailed contribution of all co-authors is defined.
- The Author/Authors declares to publish the text in the Multidisciplinary Journal of School Education under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-ND 4.0).
- For more than one author, please complete the Authorship Contributions and send it to the editorial office. Please indicate the specific contributions made by each author (list the authors’ initials, e.g., JKH). Please download, complete, scan and attach the file in the system during the submission process.
Authors Statement - Authorship Contributions