Multidimensional Work Addiction in Upper Secondary School Teachers

Keywords: career, upper secondary school teacher, work addiction

Abstract

Research Objectives and Problems: The aim of this research is to determine the level and structure of multidimensional work addiction among the surveyed secondary school teachers. The main research question is: What is the level and structure of multidimensional work addiction among the surveyed secondary school teachers?

Research Methods: The empirical material was collected using a diagnostic survey approach.  The primary tool utilized was the Multidimensional Workaholism Questionnaire (WKOP), developed by Szpitalak (2012).

Structure of the Article: The article begins with an introduction to the research that describes the phenomenon of teachers’ work addiction and characterizes the teaching profession. The empirical section outlines the research program and methodology. This is followed by an analysis of the results, verification of the working hypotheses, and a summary.

Research Findings and Their Impact on Educational Sciences: The analysis of the research results confirmed the validity of the adopted research assumptions.

Conclusions and Recommendations: The results prove the high professional commitment of teachers, with diagnosed work addiction ranging from positive commitment and intrinsic motivation to potentially destructive effects on their health (cf. Golińska, 2008). It is essential to implement a transparent motivation system that ensures respect for teachers, supports their professional development, and provides them with a sense of agency and purpose.

References

Dudek, B. (2008). Pracoholizm - szkodliwy skutek nadmiernego zaangażowania w pracę [Workaholism: A harmful result of excessive work engagement]. Medycyna Pracy, 59(3), 247–254. https://doi.org/10.13075/mp.5893

Golińska, L. (2008). Pracoholizm. Uzależnienie czy pasja [Workaholism: Addiction or passion]. Wydawnictwo Difin.

Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli [Problems in teacher education and work]. Instytut Technologii Eksploatacji, PIB.

Malinowska, D. (2014). Pracoholizm. Zjawisko wielowymiarowe [Workaholism: A multidimensional phenomenon]. Wydawnictwo UJ.

Mieścicka, I. (2002). Pracoholizm [Workaholism]. Wydawnictwo PTP.

Nowosad, K. (2022). Predyktory uzależnienia od pracy pracowników korporacji [Predictors of work addiction among corporate employees]. Wydawnictwo UMCS.

Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny [New pedagogical dictionary]. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Paluchowski, W. J., Hornowska, E., Haładziński, P., & Kaczmarek, L. (2014). Czy praca szkodzi? Wyniki badań nad kwestionariuszem nadmiernego obciążenia pracą [Does work cause harm? Research findings on the excessive work overload questionnaire]. Wydawnictwo Naukowe Scolar.

Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia [Behavioral addictions: Prevention and therapy]. Wydawnictwo Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Fundacja Praesterno.

Szempruch, J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy [Teachers in a changing school: Functioning and professional development]. Wydawnictwo Oświatowe Fosze.

Szpitalak, M. (2012). Wielowymiarowy Kwestionariusz Oceny Pracoholizmu [Multidimensional Workaholism Assessment Questionnaire]. Wydawnictwo UJ.

Śliwerski, B. (2006). Podstawy nauk o wychowaniu, Tom 1 [Foundations of educational sciences, Vol. 1]. Wydawnictwo GWP.

Wojdyło, K. (2003). Charakterystyka problemu uzależnienia od pracy w świetle dotychczasowych badań [Characteristics of the problem of work addiction in light of previous research]. Nowiny Pedagogiczne, 3, 33–50. https://doi.org/10.21697/fp.2003.1.16

Zubrzycka-Maciąg, T., & Kirenko, J. (2015). Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne [Teachers’ assertiveness: Empirical studies]. Wydawnictwo UMCS.

Published
2024-12-30
How to Cite
Nowosad, K. (2024). Multidimensional Work Addiction in Upper Secondary School Teachers. Multidisciplinary Journal of School Education, 13(2 (26), 153-168. https://doi.org/10.35765/mjse.2024.1326/07