Macrostructure and Microstructure of Janusz Korczak’s Monographic Pedagogical Work “How to Love a Child: A Child in the Family”

Keywords: text linguistics, family studies, family, text structure, Janusz Korczak

Abstract

Research Objectives: This study seeks to deepen the understanding of the monographic pedagogical work How to Love a Child: A Child in the Family published about 100 years ago by the outstanding Polish educator Janusz Korczak. The article also seeks to propose a method for analyzing other historical scientific texts of this type.

Research Methods: The methodology used in this study is a linguistic and textological analysis of an early pedagogical text.

Structure of the Article: The article describes the research objectives, subject matter, and applied methodology. The main section provides an analysis of the macrostructure, microstructure, metatext, delimitation, coherence (both cohesion and coherence), and the functions of How to Love a Child: A Child in the Family.

Research Findings and Their Impact on Educational Sciences: The analysis demonstrates the richness of meaning and the nuanced semantics within the pedagogical text. The textological examination has uncovered thematic areas that had not previously been explored by scholars studying this work.

Conclusions: Analyzing pedagogical texts from a textological perspective allows for a better understanding of both historical and contemporary works on upbringing, care, and education.

References

Bühler, K. (1934). Sprachtheorie. Gustav Fischer Verlag.

Danek, D. (1972). O tytule utworu literackiego [On the title of the literary work]. Pamiętnik Literacki, (4), 143–174.

Dobrzyńska, T. (2001). Tekst [Text]. In J. Bartmiński (Ed.), Współczesny język polski [Contemporary Polish Language] (pp. 293–314). Maria Curie-Skłodowska University Publishing House.

Duszak, A. (1998). Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa [Text, Discourse, Intercultural Communication]. PWN Scientific Publishing House.

Grzegorczykowa, R. (2007). Wstęp do językoznawstwa [Introduction to Linguistics]. PWN Scientific Publishing House.

Jakobson, R. (1960). Linguistics and poetics. In T. Sebeok (Ed.), Style in Language (pp. 350–377). Massachusetts Institute of Technology Press.

Korczak, J. (1919). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie [How to Love a Child: A Child in the Family]. Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (1920a). Jak kochać dzieci. Dziecko w rodzinie [How to Love Children: A Child in the Family]. Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (1920b). Jak kochać dzieci. Internat. Kolonie letnie [How to Love Children: Boarding School, Summer Camps]. Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (1920c). Jak kochać dzieci. Dom Sierot [How to Love Children: Orphanage]. Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (1929a). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie [How to Love a Child: A Child in the Family] (2nd ed.). Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (1929b). Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot [How to Love a Child: Boarding School, Summer Camps, Orphanage] (2nd ed.). Warsaw Publishing Society.

Korczak, J. (2018). How to Love a Child and Other Selected Works (Vol. 1, Selected by O. Medvedeva-Nathoo, Edited by A. M. Czernow). Vallentine Mitchell.

Sieradzka-Baziur, B. (2019a). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Korczaka [The formation of the scientific language of pedagogy on the example of the pedagogical manifesto How to Love a Child: A Child in the Family by Janusz Korczak]. Przegląd Historyczno-Oświatowy, (3–4), 46–62. DOI: 10.17460/PHO_2019.3_4.03

Sieradzka-Baziur, B. (2019). Podmiotowość nadawcy w dawnym tekście naukowym na podstawie analizy manifestu pedagogicznego Janusza Korczaka Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 283, Studia Linguistica, (14), 203–217. https://doi.org/10.24917/20831765.14.17

Sieradzka-Baziur, B. (2019). Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym. Horyzonty Wychowania, 18(48), 75-85. https://doi.org/10.35765/HW.2019.1848.07

Sieradzka-Baziur, B. (2021). Exploring the Verbal and Nonverbal Messages of Children Through Janusz Korczak’s Lens. Childhood in the Past, 15(1), 44–60. https://doi.org/10.1080/17585716.2021.1989213

Wielki słownik języka polskiego [The Great Dictionary of the Polish Language] (n.d.), PAN, Edited by P. Żmigrodzki Retrieved July 2, 2024, from https://wsjp.pl/haslo/podglad/41292/zdanie/4896481/w-jezyku

Wierzbicka, A. (1971). Metatekst w tekście [Metatext in text]. In M. R. Mayenowa (Ed.), O spójności tekstu [On Text Coherence] (pp. 105–121). Ossolineum.

Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny [Typology of Language Varieties of Contemporary Polish]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008). Wykłady ze stylistyki [Lectures on Stylistics]. PWN Scientific Publishing House.

Żmigrodzki, P. (2009). Wprowadzenie do leksykografii polskiej [Introduction to Polish Lexicography]. University of Silesia Publishing House.

Published
2024-12-30
How to Cite
Sieradzka-Baziur, B. (2024). Macrostructure and Microstructure of Janusz Korczak’s Monographic Pedagogical Work “How to Love a Child: A Child in the Family”. Multidisciplinary Journal of School Education, 13(2 (26), 331-349. https://doi.org/10.35765/mjse.2024.1326/16