Growing up in a Family as a Time of Identity Formation
Abstract
The article presents the problem of the identity formation of an adolescent, in the context of the most socially significant reference group – the family. Adolescence is a time for searching for answers to many questions about the sense of life, goals, values, priorities. The individual identity formation process is a unique developmental opportunity, but at the same time a difficult period for those growing up, as well as their family. The article discusses the main directional changes which accompany identity formation and presents the social context of this process. It is a parental task to create a safe space of living together for their growing children, where there are common beliefs about values, ideals and life priorities. The article especially highlights the meaning of spiritual and world-view questions, which – as a basis of parents’ lives - give directions to their children’s pursuit of answers to the basic questions accompanying identity formation.References
Bakiera, L. (2008). Rozwojowe współoddziaływanie pokoleń w rodzinie. Rodzice w wieku średnim i dorastające dzieci. Psychologia Rozwojowa, 13, 1, 25 – 37.
Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i s-ka.
Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Climati, C. (2007). Ekstremalne zabawy młodych: moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic. Tłum. K. Kozak. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Tłum. M. Żywicki. Poznań: Zysk i s-ka.
Grzankowska, I. (2002). Relacje z rodzicami w percepcji młodzieży dorastającej. Psychologia rozwojowa, 7, 5, 25 – 33.
Gurba, E. (2013). Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie. Uwarunkowania i wspomaganie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Łapińska, R., Żebrowska, M. (1975). Wiek dorastania. W: Żebrowska M. (red.). Psychologia Rozwojowa Dzieci i Młodzieży (s. 664 – 794). Warszawa: PWN.
Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców. Warszawa: WSiP.
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia Dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN.
Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowanie kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia Rozwojowa, 10, 2, 13 – 22.
Rutkowska, K. (2002). Rola grupy rówieśniczej w procesie formowania się tożsamości. W: A. Brzezińska, M. Bardziejewska, B. Ziółkowska (red.). Szanse rozwoju w okresie dorastania (s. 111 – 130). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Scabini, E., Manzi, C. (2012). Family Process and Identity. W: S. J. Schwartz, K. Luyckx, V. L. Vignoles (red.) Handbook of Identity Theory and Research (s. 565-584). London: Springer.
Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Wrzesień, W. (2005). Europejscy Poszukiwacze i Specyfika ich relacji międzypokoleniowych. W: W. Wrzesień, A. Żurek, I. Przybył (red.). Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń (s. 123 – 168). Seria Socjologiczna, 46. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2017 Ewa Dziewońska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- The Author/Authors agree(s) to publish the article free of charge in Multidisciplinary Journal of School Education in English or Spanish. The Editorial Board reserves the right to shorten the texts and change the titles.
- As part of free publication mentioned in § 1, the Author/Authors agrees to make the full electronic version of their article available in the Internet.
- The Author/Authors agrees to index their article in databases at home and abroad, including abstracts and keywords as well as Author's/Authors’ affiliation in English and in other languages. The Author/Authors agrees to pass on the information mentioned above to the owners of these databases.
- The Author/Authors declares that their publication is original and does not include borrowings from other works which might cause Publisher's responsibility, does not infringe the rights of the third party and that their copyright on this publication is not limited. The Author/Authors will incur all the costs and will pay compensations which might result from the mendacity of the following statement.
- The Author/Authors declares to bear complete responsibility for the scientific reliability of the article submitted. The detailed contribution of all co-authors is defined.
- The Author/Authors declares to publish the text in the Multidisciplinary Journal of School Education under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-ND 4.0).
- For more than one author, please complete the Authorship Contributions and send it to the editorial office. Please indicate the specific contributions made by each author (list the authors’ initials, e.g., JKH). Please download, complete, scan and attach the file in the system during the submission process.
Authors Statement - Authorship Contributions