Prawa człowieka w magicznym świecie konsumpcji

  • Joanna Mysona Byrska Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Słowa kluczowe: społeczeństwo konsumpcyjne, prawa człowieka, zniewolenie konsumentów

Abstrakt

Świat konsumpcji i społeczeństwo konsumpcyjne to jedna z postaci świata i społeczeństwa kapitalistycznego. Charakterystyczną cechą świata konsumpcji jest skupienie na konsumpcji tak mocne, że można mówić o ideologii konsumeryzmu, która jest bardzo ekspansywna i obejmuje zarówno kraje już bogate, jak i rozwijające się. Świat konsumpcji jest światem, który na pierwszy rzut oka zachwyca bogactwem dóbr, ich powszechną dostępnością oraz prawie nieograniczonymi możliwościami. Z powodu owej cudowności świat konsumpcji nazywany jest magicznym. Pozornie otaczający człowieka dostatek nie wymaga ciężkiej pracy i wysiłku, a dobra w cudowny sposób pojawiają się na półkach sklepowych. Czy jednak świat konsumpcji jest tak wspaniały, jak się wydaje na pierwszy rzut oka? Czy jest prawdziwie przyjazny człowiekowi? Zasadne wydaje się pytanie o poziom rzeczywistej realizacji praw człowieka w tym świecie. Celem artykułu są odpowiedzi na te pytania.

Bibliografia

Baudrillard J (2006), "Społeczeństwo konsumpcyjne: jego mity i struktury" Warszawa Wydawnictwo Sic!.

Bylok F (2013), "Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie" Katowice Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Dojčar M (1999), "Dialóg a jeho miesto v pluralitnej spoločnosti", In Ročenka Ústavu Pre vzťahy štátu a cirkví. Bratislava Vydavateľstvo UVSC.

Grabowska B (2010), "Samotny egoista czy odpowiedzialny obywatel? Rozważania na temat liberalnego ideału człowieka i obywatela" Toruń Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hartmann N (1987), "Problem wartości w filozofii współczesnej", In N. Hartmann. Warszawa Wiedza Powszechna.

Król M (2005), "Bezradność liberałów: myśl liberalna wobec konfliktu i wojny" Warszawa Prószyński i S-ka.

Lipovetsky G (2003), "Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu" Praha Prostor.

Lipovetsky G and Charles S (2006), "Les temps hypermodernes" Paris Le Livre de Poche.

Mariański J (1996), "Mieć czy być? Konsumizm jako styl życia --- wyzwaniem dla Kościoła" Kraków Wydawnictwo UNUM.

Mysona Byrska J (2013), "Nove hodnoty v magickom svete konzumpcie", In Fyzika a etika VIII. Veda ako kulturny fenomen. Nitra , pp. 283-291. Univerzita Konštantína Filozofa.

Przybyszewski K (2010), "Prawa człowieka w kontekstach kulturowych" Poznań Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Ranciere J (2008), "Nienawiść do demokracji" Warszawa Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Ritzer G (2009), "Magiczny świat konsumpcji" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.

Ritzer G (2009), "McDonaldyzacja społeczeństwa: wydanie na nowy wiek" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.

Środa M (2003), "Indywidualizm i jego krytycy" Warszawa Aletheia.

Szlendak T and Kozłowski T (2008), "Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej" Warszawa Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sztompka P (2007), "Zaufanie: fundament społeczeństwa" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Taylor C (2005), "Etyka autentyczności" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

(2014), "Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ", 11, 2014.

(2014), "Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej", 11, 2014.

Opublikowane
2014-12-31
Jak cytować
Mysona Byrska, J. (2014). Prawa człowieka w magicznym świecie konsumpcji. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 20(2), 23-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.44472
Dział
Artykuły recenzowane