Prawa człowieka w magicznym świecie konsumpcji
Abstract
Świat konsumpcji i społeczeństwo konsumpcyjne to jedna z postaci świata i społeczeństwa kapitalistycznego. Charakterystyczną cechą świata konsumpcji jest skupienie na konsumpcji tak mocne, że można mówić o ideologii konsumeryzmu, która jest bardzo ekspansywna i obejmuje zarówno kraje już bogate, jak i rozwijające się. Świat konsumpcji jest światem, który na pierwszy rzut oka zachwyca bogactwem dóbr, ich powszechną dostępnością oraz prawie nieograniczonymi możliwościami. Z powodu owej cudowności świat konsumpcji nazywany jest magicznym. Pozornie otaczający człowieka dostatek nie wymaga ciężkiej pracy i wysiłku, a dobra w cudowny sposób pojawiają się na półkach sklepowych. Czy jednak świat konsumpcji jest tak wspaniały, jak się wydaje na pierwszy rzut oka? Czy jest prawdziwie przyjazny człowiekowi? Zasadne wydaje się pytanie o poziom rzeczywistej realizacji praw człowieka w tym świecie. Celem artykułu są odpowiedzi na te pytania.
Literaturhinweise
Baudrillard J (2006), "Społeczeństwo konsumpcyjne: jego mity i struktury" Warszawa Wydawnictwo Sic!.
Bylok F (2013), "Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie" Katowice Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Dojčar M (1999), "Dialóg a jeho miesto v pluralitnej spoločnosti", In Ročenka Ústavu Pre vzťahy štátu a cirkví. Bratislava Vydavateľstvo UVSC.
Grabowska B (2010), "Samotny egoista czy odpowiedzialny obywatel? Rozważania na temat liberalnego ideału człowieka i obywatela" Toruń Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Hartmann N (1987), "Problem wartości w filozofii współczesnej", In N. Hartmann. Warszawa Wiedza Powszechna.
Król M (2005), "Bezradność liberałów: myśl liberalna wobec konfliktu i wojny" Warszawa Prószyński i S-ka.
Lipovetsky G (2003), "Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu" Praha Prostor.
Lipovetsky G and Charles S (2006), "Les temps hypermodernes" Paris Le Livre de Poche.
Mariański J (1996), "Mieć czy być? Konsumizm jako styl życia --- wyzwaniem dla Kościoła" Kraków Wydawnictwo UNUM.
Mysona Byrska J (2013), "Nove hodnoty v magickom svete konzumpcie", In Fyzika a etika VIII. Veda ako kulturny fenomen. Nitra , pp. 283-291. Univerzita Konštantína Filozofa.
Przybyszewski K (2010), "Prawa człowieka w kontekstach kulturowych" Poznań Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Ranciere J (2008), "Nienawiść do demokracji" Warszawa Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Ritzer G (2009), "Magiczny świat konsumpcji" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.
Ritzer G (2009), "McDonaldyzacja społeczeństwa: wydanie na nowy wiek" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.
Środa M (2003), "Indywidualizm i jego krytycy" Warszawa Aletheia.
Szlendak T and Kozłowski T (2008), "Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej" Warszawa Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sztompka P (2007), "Zaufanie: fundament społeczeństwa" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Taylor C (2005), "Etyka autentyczności" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
(2014), "Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ", 11, 2014.
(2014), "Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej", 11, 2014.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.