Human Rights in the Magical World of Consumption

  • Joanna Mysona Byrska Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Keywords: consumption-based society, human rights, enslavement of consumers

Abstract

The world of consumption and the consumerist society figure prominently within the social reality of capitalism. A distinctive feature of that world is that its focus on consumption is so strong as to justify speaking of an ideology of consumerism – one highly expansive in orientation, so that it takes in both rich and developing countries. The world of consumption is a world which delights --- at first sight --- due to its abundance of goods, the widespread access to them it offers, and its almost unlimited possibilities. Because of this, the wonder-inducing world of consumption is sometimes regarded as magical. The affluence which surrounds human beings seemingly does not call for any hard work or effort, while all goods seem to just appear miraculously on the shelves in shops. But is the world of consumption as wonderful as it seems at first sight? Is this world genuinely friendly? It seems reasonable to question the level of actual implementation of human rights in this world. This article aims to give answers to these questions.

References

Baudrillard J (2006), "Społeczeństwo konsumpcyjne: jego mity i struktury" Warszawa Wydawnictwo Sic!.

Bylok F (2013), "Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie" Katowice Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Dojčar M (1999), "Dialóg a jeho miesto v pluralitnej spoločnosti", In Ročenka Ústavu Pre vzťahy štátu a cirkví. Bratislava Vydavateľstvo UVSC.

Grabowska B (2010), "Samotny egoista czy odpowiedzialny obywatel? Rozważania na temat liberalnego ideału człowieka i obywatela" Toruń Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hartmann N (1987), "Problem wartości w filozofii współczesnej", In N. Hartmann. Warszawa Wiedza Powszechna.

Król M (2005), "Bezradność liberałów: myśl liberalna wobec konfliktu i wojny" Warszawa Prószyński i S-ka.

Lipovetsky G (2003), "Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu" Praha Prostor.

Lipovetsky G and Charles S (2006), "Les temps hypermodernes" Paris Le Livre de Poche.

Mariański J (1996), "Mieć czy być? Konsumizm jako styl życia --- wyzwaniem dla Kościoła" Kraków Wydawnictwo UNUM.

Mysona Byrska J (2013), "Nove hodnoty v magickom svete konzumpcie", In Fyzika a etika VIII. Veda ako kulturny fenomen. Nitra , pp. 283-291. Univerzita Konštantína Filozofa.

Przybyszewski K (2010), "Prawa człowieka w kontekstach kulturowych" Poznań Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Ranciere J (2008), "Nienawiść do demokracji" Warszawa Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Ritzer G (2009), "Magiczny świat konsumpcji" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.

Ritzer G (2009), "McDonaldyzacja społeczeństwa: wydanie na nowy wiek" Warszawa Wydawnictwo Literackie ,,Muza''.

Środa M (2003), "Indywidualizm i jego krytycy" Warszawa Aletheia.

Szlendak T and Kozłowski T (2008), "Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej" Warszawa Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sztompka P (2007), "Zaufanie: fundament społeczeństwa" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Taylor C (2005), "Etyka autentyczności" Kraków Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

(2014), "Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ", 11, 2014.

(2014), "Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej", 11, 2014.

Published
2014-12-31
How to Cite
Mysona Byrska, J. (2014). Human Rights in the Magical World of Consumption. The Ignatianum Philosophical Yearbook, 20(2), 23-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.44472
Section
Peer-reviewed articles