Teaching for Wisdom in Early Modern Education

  • Elżbieta Płóciennik University of Lodz; Faculty of Educational Sciences
Keywords: early education, child in pre-school age, teaching for wisdom, values, practical intelligence

Abstract

Teaching for wisdom (especially at the early educational stages) requires personal competence by the teacher, interesting teaching aids and modern, motivational techniques that stimulate and develop the child’s potential abilities and competences related to general and practical intelligence and creativity. In early education, of particular importance is the type of children’s/students’ activity that leads to the direct experiencing of the surrounding cultural, natural, technical and social reality. Such activity is undertaken by individuals through internal emotional involvement, which leads to the experience of values in an in-depth way, supporting development and gaining all kinds of practical experience, which in turn fosters maturity towards wisdom. The environment where Teaching for wisdom should be deliberately organized is school (preschool). Factual knowledge and the methodological competences of teachers can support the organization of educational situations that allow children/students to experience values and wisdom, develop their potential cognitive abilities, gain experience in the interpretation and evaluation of wise/unwise behaviour, and develop the habits of wise behaviour. These situations should be a source of getting students ready to use wisdom in life and to shape their value systems. The proposal of a detailed competence scope for the notion of wisdom is presented in the this article.

Author Biography

Elżbieta Płóciennik, University of Lodz; Faculty of Educational Sciences

Lecturer in the Chair of Preschool and Elementary School Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Lodz

ul. Pomorska 46/48 , 91-408 Łódź

Telephone: +48 692 327 665

References

Adamek I. (1998). Rozwiązywanie problemów przez dzieci [Solving Problems by

Children]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Aronson E., T.D. Wilson, and R.M. Akert (1997). Psychologia społeczna – serce

i umysł [Social Psychology – the Heart and the Mind], Poznań: Wydawnictwo

Zysk i S-ka.

Baltes P.B., and J. Smith (1990). Toward a psychology of wisdom and its ontogenesis. In R.J. Sternberg (Ed.). Wisdom: Its nature, origins and development

(pp. 87–120). New York: Cambridge University Press.

Buła A., (2006). Rozwijanie wiedzy społeczno-moralnej uczniów klas początkowych przez filozofowanie [Developing Socio-Moral Knowledge by Elementary School Pupils through Philosophizing]. Łódź: Wydawnictwo WSInf.

Carr A., (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach [Positive Psychology. The Science of Happiness and Human Strengths]. Poznań:

Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Csikszentmihalyi M., (1996). Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Psychologia

optymalnego doświadczenia [Flow. How to Improve the Quality of Life. The

Psychology of Optimum Experience.]. Warszawa: Studio EMKA.

Csikszentmihalyi M., and K. Rathunde, (1990). The psychology of wisdom: an evolutionary interpretation. In R.J. Sternberg (Ed.). Wisdom: Its nature, origins

and development (pp. 26–51). New York: Cambridge University Press.

Cywińska M., (2004). Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych [Interpersonal Conflicts among Elementary School Children in Children’s Projections and Judgements]. Poznań:

Wydawnictwo UAM.

Davis G.A., (2006). Gifted children, Gifted education. A Handbook for Teachers

and Parents. Scottsdale: Great Potential Press, Inc.

Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie [Art as Experience]. Wrocław: Ossolineum.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości

dziecka do nauki szkolnej. Jak prowadzić diagnozę, interpretować wyniki i formułować wnioski [Teacher’s Diagnosis of Children’s School Readiness. How

to Make the Diagnosis, Interpret the Results and Formulate Conclusions].

Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola i Oficyna Wydawnicza Impuls.

Karwowska-Struczyk M., (2012). Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych

rozwiązań [Preschool Education. In Quest for Other Solutions]. Warszawa:

Wydawnictwo UW.

Korczak J., (1957). Wybór pism pedagogicznych [A Selection of Pedagogical Writings]. T.I. Warszawa: PZWS.

Kwieciński Z., (1995). Socjopatologia edukacji [Sociopathology of Education].

Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.

Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze

[Psychology of Teaching. A Cognitive Perspective]. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Lewowicki T., (1991). W stronę paradygmatu edukacji podmiotowej [Towards

a Paradigm of Subjective Education]. Edukacja, 1, 6–17.

Pietrasiński Z., (2001). Mądrość, czyli świetne wyposażenie umysłu [Wisdom or -

Mind’s Excellent Equipment]. Warszawa: Scholar.

Pietrasiński Z., (2008). Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza

autokreacja [Expansion of Beautiful Minds. The New Renaissance and Novel

Auto-Creation]. Warszawa: Wydawnictwo CIS.

Płóciennik E., (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja

techniki obrazków dynamicznych [Stimulating Children’s Creative Abilities.

The Verification of the Dynamic Picture Technique]. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Płóciennik E., Dobrakowska A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki

o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci

w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [Playing with Imagination. Dynamic Scenarios and Pictures Developing Preschool and Elementary School

Children’s Imagination and Creative Thinking]. Łódź: Wydawnictwo AHE.

Postman N., (2001). W stronę XVIII stulecia [Towards the 18th Century]. Warszawa:

PIW.

Puślecki W., (1999). Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów

[Supporting Pupils’ Elementary Creative Abilities]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Renzulli J.S., (1998). The Three – Ring Conception of Giftedness. In S.M. Baum,

S.M. Reis, and L.R. Maxfield (Ed.). Nurturing the gifts and talents of primary

grade students (pp. 1–27). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press,

Sękowski A., (2001). Osiągnięcia uczniów zdolnych [Able Pupils’ Achievements].

Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Sternberg R.J., Davidson J.E., (2005). Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press, 2005.

Sternberg R.J., Jarvin R., Grigorienko E.L. (2009). Teaching for Wisdom, Intelligence, Creativity, and Success. Thousand Oaks: Corwin A SAGE Company.

Sternberg R.J., Spear-Swerling L., (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia [How to

Teach Children to Think]. Gdańsk: GWP.

Szmidt K.J., (2002). Mądrość jako cel kształcenia. Stary problem w świetle nowych

teorii. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [Wisdom as the Aim of education. The Old Problem in the Light of New Theories. The Present – Man –

– Education], 3(19), pp. 47–64.

Szmidt, K.J. (2004). Jak stymulować zdolności Myślenia Pytającego uczniów. Życie

Szkoły [How to Stimulate Pupils’ Abilities to Think Inquiringly. School Life],

, pp.17–22.

Szmidt K.J., (2006). Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu kształcenia zdolności myślenia pytajnego [Theoretical and Methodological Basis for the

Process of Shaping the Abilities to Think Inquiringly]. In W. Limont, J. Cieślikowska (Ed.). Dylematy edukacji artystycznej, Tom II. Edukacja artystyczna

a potencjał twórczy człowieka [The Dilemmas of Art Education, Volume II.

Art Education and Human Creative Potential] (pp.21-50). Kraków: Oficyna

Wydawnicza Impuls.

Szmidt K.J., (2011). Pedagogika twórczości [Pedagogy of Creativity]. Gdańsk: GWP.

Taraszkiewicz M., (1996). Jak uczyć lepiej – czyli refleksyjny praktyk w działaniu

[How to Teach Better – or a Reflective Practioner in Action]. Warszawa:

CODN.

Waloszek D., (1994). Prawo dziecka do współdecydowania o sobie w procesie

wychowania [Children’s Right to Co-Decide about Themselves in the Process

of Education]. Zielona Góra: ODN.

Published
2013-12-19
How to Cite
Płóciennik, E. (2013). Teaching for Wisdom in Early Modern Education. Multidisciplinary Journal of School Education, 2(2 (4). Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/jpe/article/view/1280