Educational Potential of the Child’s Out-of-School Experiences in the Opinion of Early Education Teachers

Keywords: child at early school age, out-of-school experiences, constructing knowledge, teachers' beliefs

Abstract

In this article, on the basis of research based on a qualitative strategy, an attempt was made to reconstruct the beliefs of early education teachers about children's out-of-school experiences and the need / possibility of using them in the practice of early childhood education. Teachers' ways of thinking about the features of children's out-of-school experiences and their value in the learning process at school are outlined. Getting to know the conceptualization of the studied area generated in the minds of teachers is very important due to their relationship with school practice, and more specifically with the design by teachers of didactic and educational situations aimed at integrating children's out-of-school experiences with the knowledge and experiences that are the subject of knowledge at school.The experiences gained in the extremely complex and dynamic contemporary space of a child's life are an important source of their knowledge and the basis of learning. The analysis of the collected statements of early childhood education teachers during individual open interviews with them allowed to identify the constitutive features of out-of-school experiences of children. Although teachers are aware of the continuity, multiplicity, transformation as well as the integrity and processuality of children's out-of-school experiences, in their statements they express caution in using them in educational activities at school due to their "imperfection". First of all, the teachers' way of thinking about the role of out-of-school experiences in the education of a child and, consequently, of school practice, requires changes.

References

Ablewicz, K. (1997). Język potoczny jako warunek dialogu edukacyjnego - w poszukiwaniu języka pedagogiki [Common language as a condition for Educational dialogue – In the search for the pedagogy language]. Edukacja: Studia – Badania – Innowacje, 3(59), 15–25.

Aittola, T. (1998). Reflections on learning in everyday life. W. A. Bron, J. Field, & E. Kurantowicz (Eds.). Adult education and democratic citizenship II (pp. 103–119). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych [The basis of social research]. Wyd. Naukowe PWN.

Bagnall, R. G. (1994). Continuing education in postmodernity: Four semantic tensions. International Journal of Lifelong Education, 13(4), pp. 265–279. https://doi.org/10.1080/0260137940130402.

Bałachowicz, J. (2003). Konstruktywizm w teorii i praktyce edukacji [The Constructivist approach in the theory and practice of education]. Edukacja, 3(83), 21–28.

Bałachowicz, J., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne [Early school education in the discourse of subjectivity: A theoretical/empirical study]. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji [The culture of education] (T. Brzostowska Tereszkiewicz, Trans.). Universitas.

Corsaro, W. (2015). The sociology of childhood. Sage.

Czerepniak-Walczak, M. (2011). „Świat życia” jako kategoria pedagogiczna [“The world of life” as a pedagogical category]. Przegląd Pedagogiczny, 1, 152–168, DOI: 10.34767/PP.2011.01.13.

Dudel, B., & Głoskowska-Sołdatow, M. (2009). Współczesna przestrzeń edukacyjna uczniów klas młodszych [Modern educational space of early school students]. In J. Izdebska & J. Szymanowska (Eds.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (pp. 171–182). Wydawnictwo Trans Humana.

Grochowalska, M. (2012). Przyszli nauczyciele wczesnej edukacji wobec dyskursywności Pedagogiki [Future early school teachers towards the discourse character of pedagogy]. In J. Bałachowicz & A. Szkolak (Eds.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (pp. 11–26). Wydawnictwo Libron.

Gunduz, N., & Hürsen, C. (2015). Constructivism in teaching and learning: Content analysis evaluation. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 191, 526–533. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.04.640.

Herrmann, U. (2009). Gehirnforschung und die neurodidaktische Revision schulisch organisierten Lehrens und Lernens. In Neurodidaktik: Grundlagen und Vorschlägefürgehirngerechtes Lehren und Lernen (pp. 148–181). Weinheim.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się [Three dimensions of learning: Cognitive, emotional, and social frames of the contemporary theory of learning]. Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.

Jurgiel, A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii [About the cognitive opportunities of phenomenography]. Pedagogika Kultury, 5, 97–104.

Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy szkole [Constructing knowledge at school]. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Kochanowska, E. (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej [Child’s personal knowledge in the reflection and practice of early school teachers]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kuszak, K. (2011). Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcierozwojowym [Children’s communication skills in late childhood in the development aspect]. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Kuszak, K. (2013). Paradoksy komunikacji szkolnej – rozważania na temat wybranych ograniczeń rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów we współczesnej szkole [Paradoxes of school communication: Considerations on chosen limitations in the development of students’ communication skills in modern schools]. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 2(4), 23–36. https://doi.org/10.14746/kse.2013.3.2.02

Lemańska-Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania– Strategie – Kierunki zmian [Teachers and discipline in the school Classroom: Beliefs – Strategies – Directions of change]. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Malinowska, J. (2014). Uczeń jako badacz w procesie edukacji [The student as a researcher in the education process]. In I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, & M. Nyczaj-Drąg (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej [Early school education: A student and teacher in a changing social space, Vol. 2] (pp. 37–53). Wyd. Adam Marszałek.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w Andragogice [From teaching to learning: On the paradigmatic shift in andragogy]. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcji kompetencji ucznia [From the teacher’s awareness to the construction of the social world: Teacher’s concepts of didactic requirements and the problem of reconstructing students’ competences]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Meighan, R. (2005). Comparing learning systems: The good, the bad, the ugly, and the counter-productive – And why many home-based educating families have found a learning system which is fit for a democracy. Educational Heretics.

Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej [Activating the student in early school education]. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Nelson, K. (2007). Young minds in social worlds: Experience, meaning, and memory. Harvard University Press.

Neuman, W. L. (1994). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Allyn and Bacon.

Nowak-Łojewska, A. (2011). Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela [From school message to constructing meanings: Social knowledge of younger students from the teacher’s perspective]. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Nowicka, M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje [Socialization during classes in primary school: Practices – Spaces – Conceptualizations]. Wyd. Adam Marszałek.

Pieter, J. (1993). Wiedza osobista. Wprowadzenie do psychologii wiedzy [Personal knowledge: Introduction to the psychology of knowledge]. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Przetacznik-Gierowska, M. (1993). Świat dziecka. Aktywność – poznanie – środowisko. Skrypt z psychologii rozwojowej [Child’s world: Activity – Cognition – Environment. The developmental psychology script]. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rogers, A. (2003). What is the difference? A new critique of adult learning and teaching. NIACE.

Romi, S., & Schmida, M. (2009). Non-formal education: A major educational force in the postmodern era. Cambridge Journal of Education, 39(2), 257–273. DOI:10.1080/03057640902904472

Samborska, I. (2013). Doświadczenia egzystencjalne i ich potencjał kompetencyjny wobec Poprawyjakościedukacji [Existential experiences and their competency potential towards improving the quality of education]. In J. Grzesiak (Ed.), Ewaluacja I innowacje w edukacji. Projektowanie poprawy jakości kształcenia (pp. 93–102). Wyd. Uniwersytetu Adama Mickiewicza WPA – PWSZ.

Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu [Constructing knowledge during classes in kindergarten]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szymczak, M. (1979). Słownik języka polskiego [Contemporary Polish Language Dictionary, Vol. II.] Wyd. PWN.

Śliwerski, B. (2014). Dziecko jako niepożądany obiekt autokratycznych przemian w edukacji [The child as an undesirable object of autocratic transformations in education]. In M. Magda-Adamowicz & A. Olczak (Eds.), Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania (pp. 13–25). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Trempała, E. (2011). Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszkolna, pozaszkolna) [Formal (school) education and non-formal (parallel, non-school, out-of-school) education]. Przegląd Pedagogiczny, 1, 95–104. DOI: 10.34767/PP.2011.01.08

Uszyńska-Jarmoc, J. (2009). Autonarracje dziecka w młodszym wieku szkolnym jako forma poznawczej reprezentacji siebie i własnej przestrzeni życia [Self-narratives of a child at the early school age as a form of cognitive representation of oneself and one’s own life space]. In J. Izdebska & J. Szymanowska (Eds.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (pp. 123–136). Wydawnictwo Trans Humana.

Zwiernik, J. (2015). Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka [Research approaches in learning about the child’s knowledge]. Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja”, 18, 1(69), 81–103.

Published
2023-06-30
How to Cite
Kochanowska, E. (2023). Educational Potential of the Child’s Out-of-School Experiences in the Opinion of Early Education Teachers. Multidisciplinary Journal of School Education, 12(1 (23), 295-316. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1223.13
Section
The Practice of Developing Skills and Competences