Measurement of Learning Outcomes in Mathematics in Relation to Choosing a Role Model

Keywords: authority, teacher, school, education, mathematics, students' mathematical knowledge and skills

Abstract

The article presents a study which involved the selection of an authority figure by students of the last grades of secondary schools, carried out in May 2022. The main goal was to investigate the relationship between the selection of an authority figure and the achievement of learning outcomes in mathematics at the 4th level of the Polish Qualifications Framework. The literature was reviewed with regard to students’ school achievements and authority. A comparative analysis of the choice of authority in the context of school assessment and the result of an online mock exam in mathematics was carried out. The goal was achieved by presenting research problems concerning the choice of authority and its relationship with the achievement of learning outcomes in mathematics. Final conclusions were then formulated.

References

Aleksander, T. (2002). Geneza i cechy współczesnych autorytetów polskich [The origin and characteristics of contemporary Polish authorities]. In B. Gołębiowski (Ed.), Autorytety polskie [Polish authorities] (pp. 139–156). Oficyna Wydawnicza „Stopka”.

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce [Social studies in practice]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bocheński, J. M. (1993). Co to jest autorytet [What makes a role model]. In J. M. Bocheński (Ed.), Logika i filozofia. Wybór pism [Logic and philosophy: Selected papers] (pp. 187–324). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review Psychology, 21, 371–399. doi: 10.1177/1063426611421007

Brophy, J., & Good, T. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed.). McMillan.

CBOS. (2009, October). Wzory i autorytety Polaków [Role models of Poles], BS/134/2009. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_134_09.PDF

Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated Education, 6, 19–28.

Dolata, R. (2008). Szkoła-segregacje-nierówności [School–segregation–inequalities]. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Dolata, R., Grygiel, P., Jankowska, D. M., Jarnutowska, E., Jasińska-Maciążek, A., Karwowski, M., Modzelewski, M., & Pisarek, J. (2015). Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI [School questions: Results of studies on teaching efficiency in grades 4–6]. Instytut Badań Edukacyjnych.

Dolata, R., Hawrot, A., Humenny, G., Jasińska, A., Koniewski, M., Majkut, P., & Żółtak, T. (2013). Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów [Relevance of the educational added value method for junior high schools]. Instytut Badań Edukacyjnych.

Dolata, R., Hawrot, A., Humenny, G., Jasińska-Maciążek, A., Koniewski, M., & Majkut, P. (2014). Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym [Contextual model of teaching effectiveness assessment after the first stage of education]. Instytut Badań Edukacyjnych.

Dudzikowa, M. (1995). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów [Teacher’s authority in the opinions of students]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 3–11.

Dudzikowa, M. (2007). O autorytecie nauczyciela – z fotografią w kolorze sepii w tle [On the authority of the teacher – with sepia-colored photography in the background]. In M. Dudzikowa (Ed.), Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy [Think yourself… Mini-essays for the class teacher] (pp. 159–181). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dudzikowa, M. (2008). Autorytet jest zawsze relacją [Authority is always a relationship]. Psychologia w Szkole, 3, 3–11.

Dudzikowa, M. (2010). Autorytet z klamką w tle [Authority with a handle in the background]. Głos Pedagogiczny, 16, 8–12.

Dżerdżon, W. (2011). Pedagogiczne uwarunkowania autorytetu nauczyciela-wychowawcy [Pedagogical conditions of the authority of a teacher/tutor], Język – Szkoła – Religia, 6, 113–124.

Eshel, Y. (1991). Authority structure, classroom openness and student outcomes. Educational Psychology, 2, 129–141.

Firkowska‐Mankiewicz, A. (2011). Adult careers: Does childhood IQ predict later life outcome? Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2011.00281.x

Fullan, M. (2009). Large scale reform comes of age. Journal of Educational Change, 10, 101–113. DOI 10.1007/s10833-009-9108-z.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-ana lyses related to achievement. Routledge.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487

Jagielska, K. (2021). Autorytet zawodu nauczyciela w opinii studentów studiów nauczycielskich [The authority of the teaching profession in the opinion of teacher training students]. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J Paedagogia-Pyschologia, 34(4), 153–170. DOI: 10.17951/j.2021.34.4.153-170

Karwowski, M. (2009). Klimat szkoły a zdolności twórcze uczniów: w poszukiwaniu prokreatywnej synergii [School atmosphere and students’ creative abilities: In search of procreative synergy]. Ruch Pedagogiczny, 80, 39–63.

Karwowski, M. (Ed.) (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne. Wokół trafności wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych [Educational development paths for young people – post-junior high school: On the relevance of educational added value indicators for secondary schools]. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Karwowski, M., & Dziedziewicz, D. (2012). Test Umiejętności na Starcie Szkoły (TUNSS). Podręcznik [Skills test at the start of School: A textbook]. Warsaw: Instytut Badań Edukacyjnych.

Konarzewski, K. (2012). Sztuka nauczania. Szkoła [The art of teaching: School]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kozak, W. (Ed.) (2021, September 17). The matriculation examination report 2021: Mathematics. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2021/sprawozdanie/EM_matematyka_sprawozdanie_2021.pdf

Kuligowska, K. (1984). Doskonalenie lekcji [Improving the lesson]. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia [Pedeutology]. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwieciński, Z. (1975). Środowisko a wyniki pracy szkoły [Environment and school performance]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwieciński, Z. (1980). Drogi szkolne młodzieży a środowisko [School paths of young people and the environment]. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Kwieciński, Z. (2002). Bezbronni: odpad szkolny na wsi [The defenseless: Early school-leaving in the countryside]. Wydawnictwo EDYTOR.

Łukasik, J. M. (2019). The importance of teachers’ professional practice and personal development in terms of career stages. Przegląd Pedagogiczny, 2, 79–91.

Łukasik, J. M. (2020a), Moral space and social capital of “teachers’ lounge communities”. In K. Jagielska, A. Mróz, & N. G. Pikuła (Eds.), Challenges of Modern Education: Education-Teacher-Learner. International Forum for Education (pp. 97–106). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Łukasik, J. M. (2020b). Zaufanie w miejscu pracy [Confidence in the workplace]. Czas Kultury, 1, 49–56.

Łukasik, J. M. (2021). Znaczenie wzoru osobowego nauczyciela w kształtowaniu zawodowym adeptów [The importance of a teacher’s personal model in the professional development of students]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(4), 139–152. DOI: 10.17951/j.2021.34.4.139-152

Łukasik, J. M., Jagielska, K., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Znaczenie kompetencji diagnostycznych nauczyciela dla rozwoju uczniów [The significance of the teacher’s diagnostic competences for the development of students]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 17–25.

Marzano, R. J., Gaddy, B. B., & Dean, C. (2000). What works in classroom instruction? CO: Mid-continent Research for Education and Learning.

Metz, M. H. (1978). Clashes in the classroom: The importance of norms for authority. Education and Urban Society, 11(1), 13–47. https://doi.org/10.1177/001312457801100102

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki [Educational diagnostics: University textbook]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nyczaj-Drag, M. (2009). Osiągnięcia szkolne uczniów w kontekście kapitału społecznego rodziny. Analiza porównawcza dwóch równoległych klas pierwszych szkoły podstawowej [School achievements of students in the context of family social capital: A comparative analysis of two parallel first grades of primary school]. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), IDEE-DIAGNOZY-NADZIEJE. Szkoła polska a idee równości [IDEAS–DIAGNOSES–HOPES: Polish school and the idea of equality] (pp. 103–120). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny [New dictionary of pedagogy]. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pace, J. L., & Hemmings, A. (Eds.) (2006). Classroom authority: Theory, research, and practice. LEA.

Pilch, T. (2013). Problemy ubóstwa i wykluczenia z perspektywy najmłodszych [Problems of poverty and exclusion from the perspective of the youngest]. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, 3, 33–46.

Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe [Principles of pedagogical research: Quantitative and qualitative strategies]. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pilch, T., Janicka, A., Janiuk, P., Kasprowicz, M., Klimek, W., Kubicka, J., Kulaszewska, P., Łupaczewska, M., & Witkowska, E. (2013). Dzieci na drogach Warmii i Mazur. Raport o dojazdach dzieci i młodzieży do szkół [Children on the roads of Warmia and Mazury: Report on children and youths commuting to school]. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, 2, 41–96.

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33

Piwowarski, R. (2011). Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego) [Teachers and school achievements (based on TALIS data and the results of the junior high school final exam]. Instytut Badań Edukacyjnych.

Pokropek, A., & Sikora, J. (2015). Heritability, family, school and academic achievement in adolescence. Social Science Research, 53, 73–88. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2015.05.005

Poropat, A. E. (2009). A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322–338. https://doi.org/10.1037/a0014996

Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1991). A structural model of science achievement. Journal of Educational Psychology, 83(1), 97–107. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.1.97

Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1992a). A process model of mathematics achievement and attitude. Journal for Research in Mathematics Education, 23(4), 306–328. https://doi.org/10.2307/749308

Reynolds, A. J., & Walberg, H. J. (1992b). A structural model of science achievement and attitude: An extension to high school. Journal of Educational Psychology, 84(3), 371–382. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.371

Rynio, A. (2017). Wzory osobowe a budowanie autorytetu nauczyciela i wychowawcy [Personal models and building the authority of a teacher and educator]. In I. Jazukiewicz & E. Rojewska (Eds.), Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne [Moral skills and pedagogical spaces] (pp. 15–44). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Sirin, S. R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research. 75, 417–453. DOI: 10.2307/3515987

Skarga, B. (2007). Człowiek to nie jest piękne zwierzę [Man is not a beautiful animal]. Wydawnictwo Znak.

Smolińska-Theiss, B. (2008). Lepiej urodzeni, lepiej kształceni [Better born, better educated]. In M. Dudzikowa & M. Czerepaniak-Walczak (Eds.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, t.4. [Education: Concepts, processes, contexts. Vol. 4.] (pp. 423–441). Wydawnictwo GWP.

Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej [Childhood as a social status: Educational privileges of middle-class children]. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Smolińska-Theiss, B. (2015). Z tradycji badań nad nierównościami edukacyjnymi – od „Społecznych przyczyn powodzeń i niepowodzeń szkolnych” do współczesnych badań nad zróżnicowaniami w oświacie [From the tradition of research on educational inequalities – from “Social causes of school success and failure” to contemporary research on educational inequalities]. In A. Gromkowska-Melosik & M. J. Szymański (Eds.), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji [Education and inequality: Trajectories of success and marginalization] (pp. 83–102). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Smulczyk, M. (2019). Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych [Overcoming the status determination of school careers]. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Stańdo, J. (2019). Trajektorie i walidacja efektów uczenia się w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji [Trajectories and validation of learning outcomes in the context of the Polish Qualifications Framework]. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

Szlendak, T. (2003). Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem nierówności szans edukacyjnych [A neglected sandbox: Styles of raising young children and the problem of inequality of educational opportunities]. Intstytut Spraw Publicznych.

Szymański, M. J. (1973). Środowiskowe uwarunkowania selekcji szkolnych. Z badań warunków kształcenia młodzieży wiejskiej [Environmental conditions of school selections: From the research on the conditions of education of rural youth]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szymański, M. J. (2010). Współczesne nierówności społeczne a edukacja [Contemporary social inequalities and education], In J. M. Łukasik, I. Nowosad, & M. J. Szymański (Eds.), Edukacja. Równość czy jakość? [Education: Equality or quality?] Wydawnictwo Adam Marszałek.

de Tchorzewski, A. (2017). Autorytet i jego struktura aksjologiczna [Authority and its axiological structure]. Studia Paedagogica Ignatiana, 5(20), 187–212. DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.008

Tuziak, B. (2010). Autorytet jako zjawisko społeczne. Wymiar lokalny [Authority as a social phenomenon: Local dimension]. Studia Socjologiczne, 2(19). 53–88.

Walberg, H. J. (1981). A psychological theory of educational productivity. In F. H. Farley & N. Gordon (Eds.), Psychological and Education (pp. 81–110). National Society for the Study of Education.

Weber, M. (1958). The Protestant ethic and the spirit of capitalism. New York: Scribners.

Witkowski, L. (2009). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu w teorii) [Challenges of authority in social practice and symbolic culture (critical wanderings in search of discourse in theory)]. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wood, R., & Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management. The Academy of Management Review, 14(3), 361–384. https://doi.org/10.2307/258173

Published
2023-06-30
How to Cite
Stańdo, J., Jagielska, K., & Fechner, Żywilla. (2023). Measurement of Learning Outcomes in Mathematics in Relation to Choosing a Role Model. Multidisciplinary Journal of School Education, 12(1 (23), 387-412. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1223.17
Section
Innovations in Education for Developing Skills and Competences