Reflection as a Basic Category of a Teacher’s Thinking and Action

Keywords: reflection, teacher, educational theory and practice, self-evaluation, examination of the value of a teacher’s work

Abstract

Reflection in the work of a teacher is an important issue from the perspectives of linking educational theory and practice, a teacher’s personal and professional development and solving educational problems in multiple contexts. The world besets the modern teacher with new challenges, and (self-)reflection becomes a necessity as well as a difficult intellectual task. This paper focusses on the issue of a teacher’s reflection from the standpoint of linking educational theory and practice and examining the value of their work. Using numerous foreign and Polish publications on the subject, while also referring to classic authors such as Dewey and Schön, the authors analyse the essence of a teacher’s reflection in order to highlight the significance of reflective thinking as a key competence for teachers and educators. In the deliberations in this paper, reflection is the foundation of a teacher’s reflexivity in modern education, and a priority in preparing individuals for the profession. The method of a systematic and critical selected literature review was used. Special attention was paid to reflective thinking as well as the flexibility of educational processes and communicative interaction with educational entities.

Author Biography

Maciej Kołodziejski, Nicolaus Copernicus University in Torun

Dr hab., prof. UMK w Toruniu, Katedra Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, pedagog i muzyk, rzeczoznawca podręczników do muzyki MEN, autor kilku monografii autorskich, redaktor kilkunastu monografii zbiorowych, autor kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów naukowych, recenzent w czasopismach naukowych. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół obszarów pedagogiki muzyki, wczesnej edukacji muzycznej, szkolnej edukacji artystycznej, pedagogiki twórczości i kreatywności, pedeutologii.

References

Beck, C., & Kosnik, C. (2001). Reflection-in-action: In defence of thoughtful teaching. Curriculum Inquiry, 31(2), 217–227. http://www.jstor.org/stable/3202255" http://www.jstor.org/stable/3202255

Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2002). Individualization: Institutionalized individualism

and its social and political consequences. SAGE Publications.

Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem [The birth and development of reflection on thinking]. Jagiellonian University Press.

Bulman, C. (1994). Exemplars of reflection: ‘Other people do it, why not you too’. In A. Paul, S. Burns, & C. Bulman (Eds.), Reflective practice in nursing: The growth of the professional practitioner. Blackwell Scientific Publications.

Calderhead, J. (1989). Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 5(1), 43–51.

Carlo, D. D., Hinkhouse, H., & Isbell, L. (2010). Developing a reflective practitioner through the connection between educational research and reflective practices. Journal of Science Education and Technology, 19(1), 58–68. http://www.jstor.org/stable/20627747

Chrost, M. (2017). Refleksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie [Reflectivity in education: A process of getting to know oneself]. Studia Pedagogiczne Ignatiana, 2, 131–144.

Chrost, M. (2021). Refleksyjna samoświadomość i działanie osoby. [A person’s reflective self-awareness and action]. Paedagogia Christiana, 1/47, 209–228.

Chudy, W. (2006). Refleksja [Reflection]. In T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [Pedagogical encyclopaedia of the 21st century] (Vol. 5, pp. 68–72). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Ciczkowski, W. (Ed.). (2000). Prace promocyjne z pedagogiki. Skrypt dla uczestników seminariów: licencjackiego, magisterskiego i doktoranckiego [Promotional works in pedagogy: Script for participants of bachelor’s, master’s and doctoral seminars]. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Crandall, S. (1993). How expert clinical educators teach what they know. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 13(1), 85–98. DOI: 10.1002/chp.4750130104

Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. [Research design: Qualitative, quantitative and mixed method approaches]. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czaja-Chudyba, I. (2013). Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności [Evaluative thinking in the context of early school education: Conditioning of absence]. Wydawnictwo Naukowe UP.

Czaja-Chudyba, I., & Muchacka, B. (2016). Nauczyciele wczesnej edukacji. Koncepcje,

kształcenie, wyzwania [Teachers of early school education: Conceptions, educating, challenges]. Wydawnictwo „Petrus”.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela [Aspects and sources of a teacher’s professional reflection]. Wydawnictwo „Edytor”.

Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Rola krytycznej refleksji w procesie poznania

pedagogicznego. Aksjologiczne aspekty przedmiotu poznania. [The role of evaluative reflection in the process of pedagogical cognition: Axiological aspects of the cognitive object.] In T. Kukołowicz & M. Czerepaniak-Walczak, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka [Emancipatory pedagogics: The development of evaluative consciousness of a human]. Gdańsk: GWP.

Day, C. (2004). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela [From theory to practice: The professional development of a teacher]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dreyfus, H., & Dreyfus, S. (1986). Mind over machine. Education in the Health Professions, 13(1), 85–98.

Dróżka, W., & Madalińska-Michalak, J. M. (2016). Droga do zawodu nauczyciela i motywy jej wyboru – w świetle autobiograficznych wypowiedzi studentów studiów

pedagogicznych [A path to being a teacher and motives of choosing it: In the light of autobiographical statements of pedagogy students]. Forum Oświatowe, 28(1). http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/416

Dylak, S. (1996). Kształcenie nauczycieli do refleksyjnej praktyki. Zarys genezy, istoty

i rozwój koncepcji [Educating teachers for reflective practice]. Rocznik Pedagogiczny, 16, 35–60.

Ghanizadeh, A. (2017). The interplay between reflective thinking, critical thinking, self-monitoring, and academic achievement in higher education. Higher Education, 74(1), 101–114.

Giddens, A. (2001). Nowe zasady metody socjologicznej. Pozytywna krytyka socjologii interpretacyjnych [New rules of the sociological approach: Positive criticism of interpretative sociology]. Zakład Wydawniczy Nomos.

Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji. Wiedza – biegłość – refleksyjność [Changes in education: Knowledge – proficiency – reflectivity]. Edytor.

Gołębniak, D., & Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia–

praktyka–przestrzeń rozwoju [New professionalism of teachers: Approach – practice – space of development]. Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Gonzo, C. I. (1972). On writing a critical review. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 28, 14–22. http://www.jstor.org/stable/40317206

Habermas, J. (1973). Knowledge and human interests. Heineman.

Harbartski, A. (2018). Idee antropologiczne i pedagogiczne w twórczości Sokratesa i Arystotelesa [Anthropological and pedagogical ideas in the works of Socrates and Aristotle]. IDEA – Studia nad strukturą I rozwojem pojęć filozoficznych, XXX/1, 148–160.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna [General pedagogy]. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Henderson-Hurley, M., & Hurley, D. (2013). Enhancing critical thinking skills among authoritarian students. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 25(2), 248–261.

Hoffman-Kipp, P., Artiles, A. J., & López-Torres, L. (2003). Beyond reflection: Teacher learning as praxis. Theory Into Practice, 42(3), 248–254.

Howard, T. C. (2003). Culturally relevant pedagogy: Ingredients for critical teacher reflection. Theory Into Practice, 42(3), 195–202.

Ixer, G. (1999). There’s no such thing as reflection. The British Journal of Social Work, 29(4), 513–527.

Kaufman, D. M. (2003). Applying educational theory in practice. The BMJ, 326(7382), 213–216.

Killion, J., & Todnem, G. (1991). A process for personal theory building. Educational Leadership, 48, 14–17. https://eric.ed.gov/?id=EJ422847

Klus-Stańska, D. (2006a). Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli

siedem grzechów głównych wczesnej edukacji [Behaviourist sources of thinking about teaching, or the seven deadly sins of early education]. In D. Klus-Stańska, E. Szatan,

& D. Bronk (Eds.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych

ujęć teoretyczno-badawczych [Early school education: Between a pattern and seeking new theoretical and experimental forms]. Wydawnictwo UG.

Klus-Stańska, D. (2006b). Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich nie-

zdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową. [Pedagogical experiences of teachers as a source of inability to think about their professional activity]. In J. Michalski (Ed.), Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane

Zbigniewowi Kwiecińskiemu [Sapientia et adiumentum: For the sake of a development of others. Studies dedicated to Zbigniew Kwieciński]. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki,

kierunki, konteksty. [Where is Polish school heading? Questions about dead ends, directions and contexts]. W: Klus-Stańska D. (red). Dokąd zmierza polska szkoła? [Where is polish school heading?]. Wydawnictwo Akademickie „Żak.

Kołodziejski, M. (2011). Kompetencja autoewaluacyjna nauczyciela muzyki. [Self-evaluative competence of a music teacher] [w:] Kołodziejski M., Szymańska M. (red). Edukacja artystyczna jako twórcza: perspektywy – dylematy – inspiracje [Art education as a creative one: perspectives – dilemmas – inspirations]. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.

Kołodziejski, M. (2012), Music Teacher as a Researcher of Educational Process. Mūzikas zinātne šodien: pāstavīgais un mainīgais. Zinātnisko rakstu krājums, vol. 4, 357-372.

Kołodziejski, M. (2016). Od nauczyciela do refleksyjnego badacza procesów edukacyjnych czyli uwag kilka o kompetencjach pedagogiczno-badawczych nauczycieli muzyki [From teacher to reflective researcher of educational processes, or a few remarks about pedagogical and research competence of music teachers], Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego, no. 8, 353-376.

Korporowicz, L. (2010). Interakcyjna misja ewaluacji [The interactive mission of evaluation], in: G. Mazurkiewicz, ed., Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty [Evaluation in pedagogical supervision. Contexts], Jagiellonian University Press.

Krzychała, S. (2005). Refleksyjny akcjonizm – ku posttradycyjnej konstrukcji tożsamości [Reflective actionism - toward post-traditional construction of identity]. in: Dziemianowicz M., Gołębniak B. D., Kwaśnica R. (eds.). Przetrwanie i rozwój jako niezbywalne powinności wychowania [Survival and development as the inalienable duties of upbringing]. Wrocław: Scientific Press of the DSW University of Lower Silesia.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia [Pedeutology]. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

LaBoskey, V. K. (1993). Why Reflection in Teacher Education? Teacher Education Quarterly, 20(1), 9-12.

Marciniak, M., (2014). Refleksyjność nauczyciela jako strategia rozwoju i doskonalenia nauczycieli – przegląd badań [A teacher’s reflectivity as the strategy of teachers’ development and improvement - a review of research]. in: Nowak B. M., Krawczyk J. (eds.) Problemy i wyzwania współczesnej pedagogiki szkolnej [Problems and challenges of modern school pedagogy], Pedagogium, University of Social Sciences and Humanities, 167-178.

Mezirow, J., (1978). Perspective transformation. Studies in Adult Education 28, 100-110.

Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning, Jossey-Bass.

Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. Adult Education Quarterly, 48(3), 185–198. https://doi.org/10.1177/074171369804800305

Michalak, J. M. (2010). (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela [Ethics and professionalism in a teacher’s work]. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Muchacka B. (2018). Bariery i ograniczenia w refleksyjnym rozwojunauczycieli edukacji wczesnoszkolnej [Barriers and limitations in the reflective development of early-school education teachers], Forum Pedagogiczne, no. 2, 17-32.

Muchacka, B., Kaleta-Witusiak, M., Walasek-Jarosz, B. (2013). Autorefleksja i analiza

pracy własnej [Self-reflection and an analysis of one’s own work]. Wydawnictwo SSW.

Munby, H. (1989). Reflection-in-Action and Reflection-on-Action. Current Issues in Education, 9, 31-42. http://www.jstor.org/stable/45386568.

Pérez-Ibáñez, I. (2018). Dewey’s Thought on Education and Social Change. Journal of Thought, 52(3-4), 19-31.

Perkowska-Klejman, A. (2012). Czy twoi studenci są refleksyjni? [Are your students reflective], Studia Edukacyjne, no. 21, 211-232.

Perkowska-Klejman A. (2018). Refleksyjność w kontekście uczenia się. Poszukiwanie pojęć, modeli i metod. Przegląd literatury [Reflectivity in the context of learning. A search for concepts, models, and methods. A literature review]. CEO.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [Looking for a reflectiveness in education. Theoretical and empirical study]. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pollard, A. (1998). Reflective Teaching in the Primary school. A Handbook for the Classroom. Cassell.

PWN. (n.d.) Refleksja. In PWN Polish dictionary. Retrieved March 3, 2023 from https://sjp.pwn.pl/sjp/refleksja;2573649.html

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. Basic Books.

Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. Jossey Book.

Schön, D. (1992). The Reflective Practitioner. London: Routledge.

Schön, D. A. (1984). The Architectural Studio as an Exemplar of Education for Reflection-in-Action. Journal of Architectural Education 38(1), 2–9.

Śliwerski, B., Paluch, M. (2021), Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego [Free schools from the classroom and lesson system], Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sobol, E. (Ed.). (2002). Słownik Wyrazów Obcych. PWN.

Szymańska, M. (2020). Learning Reflective Skills with the Use of Narrative Techniques. Multidisciplinary Journal of School Education, 9(1(17), 101-118. https://doi.org/10.35765/mjse.2020.0917.06.

Szymańska M. (2021). Wartość refleksyjnej ekspresji narracyjnej w wybranych technikach badań jakościowych ukierunkowanych na doskonalenie praktyki pedagogicznej nauczyciela edukacji elementarnej [The value of reflective narrative expression in selective qualitative research techniques directed towards the improvement of the pedagotical practice of elementary education teachers], Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 16, no. 2(60), 119-133. DOI: 10.35765/eetp.2021.1660.09.

Szymczak, J. (2015). Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania

mu wymiaru praktycznego [Model of developing reflectiveness in (future) teachers of elementary education – assumptions, essence, motives of constructing and making it practical], Problemy Wczesnej Edukacji, 1 (28).

Szymczak, J. (2017). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne [Elementary education teachers’ reflection concerning work with students (in perspective of reconstruction research) Theoretical and methodological study]. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Szymczak, M. (ed.). (1981). Słownik języka polskiego [Dictionary of the Polish language], PWN.

Taylor, N. E., & Valli, L. (1992). Refining the Meaning of Reflection in Education through Program Evaluation. Teacher Education Quarterly, 19(2), 33–47.

Tchorzewski, A. M. de. (2016). Wstęp do teorii wychowania. [Introduction to the theory of education]. Academy in Cracow – Wydawnictwo WAM.

Tom, A. R. (1985). Inquiry into inquiry-oriented teacher education. Journal of Teacher Education, 36(5), 35-44.

Valli L. (1993.) Reflective teacher education programs: an analysis of case studies. In: Calderhead J, Gates P (eds.) Conceptualizing reflection in teacher development. The Falmer Press, 11-22.

Valli, L. (1997). Listening to Other Voices: A Description of Teacher Reflection in the United States. Peabody Journal of Education, 72(1), 67–88. http://www.jstor.org/stable/1493261.

Yancey, K. B. (1998). On Reflection. In Reflection In: The Writing Classroom. University Press of Colorado, 1–22.

Yelloly, M. and Henkel, M. (eds.) (1995) Learning and Teaching in Social Work: Towards Reflective Practice. Jessica Kingsely.

Yip, K. (2006). Self-reflection in Reflective Practice: A Note of Caution. The British Journal of Social Work, 36(5), 777–788.

Zeichner, K. M., Liston, D. P., 1996, Reflective Teaching: An Introduction.

Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Published
2023-06-30
How to Cite
Głowala, A., Kołodziejski, M., & Butvilas, T. (2023). Reflection as a Basic Category of a Teacher’s Thinking and Action. Multidisciplinary Journal of School Education, 12(1 (23), 229-250. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1223.10
Section
The Practice of Developing Skills and Competences