Kreatywność i zaangażowanie rodziców we wczesną edukację dzieci w podejściu i filozofii Reggio Emilia
Abstrakt
W niniejszym artykule autorzy omawiają znaczenie kreatywności oraz zaangażowania rodziców we wczesną edukację instytucjonalną dziecka na przykładzie metody Reggio Emilia. Głównymi aspektami takiego zaangażowania są zapewnienie jakości edukacji, wsparcie dziecka, współpraca nauczycieli z rodzicami oraz pozytywna informacja zwrotna. Autorzy tego artykułu zajmują się również jednym z głównych aspektów wczesnej edukacji dziecka – kreatywnością i jej znaczeniem dla rozwoju psychospołecznego dziecka. Program nauczania przedszkolnego został opracowany dla dzieci w placówkach edukacji przedszkolnej, aby zapewnić im bogate doświadczenie edukacyjne i pomóc we właściwym rozwoju. Edukacja kreatywna rozpoczyna się od najmłodszych lat, dlatego przedszkola i rodziny odgrywają bardzo istotną rolę we wspieraniu i rozwijaniu kreatywności w codziennych sytuacjach rozwojowych dzieci. Podkreśla się, że bycie kreatywnym polega przede wszystkim na podejmowaniu inicjatyw i innowacyjnych zachowań. Są to cechy wymagane we współczesnym społeczeństwie, zwłaszcza przez pracodawców w sektorze prywatnym i publicznym. Jednak proces angażowania rodziców w edukację dziecka zaczyna się już na etapie przedszkolnym i odgrywa najważniejszą rolę także w socjalizacji dziecka. Podkreśla się również, że jeśli dzieci czują wsparcie obu podmiotów wychowania (nauczyciela i rodziców) w procesie wychowania przedszkolnego, czują się bezpieczniej, bardziej komfortowo i dużo pewniej.
Bibliografia
Amabile T.M. (1989). Growing up creative: Nurturing a lifetime of creativity, New York: Crown House Publishing Limited.
Babakr Z.H., Mohamedamin P., Kakamad K. (2019). Piaget’s cognitive developmental theory: Critical review, “Education Quarterly Reviews”, vol. 2, no. 3, pp. 517–524. DOI: 10.31014/aior.1993.02.03.84.
Cadwell L.B. (1997). Bringing Reggio Emilia home: An innovative approach to early childhood education, New York: Teachers College Press.
Davidson C.N. (2011). Collaborative learning for the digital age, “The Chronicle of Higher Education”, https://www.chronicle.com/article/collaborative-learning-for-the-digital-age/ (accessed: 31.05.2021).
Dere Z. (2019). Investigating the creativity of children in early childhood education institutions, “Universal Journal of Educational Research”, vol. 7, no. 3, pp. 652–658. DOI: 10.13189/ujer.2019.070302.
Dewey J. (2010). Professional spirit among teachers, [in:] D.J. Simpson, S.F. Stack (eds.), Teachers, leaders and schools: Essays by John Dewey, Carbondale (IL): Southern Illinois University Press, pp. 37–40.
Gandini L., Etheredge S., Hill L. (eds.) (2008). Insights and inspirations from Reggio Emilia: Stories of teachers and children from North America, Worcester: Davis Publications.
Kernan M. (2012). Parental involvement in early learning, The Hague: ICDI and Bernard van Leer Foundation.
Kołodziejski M. (2010). The role of family and school in developing child’s musical attitudes – Let us appreciate the power of music, [in:] Mūzikas zinātne šodien: pastāvīgais un mainīgais. Zinātnisko rakstu krātjums. II, Daugavpils: Daugavpils Universitātes, Akadēmiskais Apgāds “Saule”, pp. 193–207.
Lindsay G.M. (2015). Reflections in the mirror of Reggio Emilia’s soul: John Dewey’s foundational influence on pedagogy in the Italian educational project, “Early Childhood Education Journal”, vol. 43, no. 6, pp. 447–457. DOI: 10.1007/s10643-015-0692-7.
Malaguzzi L. (1998). History, ideas, and basic philosophy: An interview with Lella Gandini, [in:] C. Edwards, L. Gandini, G. Forman (eds.), The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach – Advanced reflections. Second edition, Greenwich (CT): Ablex Publishing Corporation, pp. 49–97.
Markevičienė E. (2010). Reggio Emilia ikimokyklinio ugdymo sistema. Pirmoji pažintis. Reggio Emilia Preschool Education System. A first look. Vilnius. Available in Lithuanian at: https://www.vyturelis-alytus.lt/wp-content/uploads/2014/02/Reggio-Emilia.pdf.
Markevičienė E. (2012). Reggio Emilia idėjos Lietuvoje: Kuo jos patrauklios?, Vilnius: Litexpo. Available in Lithuanian at: http://www.upc.smm.lt/paroda/2012/saliu_renginiai/E._Markeviciene._Reggio_Emilia_idejos_Lietuvoje.pdf.
Popek L.S. (2016). Mechanizmy aktywności twórczej człowieka w świetle interakcyjnej teorii psychologicznej, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia”, vol. 29, no. 3, pp. 8–32. DOI: 10.17951/j.2016.29.3.7.
Przybysz-Zaremba M., Kołodziejski M. (2018). Socialising-emancipatory function of family: Selected aspects in the “information jungle”, [in:] M. Przybysz-Zaremba, W. Ziarek (eds.), Family. Tasks – help – support: Selected aspects, Vilnius: Mykolas Romeris University, pp. 17–30.
Quality Education for All. Sub-regional Conference. (2004). Vilnius: Lithuanian National Education Forum.
Santín F.S., Torruella M.F. (2017). Reggio Emilia: An essential tool to develop critical thinking in early childhood, “Journal of New Approaches in Educational Research”, vol. 6, no. 1, pp. 50–56: DOI: 10.7821/naer.2017.1.207.
Shaffer D.W., Squire K.R., Halverson R., Gee J.P. (2005). Video games and the future of learning, “PDK International”, vol. 87, no. 2, pp. 105–111, https://doi.org/10.1177/003172170508700205.
Vecchi V. (2010). Art and creativity in Reggio Emilia: Exploring the Role and Potential of Ateliers in Early Childhood Education, London: Routledge.
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: